سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.02.2010, 23:49



دیده بان حقوق بشر مایل است توجه شما را به نامه‌ای که در روز ۲۲ فوریه ۲۰۱۰ توسط بیش از ۲۰ سازمان حقوق بشر عرب امضاء و ارسال گردیده و از دولت ایران درخواست نموده که به سرکوب معترضان مسالمت آمیز و فعالان جامعه مدنی پایان دهد و همچنین خواستار اقدامات فوری از سازمان ملل متحد شده جلب نماید. این نامه بیش از یک هفته بعد از حمله ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان در روز ۲۲ بهمن، مطابق با سالگرد انقلاب اسلامی، و نیز بعد از اینکه دولت ایران توصیه های شورای حقوق بشر سازمان ملل را در رابطه با بحران حقوق بشری این کشور نادیده گرفت ارسال گردید.

دیده بان حقوق بشر از سازمان های غیر دولتی و گروه های دیگر منطقه ای و یا بین المللی که در هشت ماه اخیر علیه عملیات غیر قانونی دولت ایران اقدام نموده و پا به پی مردم ایران ایستاده اند تشکر می کند.

ایران: به هر نوع سرکوب پایان دهید

۲۲ فوریه ۲۰۱۰

(قاهره) – یک گروه از سازمان های حقوق بشر کشورهای عربی امروز با صدور بیانیه ای گفتند مقام های ایران باید هر چه سریعتر کلیه حملات و عملیات امنیتی علیه تظاهرکنندگان ۲۲ بهمن را متوقف کنند و همه افرادی را که به اتهام توطئه برای «انقلاب مخملی» بدنبال انتخابات جنجالی ۱۲ ژوئن دستگیر شده اند آزاد کنند.

معتز الفجیری از موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره گفت: «ما از حملات خشن نیروهای امنیتی ایران بهت زده و خشمناک هستیم». وی افزود: «تهران بداند که جامعه مدنی دنیای عرب قاطعانه در کنار برادران و خواهران ایرانی خود که تنها به دلیل استفاده از حقوق بنیادینشان آنهم مطابق قانون اساسی خود ایران مورد حملات نامشخص، دستگیری های خودسرانه، حبس های طولانی و دادگاه های غیرعادلانه قرار گرفته اند، ایستاده و خواهد ایستاد».

گزارش های منتشر شده از تظاهرات ۲۲ بهمن حاکی از آن است که بسیاری از مردم در سراسر کشور با حملات طراحی و سازماندهی شده نیروهای ضد شورش و بسیجیان حکومتی به شرکت کنندگان در اعتراضات مسالمت آمیز دستگیر، زخمی و یا کشته شده اند. گفته می شود ده ها و شاید صدها نفر به زندانها و بازداشتگاه های ناشناخته که یادآور سرکوب های حکومتی روزها و ماه های پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری ۱۲ ژوئن است برده شده اند. دستگیر شدگان اخیر به صدها تن از هموطنانی می پیوندند که در بازداشتگاه ها و زندان های سراسر کشور در عذابند.

سرکوب های اخیر ایران چند روز پیش از آن صورت گرفت که عملکرد این کشور در زمینه حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان نشست دوره ای این شورا بررسی شد. کمال جندوبی از کمیته احترام به آزادی و حقوق بشر در تونس گفت: «ما از اعضای شورا می خواهیم بر ایران فشار آورده تا همه توصیه های ارائه شده به حکومت این کشور در جریان نشست ۱۵ فوریه را بپذیرد، گرچه تهران اشاره کرده که چشمان خود را به روی همه آنها خواهد بست». وی افزود: «در غیاب عدم پیگیری جدی توسط ایران و با توجه به اقدامات فزاینده و خشونت آمیز حکومت ایران علیه مردم ایران، ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که همه اعضای جامعه جهانی در نشست ویژه شورای حقوق بشر بحران پس از انتخابات در ایران را در نظر بگیرند».

در ژوئیه گذشته ۴۲ سازمان حقوق بشری کشورهای عربی خواستار آزادی فوری همه افرادی شدند که بدنبال انتخابات جنجالی دستگیر شدند. این سازمان ها از دولت ایران خواستند اجازه دهد تحقیقات مستقلی درباره افرادی که کشته و یا محکوم به اعدام شده اند انجام شود. در اواخر سال ۲۰۰۹، ۱۰۸ سازمان غیر دولتی (که برخی از آنها عرب بودند) طی نامه مشترکی به سازمان ملل متحد از اعضای مجمع عمومی خواستار حمایت از قطعنامه ای برای محکومیت نقض جدی حقوق بشر در ایران شدند.


۱- موسسه مطالعات تساهل و عدم خشونت اندلس- مصر
۲- بنیاد جامعه مدنی و حمایت از حقوق بشر عرب – مصر
۳- شبکه مطالعات حقوق بشر عربی – مصر
۴- مرکز حقوق بشر بحرین
۵- کمیته احترام به آزادی و حقوق بشر در تونس
۶- کمیته های دفاع از دمکراسی، آزاد و حقوق بشر – سوریه
۷- مرکز مطالعات حقوق بشر دمشق – سوریه
۸- مرکز جمعیت تقویت مشارکت مصر – مصر
۹- موسسه مصری حقوق شخصی – مصر
۱۰- گروه حمایت قانونی حقوق بشر- مصر
۱۱- مرکز حقوق هشام مبارک – مصر
۱۲- سازمان حقوق بشر عراق – دانمارک
۱۳- کمیته حقوق بشر کردهای سوریه
۱۴- مرکز حقوق بشر لند – مصر
۱۵- سازمان حقوق بشر مراکش – مراکش
۱۶- مرکز معالجه و بهبود روانی قربانیان خشونت ندیم – مصر
۱۷- بنیاد بانوان نوین – مصر
۱۸- مرکز رسانه و آزادی بیان سوریه – سوریه
۱۹- موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره – مصر
۲۰- مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی مصر – مصر
۲۱- سازمان دفاع از حقوق بشر و آزادی های دمکراتیک یمن - یمن



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024