جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.04.2010, 6:37


حمیده خبرآبادی، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون، در نخستین ساعات بامداد روز سه‌شنبه در تهران درگذشت. این هنرمند باسابقه‌ی سینمای ایران در سال‌های پیش از انقلاب با نام هنری «نادره» هنرنمایی می‌کرد.

خانم خیرآبادی، بازیگری در ده‌ها مجموعه‌ی تلویزیونی مانند «پدرسالار»، «تلخ و شیرین» و خانه‌ی سبز» و ده‌ها فیلم بلند سینمایی نظیر «اجاره‌نشین‌ها»، «بچه‌های طلاق» و «روز واقعه» را در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

حمیده‌ی خیر‌آبادی متولد ۱۳۰۳ در شهرستان رشت بود و به هنگام مرگ ۸۶ سال داشت.

بنا به گفته‌ی داود رشیدی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کردکه خانم خیرآبادی بنا بر خواست خانواده‌ صبح سه‌شنبه در مقبره‌ی خانوادگی به خاک سپرده شد.

حمیده خیرآبادی (نادره) فعالیت تئاتر را در سال ۱۳۲۶ آغاز كرد و در سینما با بازی در فیلم «میهن‌پرست» در ۱۳۳۲ فعالیتش را آغاز كرد. از جمله فیلم‌های و مجموعه‌های تلویزیونی او می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌وشیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده»، «الماس ۳۳» اثر داریوش مهرجویی، «تحفه هند»، «دختر شاه پریان» شاپور قریب، «شب فرشتگان» فریدون گله، «حسن كچل» علی حاتمی، «رضا موتوری» مسعود كیمیایی، «اجاره‌نشین‌ها» داریوش مهرجویی، «خانه ابری» اكبر خواجوی، «ریحانه» علیرضا رییسیان، «مادر» علی حاتمی، «شب بیست‌ونهم» حمید رخشانی، «بچه‌ها طلاق» تهمینه میلانی، «بانو» داریوش مهرجویی، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ابوالحسن داوودی، «هنرپیشه» محسن مخملباف، «مریم و میتیل»، «كلاه قرمزی و پسر خاله»، «روز واقعه»، «روزی كه خواستگار آمد»، فریال بهزاد، «بازیگر» محمدعلی سجادی و …. نام برد.

هنرمند همیشه مادر

نادره در مورد زمان و نحوه‌ی ورودش به سینما می‌گوید:

«دقیقن خاطرم نیست چه موقع، ولی سال‌ها پیش یک کارگردان که از اقوام من بود ازمن خواهش کرد در فیلم‌اش نقش یک مادر را بازی کنم و من‌هم قبول کردم واز آن پس این‌کار شد حرفه‌ی من، و جالب این‌که از سال‌ها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا من در اکثر فیلم‌هایم نقش مادر را بازی می‌کردم و هنوز هم این وضع ادامه دارد. من بدون استثنا در فیلم‌های مختلف، مادر همه هنرپیشه‌های معروف و مشهوری که مردم می‌شناسند، بوده ام.»

نادره در طول فعالیت بازیگری خود در سینما در بیش از دویست و پنجاه فیلم ایفای نقش کرده است. نخستین فیلم در سال ۱۳۳۲ اکران شد که میهن‌پرست نام داشت و پس از آن فیلم امیرارسلان نامدار در سال ۱۳۳۴. او بعد از انقلاب نیز نه با نام نادره، بلکه با نام حمیده خیرآبادی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی زیادی بازی کرد از جمله فیلم‌های اجاره‌نشین‌ها، بچه‌های طلاق، زرد قناری، هنرپیشه، و ...

بازی‌های تلویزیونی پیش از انقلاب نادره در مجموعه‌هایی مانند تلخ و شیرین، همه ازیک خانواده و چند محموعه‌ی تلویزیونی دیگر بود و مشهورترین مجموعه‌ی تلویزیونی پس از انقلاب او نیز بازی در مجموعه‌ی پدرسالار است.


منابع: ایلنا و ایسنا و سایت بازیگران ایرانی



حمیده خیرآبادی و دخترش ثریا قاسمی و نوه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024