سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2010, 21:02


اعضای «كانون مدافعان حقوق بشر» در آغازین روزهای سال نو به دیدار برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی رفتند. آنان همچنین با برخی از فعالان سیاسی كه به تازگی از زندان آزاد شده‌اند نیز دیدار و گفت و گو كردند.

"مهدی محمودیان" فعال حقوق بشر و عضو جبهه مشاركت ایران اسلامی كه ۲۵ شهریور بازداشت شده است یكی از این افراد بود. نگرانی از بیماری مهدی محمودیان خانواده او را به شدت آزرده كرده و بیماری مادرش را موجب شده است.

مادر او از تلاشش در روزهای عید در راهروهای دادگاه‌ها می‌گوید تا شاید راه نجاتی برای آزادی فرزندش بیابد. او می‌گوید كه ۱۷ دی ماه سال گذشته در ملاقات با فرزندش شاهد چهره كبود مهدی بوده است. مهدی محمودیان طی ۷ ماه زندان‏، ۷۸ روز آن را در سلول انفرادی گذرانده است.




دختران "بدرالسادات مفیدی" (روزنامه‌نگار) اگر چه ایام عید را بدون مادر گذرانده‌اند اما امید دارند كه به زودی مادر را در خانه در آغوش گیرند. بنابراین به این امید، سفره هفت سین را تا آن روز گشوده نگه خواهند داشت.

در این دیدار اظهارات "مسعود آقایی" همسر بدرالسادات مفیدی كه خود از بازداشت شدگان پس از انتخابات است، موجب تعجب اعضای كانون مدافعان حقوق بشر شد. او ۵۲ روز رادر سلول انفرادی و بدون امكان هواخوری روزانه گذرانده است، در حالی‌كه براساس آیین‌نامه سازمان زندانها هر زندانی حق دارد هر روز حداقل ۳۰ دقیقه هواخوری داشته باشد.

دختران بدرالسادات مفیدی از آخرین ملاقات با مادرشان می‌گویند. آنها به شدت نگران شروع فصل جدید بازجویی از مادرشان هستند. چرا كه مفیدی پس از گذراندن ۱۱ روز انفرادی و انتقال به سلول های چند نفره دوباره در ۱۵ اسفند ماه به سلول انفرادی منتقل شده و تحت بازجویی‌ قرار گرفته است.




"شیوا نظرآهاری"، فعال حقوق بشر در زندان است و اعضای كانون مدافعان حقوق بشر به دیدار مادر او هم رفتند . اما گویی كه قصه وارونه بود و مادر خانم نظرآهاری در زندانی سخت‌تر از فرزند جوانش قرار داشت.
مادر از پی گیری هایش گفت و با آهی سرد از بی‌نتیجه بودنش خبر داد: نمی‌دانم چرا مقامات قضایی و دادستانی از‌پذیرفتن وكلا امتناع می‌كنند.

او از تلاش‌هایش برای انجام ملاقات دكتر محمد شریف، وكیل دخترش با دادستان خبر داد كه تاكنون موفق نشده است. شیوا نظرآهاری كه از ۲۹ آذر ماه در زندان است، ۶۰ روز آن را در سلول انفرادی گذرانده است.
منزل "عمادالدین باقی" فعال حقوق بشر برای فعالان این عرصه، محلی آشناست، روزی به بهانه در حبس بودن محمد قوچانی، داماد باقی و روزی به یاد فعال حقوق بشر، عمادالدین باقی.




فاطمه كمالی احمد سرایی میزبان مهمانان سرزده است. او از ظلمی كه در مورد باقی روا داشته شده، سخت گلایه مند است. باقی ۵۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده است. او در این دوران حتی به قرآن كریم هم دسترسی نداشته است. فرزندان باقی علی رغم سپردن وثیقه، ایام عید را به انتظار نشسته بودند اما خبری از آمدنش نشد. این درحالی است كه بازجویی از باقی در ۲۰ روز اول بازداشت به پایان رسیده است.




خانواده "جعفر پناهی"، فیلمساز مشهور ایرانی دیگر میزبان اعضای كانون مدافعان حقوق بشر بودند. همسر پناهی نیز از پیگیری‌هایش سخن گفت.

در كنار این دیدارها، خبرهایی كه از آزادی زندانیان سیاسی در آستانه سال نو و ایام نوروز می‌رسید، موجب دلگرمی مردم و فعالان حقوق بشر شد.



ملاقات با محمد ملكی در آستانه عید نوروز و پس از پشت سرگذاشتن نگرانی‌های بسیار در مورد سلامت جسمی او، برای اعضای كانون مدافعان حقوق بشر مسرت بخش است. ملكی علی‌رغم بیماری سخت و استفاده از داروهای بسیار، با روحیه و مقاوم است و همسرش نیز همچون همه ایام جوانی تاكنون در كنار او ایستاده است و از پی‌گیری‌هایش می‌گوید كه الحمدالله ختم به خیر شد و پیرمرد به منزل رسید.



"مرتضی كاظمیان"، روزنامه‌نگار مصداق شكنجه سفید را سلول‌های انفرادی بند ۵۹ و بدتر از آن سلول‌های انفرادی دوره اخیر بازداشتش می‌داند. از لطف خداوند نسبت به او و در عین حال از سخت‌ترین روزهای زندگیش می‌گوید.




دكتر محمد صادق ربانی از اعضای هیات اجرایی شورای ملی صلح و استاد دانشگاه پس از ضرب و شتم شدید كه آثار جراحت حتی پس از آزادی نیز بر بدن او نمایان است از دیگر زندانیان آزاد شده است. او در این دیدار نگران زندانیان بی‌نام و نشان است و از آنان می‌گوید.

"ابراهیم یزدی" دبیر كل نهضت آزادی ایران كه اكنون قریب به ۸ دهه از عمرش را می‌گذارند، بسیار ضعیف و بیمار شده است. سلول انفرادی برای فردی چون یزدی همچون سمی بی‌امان بوده است.




"محسن میردامادی" دبیر كل جبهه مشاركت ایران اسلامی كه ایامی در كمیسیون امنیت ملی مجلس‌ پذیرای وكلا و خانواده‌های زندانیان سیاسی بود اكنون پس از آزادی میزبان خانواده زندانیان است. محسن میردامادی ۱۱۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده و از تجربه‌اش در این ایام می‌گوید.




"سعید لیلاز"، روزنامه‌نگار ابتدا به كنایه و شوخی و بعد با لحنی جدی از خوشبینی‌اش نسبت به حركت زنان درجنبش اخیر می‌گوید و تلاش‌های زنان از جمله همسرش را در جریان بازداشتش، مثبت و تاثیر گذار ارزیابی می‌كند. او از دوران زندان، سلول‌های انفرادی كه 3 ماه در آن محبوس بوده می‌گوید.


"مصطفی تاج زاده" عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دیگر زندانی آزاد شده است كه میزبان اعضای كانون مدافعان حقوق بشر است.

تاج زاده از عدم دفاع خود در دادگاه می‌گوید و دلیل آن را ضرورت اجرای عدالت در قوه قضاییه می‌داند چرا كه معتقد است اگر قرار است عدالت رعایت شود پس اول باید به شكایت او علیه احمد جنتی، رییس شورای نگهبان رسیدگی شود.

او كه ۱۰۰ روز را در انفرادی گذرانده اكنون بدون سپردن وثیقه به بیرون از زندان آمده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024