پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.03.2010, 22:02


دویچه وله: کمیسیون مستقل انتخابات در عراق ائتلاف «العراقیه» به رهبری ایادی علاوی، نخست‌وزیر سابق عراق را پیروز این انتخابات اعلام کرد. ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی با اختلاف کمی بعد از ائتلاف العراقیه قرار دارد.

حدود سه هفته پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، نتایج رسمی آن بعد از ظهر روز جمعه (۲۶ مارس/ ۶ فروردین) اعلام شد. براساس این نتایج، ائتلاف «العراقیه» به رهبری ایادی علاوی نخست‌وزیر سابق عراق، پیروز این انتخابات اعلام شد. ائتلاف «العراقیه» ائتلاف سکولارهای عراق محسوب می‌شود که حامیانی هم در میان شیعیان و هم در میان سنی‌های عراق دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کرده بود نتایج رسمی شمارش آرا را روز ۲۶ مارس اعلام می‌کند. انتخابات پارلمانی عراق روز ۶ مارس برگزار شد و بیش از ۶۰۰۰ کاندیدا، از جمله چند صد زن در آن به رقابت پرداختند.

ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق با اختلاف کمی بعد از ائتلاف العراقیه قرار دارد. بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، ائتلاف «دولت قانون» اعلام کرد که نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد. گروه مالکی مدعی است که مشکلات زیادی در شمارش آرا وجود داشته است.

تعداد کرسی‌های ائتلاف‌ها

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی و ائتلاف دولت قانون ۸۹ کرسی مجلس عراق را به دست آورده‌اند. گروه اتحاد ملی عراق به رهبری عمار حکیم که از حمایت مقتدا صدر نیز برخوردار است، ۷۰ کرسی مجلس را از آن خود ساخته‌اند. گروه شیعی اتحاد ملی عراق، ادامه‌ی دهنده راه مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است که از حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

به‌رغم پیشتازی ائتلاف سکولار ایاد علاوی، هیچ گروهی از موقعیت نیم به علاوه یک در پارلمان عراق برخوردار نیست و این امر به معنای آغاز فرایند بسیار پیچیده‌ی تعامل و ائتلاف برای تشکیل دولت جدید در عراق است. برخی ناظران حتی احتمال می‌دهند که اوضاع عراق در پی اعلام نتایج انتخابات بدتر شود. در همین روز جمعه اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات، انفجار دو بمب در استان سنی‌نشین جلیله، ۴۲ نفر را به کام مرگ کشید و بیش از ۶۵ نفر زخمی به جای گذاشت.

علاوه‌بر این انفجارها، صدها نفر از هواداران مالکی در پی اعلام نتایج انتخابات، در خیابان‌های بغداد دست به تظاهرات زدند. آنان خواستار بازشماری آرا بودند و پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «نه به تقلب» خود نوری مالکی هم هفته‌ی گذشته خواستار بازشماری آرا شده بود، اما این درخواست از طرف کمیسیون انتخابات رد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024