پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.04.2010, 20:15




۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد منع سفر رئیس جمهور سابق آقای محمد خاتمی برای حضور در کنفرانس هیروشیما در ژاپن توسط دولت، نقض حق بهره مندی از آزادی سفر و بخشی از تلاش های گسترده بی ثمر برای کنترل صدای های اعتراضی و جلوگیری از ارتباط آنها با جامعه بین المللی است.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در این مورد گفت: "پاسپورت تعداد بسیار زیادی از مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زن، و افرادی با نگرش های مستقل ضبط شده است و در واقع آنها را در کشور خودشان زندانی کرده اند." وی در مورد مشکلی که در پی ضبط و مصادره پاسپورت افراد ایجاد می شود، گفت: "غالبا برگرداندن پاسپورت به افراد مشروط به این است که سکوت کنند ."

خاتمی قراربود در کنفرانسی که در خصوص خلع سلاح اتمی در شهرهیروشیمای ژاپن برگزار می شود شرکت کند که به بدین وسیله از سفر بازماند. منابع اصلاح طلب که با رسانه های در این زمینه گفت وگو کرده اند گفته اند که وزارت خارجه با ارسال نامه ای به رییس جمهور سابق کشور او را از سفر ممنوع کرده و تلاش‌های وی برای یافتن دلیل این تصمیم بی نتیجه مانده است.

هفت نفر از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر که توسط گروهی از پیشگامان حقوق بشر هدایت می شود و در سال ۱۳۸۷ پلمپ شد، از سفر به کشورهای خارجی منع شده اند از جمله محمد سیف زاده، محمد علی دادخواه، نرگس محمدی، هادی اسماعیل زاده، نسرین ستوده، وعبدالفتاح سلطانی.

آقای جواد توسلیان؛ همسر خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و یکی از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر نیز یکی از کسانی است که بخاطر فعالیت های خانم عبادی و تنها بخاطر ارتباط با ایشان، از سفر به خارج از کشور منع شده اند.

مقامات ایران تعداد بسیار زیادی از فعالان حقوق زن را از سفر به خارج از کشور منع کرده اند بدون اینکه هیچگونه توضیحی در این مورد بدهند که از جمله آنها می توان به نام های منصوره شجاعی، سیمین بهبهانی، هایده تابش، گینا مدرس گرجی، و ثریا عزیز پناهی اشاره کرد.

جعفر پناهی یکی از کارگردانان مشهور ایران نیز هنگامی که برای شرکت در جشنواره فیلم برلین عازم این شهر بود در فوریه سال جاری میلادی از سفر بازماند. به دنبال این ممنوعیت از سفر وی در تاریخ اول مارس ۲۰۱۰ بازداشت شدو همچنان نیز در زندان به سر می برد.

ممنوعیت افراد از سفر به خارج از کشور در ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است که بر اساس آن با توجه به رویه های دادرسی و بررسی جرم اگر فردی پرونده درجریان کیفری داشته باشد از سفر به خارج از کشور ممنوع می شود.

درحالی که ممنوعیت سفر باید برای کسانی که پرونده دارند واین برای دادسری و احکام قضایی پرونده باز قلمداد می شود می تواند درنظر گرفته شود، ماموران امنیتی واطلاعاتی بدون اینکه قوه قضاییه قرار ممنوع الخروجی برای بسیاری از فعالان اجتماعی، شخصیت های سیاسی و روزنامه نگاران صادر کرده باشد آنها را از سوار شدن به هواپیما و ترک کشور منع کرده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024