پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2010, 20:57


ایران امروز - جمعی از فعالان زنان در داخل کشور با نوشتن نامه ای به آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از ایشان خواستند که از مطالبات زنان غافل نشوند. متن این نامه که به صورت شخصی به دست آقایان موسوی و کروبی رسیده است، در زیر به نظر شما می رسد.

جناب آقای میرحسین موسوی ، جناب آقای مهدی کروبی

دهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران چنان که مستحضرید، تنها به دلیل حادثه ساز بودن حوادث تلخ پس از آن خبرساز نبود. این انتخابات برای بسیاری از فعالان اجتماعی و مدنی در ایران ، نمادهایی از بلوغ سیاسی و مدنی مردمی بود که توانسته بودند خواسته ها و نیازهای واقعی خود را از طریق فعال شدن در جامعه مدنی به گوش سیاست مداران و افکار عمومی ایران و جهان برسانند.

درآستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وعده هایی به زنان ایرانی درباره حقوق مسلم آنها دادید که طی روندی سی ساله کاملا نادیده گرفته شده بودند. هر چند این وعده ها بخش کوچکی از مطالبات به حق زنان ایرانی را شامل می شد اما بعد از انتخابات و رویدادهای پس از آن، همان وعده های اندک نیز در بیانیه ها و مصاحبه ها برای پی گیری مطالبات مردمی از سوی شما به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که زنان و دختران این سرزمین ، نقشی برجسته در جنبش سبز و پیگیری حقوق به تاراج رفته مردم ایران ایفا کردند و در صف اول جنبش سبز و برابر با مردان و حتی بیش از آنها هزینه داده و می دهند.

اگرچه بارها و بارها شما از مردم به عنوان رهبران واقعی جنبش اعتراضی کنونی نام برده اید – و به واقع نیز چنین است- اما آنچه مردم در پی آن بوده و هستند، عدم تبعیض و آزادی و برابری است که از زبان شما و در قالب کسانی که قرار بود مسوولیت اجرایی کشور را به عهده بگیرند ایراد شده بود. بنابراین هم اکنون نیز چیزی از این مسوولیت کاسته نشده است.

فراموش نکنید که زنان ایران بخاطر تحقق مطالبات خود، به وعده های انتخاباتی اصلاح طلبانه شما دو نفر رای دادند و آن مطالبات اکنون در بطن مطالبات جنبش سبز باقی است و انتظارشان این است که مطالبات شان در کنار مطالبات سیاسی واجتماعی دیگر بطور مشخص مطرح شده و مورد پی گیری قرار گیرد.

آقایان موسوی و کروبی

تجربه تاریخی جنبش مشروطه و انقلاب بهمن ۵۷ نشان داده است که مطالبات زنان پیوسته در سایه مطالبات به اصطلاح بزرگتر قرار گرفته و در آخر زنان مانده اند با مطالبات مطرح نشده و چه بسا با تبعیض های بیشتر. اکنون اما زنان ایرانی با تجربه ای که از این دو مقطع تاریخی دارند اجازه نخواهند داد مطالبات و هویت آنها در پس مطالبات دیگر به فراموشی سپرده شود و انتظارشان از شما آقایان نیز این است که در پی گیری مطالبات به حق مردم ایران از مطالبات زنان ایرانی غافل نشوید و در موضع گیری های خود صراحتا به این مطالبات و به نقش زنان ایرانی در مطرح کردن آنها و تلاش و مبارزه برای تحقق آنها اشاره کنید.

ما معتقدیم طرح لغو تبعیض های جنسیتی در مطالبات جنبش سبز می تواند بصورت جدی و مشخص بر اعتبار داخلی و بین المللی این جنبش به عنوان جنبشی علیه تبعیض بیافزاید.

جمعی از فعالان جنبش زنان ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024