جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 31.03.2010, 13:49


شبکه تلویزیونی ای بی سی: کارشناس اتمی ایران به آمریکا پناهنده شده است

بی بی سی: شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا در یک گزارش اختصاصی خبر داده است که شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای ایرانی که سال گذشته در جریان سفر زیارتی به عربستان سعودی ناپدید شده بود در آمریکا به سر می برد و در پیگیری فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - همکاری می کند.

در این گزارش آمده است که پناهندگی شهرام امیری به آمریکا حاصل اقدامات سازمان سیا برای ترغیب او به فرار از ایران و سکونت در ایالات متحده بوده است.

ای بی سی، که این خبر را به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا، که از آنها نامی برده نشده، گزارش کرده، از قول یک کارمند سیا می نویسد که پناهندگی آقای امیری "یک کودتای اطلاعاتی" در تلاش آمریکا برای مقابله با برنامه های اتمی ایران محسوب می شود.

ای بی سی با استناد به منابع خبری ایران، یاد آور می شود که شهرام امیری، که سی و چند سال سن دارد، در ماه ژوئن سال گذشته و سه روز پس از ورود به عربستان برای گزاردن مناسک حج ناپدید شد.

ماجرای ناپدید شدن آقای امیری از ماه اکتبر (مهرماه) سال گذشته و با اظهارات منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به رسانه های همگانی راه یافت اما سفر بدون بازگشت او به عربستان چند ماه پیش از انتشار این خبر صورت گرفته بود.

آقای متکی در گفتگو با رسانه های همگانی در ماه اکتبر گفت که "اسنادی از دخالت آمریکا در گم شدن شهرام امیری، از اتباع جمهوری اسلامی ایران در عربستان به دست آورده ایم."

وزیر امور خارجه ایران دولت عربستان سعودی را مسئول "گم شدن" آقای امیری دانست و گفت که وزارت امور خارجه ایران این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در پی اظهارات آقای متکی، روزنامه جوان، از نشریه های طرفدار دولت در ایران، گفت که شهرام امیری از پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر، وابسته به سپاه پاسداران، برای حج به عربستان سفر کرده بود اما با مداخله سازمان سیا، در این کشور ناپدید شد.

همزمان، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با استناد به برخی گزارش های تایید نشده در رسانه های خارجی حاکی از همکاری اطلاعاتی آقای امیری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این گزارش ها را نشانه دست داشتن مقامات آمریکایی ربودن شهرام امیری عنوان کرد.

در این گزارش ها آمده بود که اطلاعات مربوط به ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در منطقه فردو، در نزدیکی شهر قم که مقامات غربی وجود آن را فاش کرده بودند، حاصل همکاری آقای امیری و منابع اطلاعاتی خارجی بوه است.

تلاش برای بازگرداندن امیری

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که شهرام امیری از جمله یازده شهروند ایرانی است که "در آمریکا زندانی هستند" و خواستار آزادی فوری و بازگرداندن این افراد به ایران شد.

در عین حال، مقامات جمهوری اسلامی، از جمله در سازمان انرژی اتمی، تلاش داشته اند ارتباط آقای امیری با فعالیت های هسته ای ایران را کم اهمیت جلوه دهند و در نهایت از او با عنوان یک پژوهشگر دانشگاهی که در زمینه پزشکی هسته ای تحقیق می کرد نام برده اند.

با اینهمه، وزارت امور خارجه ایران برای بازگرداندن این پژوهشگر ایرانی، به دبیرکل سازمان ملل متحد نیز متوسل شد و از او خواست تا به موضوع ناپدید شدن شهرام امیری و همچنین علیرضا عسگری، معاون وزارت دفاع، رسیدگی کند.

آقای عسگری هم در سال ۲۰۰۷ هنگام سفر به ترکیه ناپدید شد و جمهوری اسلامی بازهم ایالات متحده را به ربودن او متهم کرده است اما از او خبر دیگری در دست نیست.

در پی انتشار خبر بازداشت سه شهروند آمریکایی در نزدیکی مرز ایران با کردستان عراق در تابستان سال گذشته، برخی منابع خبری گفتند که با توجه به اهمیت اطلاعاتی که آقای امیری در اختیار دارد، ممکن است دولت ایران با این اقدام در صدد وارد کردن فشار بر ایالات متحده باشد تا در ازای آزادی این سه نفر، شهرام امیری و احتمالا علیرضا عسگری را تحویل جمهوری اسلامی دهد.

در ماه دسامبر سال گذشته هفته نامه ساندی تایمز، چاپ لندن، به نقل از منابع اطلاعاتی فرانسوی همکاری شهرام امیری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را تایید کرد و نوشت که آقای امیری در نخستین تماس با ماموران خارجی، این اطلاعات را در سفری به آلمان در اختیار نمایندگان آژانس قرار داده بود.

این هفته نامه نوشت که شهرام امیری سی و چند ساله است و به گفته منابع اطلاعاتی غربی، اطلاعاتی مفیدی از برنامه های اتمی ایران دارد.

مقامات جمهوری اسلامی نیز هنوز نسبت به گزارش شبکه ای بی سی واکنشی نشان نداده اند.

گزارش ای بی سی در حالی انتشار می یابد که ایالات متحده و کشورهای غربی عضو گروه 1+5، که ایران را به فعالیت برای تولید تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند، می کوشند موافقت روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل را برای تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به دست آورند.

دولت ایران همواره اتهام تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای اتمی را رد کرده و بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود تاکید نهاده است.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024