جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.04.2010, 8:59


ایران امروز: دولت چین که تاکنون با تحریم‌های شدیدتر علیه ایران مخالفت می‌کرد، اکنون به آمریکا قول داده است که از تحریم‌های جدید حمایت کند. پیش‌نویس قعطنامه‌ی جدید تحریم‌ها علیه ایران در هفته‌ی آینده در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌گیرد.

در دیدار هو جین‌تائو و باراک اوباما در شامگاه دوشنبه ۱۲ آوریل در واشنگتن، هر دو رئیس جمهور قرار بر این گذاشتند که در تدارک دور جدید تحریم علیه ایران باهم همکاری کنند. جف بادر، مشاوراوباما در امور شرق آسیا پس از ملاقات دو رئیس جمهور به خبرنگاران گفت، نمایندگان چین و امریکا با هم بر روی دور جدید تحریم‌ها کار خواهند کرد. مشاور اوباما افزود، رئیس جمهور آمریکا بر فوریت موضوع تاکید کرد و چینی‌ها تصریح کردند که آنها برای همکاری آماده‌اند.

هدف تحریم‌های جدید اعمال فشار بر تهران است تا این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد برنامه‌ی هسته‌ای‌اش عمل کند. شورای امنیت از ایران خواسته که از فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود دست بردارد و به پرسش‌های آژانس در باره ماهیت و اهداف پروژه‌های اتمی‌اش پاسخ روشن دهد.

مشاور اوباما در امور شرق آسیا گفت، هفته‌های آینده قطعنامه‌ی جدیدی در دستور شورای امنیت قرار می‌گیرد که هزینه‌هایی را که ایران به خاطر پیگیری برنامه‌ی اتمی‌اش باید بپردازد روشن خواهد کرد.

مشاور اوباما در باره جزئیات مشخص همکاری‌های چین و آمریکا در خصوص تدارک تحریم‌ها چیزی نگفت. پیش از این یک سخنگوی هو جین‌تائو، رئیس جمهور چین گفته بود که ایالات متحده آمریکا و چین در موضوع برنامه اتمی ایران هدف یکسانی را تعقیب می‌کنند. با این حال او تاکید کرد که نظر چین این است که با گفت‌وگو و تعامل و امکانات متناسب، باید از اتمی شدن ایران جلوگیری کرد. این سخنگو افزود: چین امیدوار است طرف‌های این مناقشه تلاش‌های دیپلماتیک خود را تشدید کنند.

مدودف: برنامه هسته‌ای ایران شفاف نیست

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را غیرسفاف خواند، اما در عین حال گفت حمله نظامی علیه ایران را فاجعه بار است و می تواند به استفاده از تسلیحات هسته ای و و فاجعه ای بین المللی منجر شود.

مدودف گفت، برنامه هسته ای ایران شفاف نبوده و این مشکل اصلی است. ما درک می کنیم که ایران مانند هر کشور دیگری حق استفاده از انرژی اتمی صلح آمیز را دارد. اما ما باید بفهمیم که این کشور در نهایت بدنبال چه هدفی است و چرا تهران به پیشنهاداتی که از سوی جامعه جهانی مطرح می شود از جمله از سوی روسیه، واکنشی نشان نمی دهد.

رئیس جمهور روسیه ضمن دفاع از تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت، تحریم ها باید مقامات ایران را به این فکر اندازد که در آینده چکار باید کرد.

مدودف افزود، در حال حاضر باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا تحریم هایی که پیشنهاد می شوند می توانند باعث شوند که ایران راه درستی در پیش گیرد یا خیر.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024