پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.03.2010, 22:29


بی بی سی: روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی امکان وجود حداقل دو مرکز هسته‌ای دیگر در ایران هستند.

نیویورک تایمز روز شنبه هفتم فروردین (۲۷ مارس) به سخنان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرد که در اوایل اسفندماه از احتمال آغاز ساخت دو مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در سال جاری خبر داده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - روز دوشنبه، ۳ اسفند (۲۲ فوریه)، متن مصاحبه اش با علی اکبر صالحی را منتشر کرد که در آن احتمال آغاز کار ساخت دو مرکز غنی سازی در سال ۱۳۸۹ مطرح شد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا نوشته است اسرائیل و آمریکا معتقدند مراکز اتمی دیگری مانند مرکز زیرزمینی "فردو" که در نزدیکی شهر قم واقع است، در ایران وجود دارد.

وجود تاسیسات فردو در اواخر ماه سپتامبر گذشته زمانی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، آشکار شد.

به نوشته نیویورک تایمز، بازرسان آژانس بر این باورند ایران به احتمال زیاد بر روی دو مرکز اتمی دیگر کار می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود، امکان دارد به دستور محمود احمدی نژاد امسال کار ساخت دو مرکز جدید غنی سازی آغاز شود.

او گفته بود هر کدام از این دو مرکز به لحاظ قدرت تولید، اما نه از لحاظ وسعت مکان، در حد و اندازه سایت غنی سازی نطنز هستند و قرار است در این سایت ها از سانتریفوژهای جدید استفاده شود.

نیویورک تایمز همچنین به نقل منابع ناشناس خود می نویسد ساخت تجهیزات و دستگاه های غنی سازی در ایران ادامه دارد، اما این تجهیزات به مراکز غنی سازی شناخته شده این کشور فرستاده نشده اند.

در حال حاضر نطنز تنها مرکز اعلام شده غنی سازی اورانیوم در ایران است. مرکز فردو هنوز تکمیل و راه اندازی نشده است.

آقای صالحی به ایسنا گفته بود، روز ۲۰ فروردین امسال محمود احمدی نژاد "اخبار خوشی" را در مورد نوع سانتریفوژها به مردم ایران خواهد داد.

او گفت: "آنجا مشخص می شود که ما از چه نوع سانتریفوژهایی در سایت های جدید استفاده خواهیم کرد."

آمریکا و کشورهای غربی نگرانند که ایران تحت پوشش تامین انرژی داخلی، قصد تولید بمب اتمی دارد.

اما مقام های ارشد ایران این اتهام را رد می کنند و می گویند که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024