جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.03.2010, 7:37



كانون مدافعان حقوق بشر دومین نامه خود خطاب به جناب آقای لاریجانی ، ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران را ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ منتشر كرد. كانون مدافعان حقوق بشر در این نامه ضمن اعتراض شدید نسبت به صدور و اجرای احكام اعدام به ویژه در مورد بازداشت شدگان پس از انتخابات از مقام ریاست قوه قضائیه مصرا و موكدا خواستار توقف اعدام محكومان به مرگ و ممانعت از صدور احكام اعدام برای معترضان نسبت به انتخابات شده است. كانون مدافعان از ریاست قوه قضائیه سوال نموده كه آیا نسبتی بین احكام صادره و اتهامات محكومان به اعدام وجود دارد یا این اقدام شائبه رفتار سیاسی را در قوه قضائیه مطرح می كند؟

به نام خدا
جناب آقای لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه
جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام
همانگونه كه حضرتعالی مستحضرید در پی حوادث پس از انتخابات بیش از ۱۳ حكم اعدام توسط دادگاه ها برای معترضان صادر شده كه متاسفانه تا كنون ۲ حكم اجراء شده است.

آنچه موجب نگارش این نامه خدمت جنابعالی شد، انتشار اخبار مبنی بر تداوم صدور احكام اعدام واز جمله صدور حكم اعدام برای دانشجوی جوان؛ محمد امین ولیان است كه گفته شده، متهم است در روز عاشوا سنگ در دست داشته است.

مطلع هستید كه ایران یكی از كشورهایی است كه متاسفانه هنوز احكام اعدام صادر و اجراء می شود و طی سالهای اخیر رتبه دوم در جهان در امر اعدام و رتبه اول در امر اعدام كودكان زیر ۱۸ سال را داشته است. در حوادث ۸ ماه اخیر نیز شاهد نقض مكرر و شدید حقوق بشر در گستره ای وسیع بودیم كه موجب آسیب دیدن هزاران خانواده ایرانی شده و بسیاری از این صدمات نیز جبران ناپذیر می باشد.

از جمله مواردی كه هرگز جبران نخواهد شد ، جان باختن دهها تن از هموطنان بی گناهمان است كه برخی در خیابان ها و برخی در بازداشتگاه های غیر قانونی و در شرایط غیر انسانی و برخی نیز با صدور احكام اعدام جان خود را از دست داده اند.
این در حالی است كه جان باختگان بعضا" حتی معترض به انتخابات هم نبودند،اما در خیابانهای شهرها مورد اصابت گلوله و یا ضرب و شتم شدید و خشونت های غیر قابل تصور قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند و البته برخی نیز معترضان مسالمت جویی بودند كه در مقابل اعتراض آرام و مدنی، گلوله و باتوم و شكنجه و مرگ را دیدند.

جای شگفتی است كه قاتلان جوانان پاك این سرزمین كه در كهریزك و كوی دانشگاه فاجعه آفریدند، در آرامش و امنیت كامل به سر می برند و جوانانی كه در راهپیمایی های مسالمت آمیز حضور یافته و قطعا در مقابل شدت رفتار خشونت طلبانه ماموران و لباس شخصی ها كه از مصونیت آهنین برخوردارند، برای دفاع از خود و یا حتی در اثر هیجانات جوانی و اعتراضی سنگ در دست گرفته ، محارب شناخته شده و شدیدترین مجازات ، یعنی اعدام برایشان صادر میگردد.

سوال اینجاست كه بین این احكام غیر قابل بازگشت و جبران ناپذیر و رفتار مسالمت آمیز معترضان نسبتی شرعی، عقلی، منطقی و قانونی وجود دارد؟ آیا صدور چنین احكامی شائبه رفتار سیاسی در قوه قضائیه را تشدید نمی كند؟ بدیهی است حضرتعالی كه عالم به احكام اسلامی هستید همچون هر انسان خداجوی و حقیقت طلب نمی توانید بر اساس مبانی اسلام كه صادر كنندگان چنین احكامی نیز مدعی آنند، مدافع و توجیه كننده چنین احكامی باشید ودر مقام ریاست قوه قضائیه كه پاسدار عدالت و اجرای آن است نمی توانید سكوت پیشه كنید.

ریاست محترم قوه قضائیه

نیك مستحضرید كه بر اساس قوانین كشور نیز صدور چنین احكامی توجیه نداشته و یقینا" رفتاری ضد انسانی و مخالف شرع و انسانیت به شمار می آید. اگر چنین رفتاری از سوی برخی جریانات ناشی از شرایط سیاسی ایران و در راستای ایجاد رعب و وحشت در جامعه نیز اعمال می شود، باز راهی به خطاست، چرا كه صدور و اجرای احكام اعدام موجب آزردگی وجدان جامعه و ایجاد نارضایتی و بدبینی نسبت به حكومت در میان مردم و اوج گیری اعتراضات اجتماعی خواهد شد، كه بی شك به نفع هیچ كس نیست.

كانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض شدید به صدور احكام اعدام و اجرای عجولانه این احكام ناعادلانه مصرا" وموكدا" از حضرتعالی تقاضا دارد با توجه به شرایط حساس و خطیر كشور چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی و منطقه از صدور و اجرای احكام سنگین از جمله اعدام جلو گیری نمایید و برای احكام صادر شده نیز تدبیری بیندیشید و با تداوم آزادی زندانیان سیاسی كه امری پسندیده و ضروری برای جامعه ایران است و از سوی قوه قضائیه در پیش گرفته شده است، شادی و امید را در آستانه عید نوروز به خانواده های هموطن ایرانی خود فراهم آورید.

باسپاس
شیرین عبادی
رئیس كانون مدافعان حقوق بشر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024