پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.03.2010, 21:22


همایش همبستگی با جنبش سبزمردم ایران برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در شهر دورتموند (آلمان)

در روز شنبه ۲۷ فوریه با همکاری انجمن دفاع از حقوق بشر در ایران - دورتموند و حزب سبزهای آلمان همایشی در همبستگی با ایرانیان در شهر دورتموند برگزار شد (با پشتیبانی ایران آزاد - کانون دفاع از مبارزات مردم ایران برای آزادی،دموکراسی و حقوق بشر- آلمان). سخنرانان این برنامه خانم کلودیا روت (Claudia Roth, دبیر اول حزب سبزهای آلمان) و آقای پروفسور محسن مسرت (پژوهشگر سیاسی) بودند. فرازهایی از سخنرانی پر شور خانم روت را در پایان این خبر میتوانید بخوانید.

در بخش فرهنگی این همایش فیلمی از ساخته های مهرناز اسدی و مجتبی داوری در مورد پناهندگی به آلمان پس از رویدادهای اخیر در ایران به نمایش در آمد. گروه های موزیک آقای شهرام مقدم و آقای فرد اپه (Fred Ape) خواننده ی آلمانی با ترانه هایی در مورد صلح و آزادی بخش موزیک این همایش را تشکیل میدادند.

همچنین نمایشگاهی از عکس های تظاهرات خیابانی و پخش فیلم هایی از رویدادهای پس از انتخابات در ایران تدارک دیده شده بود که با استقبال فراوان روبرو شد. حدود پانصد نفر ایرانی و آلمانی در این همایش شرکت کردند.

مهم ترین موارد مطروحه در سخنان خانم کلودیا روت در این مراسم:

در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران و موضع نماینده ایران در ژنو، خانم روت مواضع کاملن مشخصی اتخاذ کرد و در باره تمام موارد نقض حقوق بشر در ایران از جمله بستن مطبوعات، سانسور اینترنت، دستگیری ها، اعدام ها، تجاوزها و تضییع حقوق انسان ها در ایران سخن گفت و تاکید کرد که نقض حقوق بشر در هیچ کشوری با این ابعاد صورت نگرفته و انکار این موارد توسط لاریجانی را مردود دانست. خانم روت اظهار داشت که لاریجانی تمام موارد نقض حقوق بشر که اسناد صوتی و تصویری آن نیز وجود دارد را منکر شده است. در حالی که تمام این موارد توسط سازمان گزارشگران بدون مرز ثبت شده است.

او در ادامه به مسئله حمله به کوی دانشگاه، سرکوب خشن مردم و مادران صلح اشاره کرد. مادرانی که در اعتراض به دستگیری فرزندان شان گردهم می آیند و گاهی حتی نمی دانند که فرزندانشان در کجا زندانی هستند. او هم چنین در باره فشار و شکنجه فعالین کمپین یک میلیون امضا صحبت کرد.

وی همچنین به محاکمه های سریع السیر، دادگاه های نمایشی و اعدام مخالفین به صرف شرکت در اعتراضات به اتهام اقدام علیه امنیت کشور اشاره کرد.

او در ادامه افزود: "ما قطعا موافق این نیستیم که در امور داخلی ایران دخالت شود و برای مردم ایران تعیین شود که چه کسانی بر آنان حکومت کنند. ما مخالف سیاست بوش و آن چه که در عراق انجام داد، هستیم."
او در ادامه تاکید کرد: "اگر حقوق بشر در ایران با این شدت زیرپا گذاشته می شود، مردم سرکوب، شکنجه، اعدام، زخمی و کشته می شوند، وقتی چنین سیاستی در قبال تاسیسات اتمی اتخاذ می‌گردد، آزادی اطلاعات محدود می شود، اینترنت سانسور می گردد، آزادی مطبوعات زیرپا گذاشته می شود، حق تظاهرات ازمخالفین سلب می شود، ما باید دخالت کنیم، دنیا باید با شدت و جدیت دخالت کند."

آن ها با وجود آماده سازی وسیع برای تقلب در انتخابات، نتوانسته بودند پتانسیل بسیار بالای رفرم را درست ارزیابی کنند. از این رو در برابر اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز مردم، با خشونت زیاد برخورد کردند.
او با اشاره به نقش ویژه زنان در این اعتراضات گفت: "آن ها نشان دادند که شجاعت واقعن چه معنایی دارد."

وی سپس به موضع جانب دارانه و دیکتاتورمنشانه خامنه ای اشاره کرد و افزود: "نه این که قبلن در ایران یک دمکراسی نمونه وجود داشت، نه این که موسوی و کروبی نماد دمکراسی خواهی هستند، اما حمایت توام با خشونت رهبر از احمدی نژاد به جای بی‌طرفی، در برابر چشم میلیون ها ایرانی صلاحیت رهبری او را از بین برده و حکومت را به بنیادگرایان دینی و فرماندهان امنیتی و نظامی سپرده است. این یک کودتای نظامی تحت رهبری و هدایت او بوده است. خامنه ای اعتبار خود را حتی در میان روحانیتی که تاکنون از سیستم حمایت می کردند هم تا حدود زیادی از دست داده است".

اوضاع در ایران مسلمن نمی تواند به این وضعیت ادامه یابد. اما معنی این حرف در رفتار سیاسی ما چیست؟ ... مسئله ایران را نباید تنها به سیاست های اتمی کاهش داد. این اشتباه محض بوده است. ما به عنوان سبزها همیشه در پارلمان آلمان و پارلمان اروپا از این سیاست که تنها به مسائل هسته ای ایران می پردازد، انتقاد کرده ایم، هرچند شاید نه به اندازه کافی."

مسائل حقوق بشر در ایران از موارد مهمی هستند که باید در سیاست بین المللی به آن ها پرداخته شود.
جامعه بین الملل باید نشان دهد که از چه کسی حمایت می کند. مردم ایران یا احمدی نژاد؟ ایران احمدی نژاد نیست....

منزوی کردن ایران و تحریم ها باید مشخص باشند که چه هدفی را نشانه گیری می کنند: مردم یا حکومت؟ تحریم ها باید دولت احمدی نژاد را نشانه بگیرد و نه جنبش دمکراتیک مردم ایران را.

- "سیاست نمی تواند نقش اقتصاد را در این جا نادیده بگیرد و من به عنوان یک آلمانی نمی توانم مسولیت زیمنس را نادیده بگیرم. حقوق بشر تنها وظیفه افراد و سیاست نیست بلکه مسولیت اقتصاد هم هست. بنابراین زیمنس دست کم در نقض حقوق بشر در ایران سهیم است. اقتصاد در برابر آن چه در ایران می گذرد مسولیت دارد. زیمنس و نوکیا تجهیزات تکنیکی امکان کنترل ارتباطات مردم را سال ها در اختیار این رژیم قرار داده اند و نمی توانند از زیر بار این مسولیت شانه خالی کنند."

انجمن دفاع از حقوق بشر در ایران - دورتموند


محسن مسرت، کلودیا روت و علی محجوبی، رئیس دفتر کلودیا روت



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024