شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.03.2010, 7:39


کلمه: شاهدان عینی و رسانه های خبری، از تجمع رو به افزایش مادران و خانواده های زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان حوادث ماههای اخیر و همچنین مادران داغدارِ جانباختگان اعتراضات پس از انتخابات در مقابل زندان اوین و تحت تدابیر امنیتی خبر می دهند.

این تجمعات طی شب های اخیر و همزمان با آزادی تنی چند از زندانیان و بازداشت شدگانِ ماههای اخیر حالت فوق العاده ای به خود گرفت.

به گزارش وب سایت کانون حمایت از خانوادگان جان باختگان و بازداشتی های پس از انتخابات، این تجمعات از ماهها پیش بصورت متناوب، پراکنده و بعضا موقت در جریان بود؛ اما طی روزها و شبهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و درخواستهای تجمع کنندگان که “آزادی تمام بازداشت شدگان” اعلام شده، با آزادی چند تن از زندانیان تقارن یافته است. در این تجمعات که تحت تدابیر امنیتی و حضور ماموران برگزار می شود، خانواده ها با در دست داشتن تصاویرِ فرزندان خود و شیرینی و گل، منتظر آزادی آنها بوده و تعدادی از این خانواده ها از اینکه علیرغم گذاشتن وثیقه های سنگین، موفق به دیدار و آزادی فرزندانشان نشده اند، ابراز نارضایتی می کنند.

بر اساس گزارش های ارسالی، شامگاه دوشنبه ۱۷ اسفندماه، عبیرغم هوای بسیار سرد، جمعیت متحصنین به ۸۰۰ تن رسیده و مادران و خانواده های زندانیان و بازداشتی ها و همچنین «مادران عزادار» در مقابل درب زندان اوین تحصن خود را تداوم بخشیدند که همزمان ۹ تن دیگر از بازداشتی ها آزاد شدند.

تعدادی از آزادشدگانِ شب های اخیر، سعید کلانکی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، جمیله دارالشفایی فیلمنامه نویس تلویزیون و سینما، مهدی فروزنده پورمسئول دفتر میرحسین موسوی وعبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران و تعدادی از جوانان بازداشتی اخیر بوده اند.

مادران متحصن در جریان این تجمع، از شرایط و وضعیت فرزندان خود برای یکدیگر و جمعیت تجمع کننده صحبت میکنند و با توجه به اینکه هر لحظه به جمعیت تجمع کنندگان اضافه می شود، مقامات زندان جهت ممانعت از تهیه تصویر و فیلم از آنها، نورافکن های مقابل و اطراف در زندان را خاموش کرده و دهها تن از ماموران انتظامی نیز در محل تجمع حضور دارند.

کانون حمایت ازخانواده جان باختگان و بازداشتی ها نیز در این زمینه خاطرنشان کرده است “بنا به گزارشات دریافتی صدها تن از خانواده های بازداشت شدگان و مادران عزادار، برای حمایت از زندانیان زن به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن هم اکنون در جلو درب اوین تجمع کرده اند… این خانواده ها بر بیگناهی فرزندانشان تاکید کرده و خواستار آزادی آنها هستند، ازجمله خانواده یکی از بازداشت شدگان بنام محمد تاجیک که دانشجوی رتبه دار دانشگاه ورامین است می گویند که فرزندشان بدون هیچ دلیلی بازداشت گردیده و شش روز قبل نیز وثیقه برای آزادی وی گذاشته اند، اما تا کنون آزاد نشده و منتظر آزادی وی هستند.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024