پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 04.04.2010, 20:30


دویچه وله: شرکت سوئیسی "اینفیکون" ۱۰۸ قطعه دستگاه فشارسنج حساس را از طریق تایوان به ایران ارسال کرده است. این دستگاه‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم از اهمیت زیادی برخوردارند و ممکن است در برنامه اتمی ایران به کار رفته باشند.

دستگاه‌های فشارسنج در ژانویه ۲۰۰۹ از سوی یک شرکت تجاری چینی به یک واسط تایوانی شرکت سوئیسی "اینفیکون" (inficon) سفارش داده شده بودند. این دستگاه‌ها قرار بوده به چین ارسال شوند.

مدت کوتاهی پس از سفارش اول، چینی‌ها تقاضای دومی را ارسال می‌کنند، ولی این بار آدرس گیرنده کالا در ایران است. به حساب بانکی فرد واسط تایوانی حق‌الزحمه‌ای بالغ بر ۳۳ هزار و ۴۹۸ دلار بابت این معامله واریز شده است.

اینفیکون منکر ارسال کالا به ایران است

این معامله را خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوایل ماه فوریه ۲۰۱۰ در تایوان افشا ساختند. لوکاس وینکلر، رئیس "اینفیکون" در آن زمان به خبرنگاران گفت: «ما دارای سند جواز کالا هستیم که روشن می‌کند مصرف‌کننده نهایی یک چینی است». وی افزود که در این سند نامی از ایران برده نشده است.

به گفته‌ی وینکلر، ازآنجا که خریدار چینی نه فقط چند فشارسنج، بلکه بیش از ۱۰۰ عدد سفارش داده بود، شرکت اینفیکون به این امر مظنون می‌شود و این موضوع را به اطلاع مقام‌های اقتصادی دولت سوئیس می‌رساند. در پی آن مقام‌های سوئیسی موافقت خود را با ارسال کالا اعلام می‌‌دارند.

تناقض‌گویی شرکت اینفیکون

حال شرکت اینفیکون این موضوع را برای نشریه‌ی "زونتاگس‌تسایتونگ" به گونه‌ی دیگری شرح می‌دهد. اینفیکون این بار می‌گوید که سند جوازی برای ارسال کالا نداشته است. از آن گذشته، هرگز یک سفارش ۱۰۸ عددی برای دستگاه فشارسنج دریافت نکرده است، بلکه سفارش‌ها به دفعات به تعداد محدود و کوچک دریافت می‌شده‌اند. از این رو دلیلی نداشته است که مقام‌های اقتصادی دولت سوئیس در جریان قرار بگیرند.

مقام‌های سوئیسی نیز در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. مسئولان امور صادرات اقتصادی سوئیس می‌گویند، زمانی از قضیه مطلع شده‌اند که دستگاه‌های فشارسنج به ایران رسیده بودند.

مقام‌های اقتصادی سوئیس می‌گویند که نیازی به صدور مجوز جداگانه برای ارسال این کالا نبوده است، زیرا این دستگاه در فهرست "کالاهایی با کاربرد دوگانه" متعلق به اتحادیه اروپا قرار ندارد.

در این فهرست نام کالاهایی قرار دارد که هم کاربرد مسالمت‌آمیز و هم کاربرد نظامی دارند و به همین دلیل باید بر صادرات آنها نظارت شدید صورت گیرد. فهرست اتحادیه اروپا در سوئیس نیز اعتبار دارد.

به نوشته‌ی "زونتاگس‌تسایتونگ" هم دولت سوئیس و هم شرکت اینفیکون بایستی پیش از این به هشدارها توجه می‌کردند. سازمان‌های اطلاعاتی غربی از مدت‌ها پیش می‌دانسته‌اند که ایران از اوت ۲۰۰۸ به شدت به دنبال دقیقا همین دستگاه‌های فشارسنج است، و در سطح جهان تنها دو شرکت هستند که این دستگاه‌های بسیار حساس فشارسنج را تولید می‌کنند؛ یکی از آنها همین شرکت سوئیسی اینفیکون است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024