پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.03.2010, 18:35


اطلاعیه مطبوعاتی
ایران: حکم اعدام دیگری برای فعال ۲۰ ساله
۴ مارس ۲۰۱۰
پاریس – فدراسیون بین‌المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) صدور حکم اعدام محمد امین ولیان، دانشجو و فعال ۲۰ ساله را به شدت محکوم می کنند.

روز ۳ مارس ۲۰۱۰ گزارش شد که حکم اعدام محمد امین ولیان، دانشجو و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شده است. این متهم در ارتباط با رویدادهای روز عاشورا در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شد. آقای ولیان به دلیل پرتاب سنگ در زمان تظاهرات که یک تهدید برای حکومت به شمار می رود، به "محاربه" محکوم شده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، آقای ولیان در سلول انفرادی بسر می برد و از هرگونه ملاقات با وکیل مدافع و خانواده اش محروم است و این درحالی است که محاکمه وی پشت درهای بسته و بدون حضور وکیلش انجام شده.

منابع رسانه ای گزارش می دهند که تاکنون دست کم ۱۳ معترض در ارتباط با رویدادهای روز عاشورا به اعدام محکوم و دو نفر نیز اعدام شده اند (به اطلاعیه مطبوعاتی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مراجعه کنید).

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران صدور حکم اعدام آقای ولیان را به شدت محکوم می کنند و مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت دیگر فعالان که آنان نیز به اعدام محکوم شده اند اعلام می دارند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که کلیه احکام اعدام صادر شده را ملغی اعلام کنند.

جمهوری اسلامی باید مطابق با "میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی" به تعهدات خود احترام بگذارد و به عنوان اولین گام در لغو مجازات اعدام، حکم اعدام را تنها برای "جرم های بسیار جدی" به کار برد.

به علاوه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند که به تعهدات داخلی و بین المللی مربوط به حق برخورداری از دادگاه بی طرف و حق ملاقات زندانی با خانواده و نمایندگان قانونی اش احترام گذارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024