چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.02.2010, 19:22


بامدادخبر: با گذشت یک هفته از بیست و دوم بهمن، روند بازداشت فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه‌نگاران و دانشجویان، متوقف شده و تعدادی از بازداشت‌شدگان نیز در روزهای اخیر آزاد شده‌اند. بیشتر افراد آزاد شده در ارتباط با روز عاشورا و نیز دستگیری‌های مرتبط با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در بازداشت به سر می‌برده‌اند. در زیر آخرین اخبار مربوط به آزادی‌ها و نیز وضعیت سایر بازداشت‌شدگان می‌آید:

آزادی شهاب طباطبایی، پریسا کاکایی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه و نازنین حسن‌نیا

حدود ۵۰ تن از زندانیان سیاسی رویدادهای اخیر ایران، شب گذشته چهارشنبه از زندان اوین تهران آزاد شدند. شهاب‌الدین طباطبایی، عضو جبهه مشارکت و رئیس ستاد جوانان حامی موسوی و خاتمی (ستاد ۸۸)، از جمله افرادی است که چهارشنبه‌شب، به صورت موقت از زندان آزاد شد. وی خواهرزاده محمد خاتمی، است که هشت ماه گذشته را در بازداشت به سر برده است.

مقامات قضایی با تعیین قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی، وی را به مدت پنج روز از زندان مرخص کردند. این عضو جبهه مشارکت از سوی دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.

پریسا کاکایی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و مازیار سمیعی، از فعالان جنبش زنان و دانشجویی از دیگر آزادشدگان شب گذشته هستند. پریسا کاکایی از ۱۱ دی‌ماه در بازداشت بود و مازیار سمیعی، دو هفته پیش بازداشت شده بود.

گزارش‌های رسیده از تهران، همچنین از آزادی بهار تراکمه، دختر یونس تراکمه منتقد و نویسنده، و نازنین حسن‌نیا از خانواده‌های کشته‌شدگان دهه شصت در ایران، خبر می‌دهند.

خسرو قشقایی، عضو نهضت آزادی ایران نیز بامداد امروز پنج‌شنبه، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش تارنمای«میزان خبر»، پایگاه اطلاع‌رسانی نهضت آزادی ایران، وی ۲۷ دی‌ماه، در پی احضار به دفتر پی‌گیری‌های وزارت اطلاعات بازداشت شد. هم‌اینک ۱۲ عضو نهضت آزادی در بازداشت به سرمی‌برند.

در همین حال سایت خبری جرس نیز از آزادی محمود دردکشان پس از 55 روز بازداشت در زندان اصفهان خبر می‌دهد.

وی که از مبارزین سیاسی قبل از انقلاب دراصفهان بوده و در دوران جنگ هشت ساله نیز حضور مستمری در جبهه ها داشته و از فعالین سیاسی نزدیک به فقیه عالیقدر آیت الله العظمی منتظری(ره) بوده، از ابتدای انقلاب تا کنون 6 مرتبه بازداشت شده و مجموعا مدت 5 سال را در زندان به سر برده که بیش از 2 سال آن را در سلول انفرادی بوده است.

علی کلایی، علیرضا ثقفی، محمد معین، کاوه دارالشفا و توران کبیری نیز از جمله افرادی هستند که در روزهای گذشته آزاد شده‌اند.

ملاقات علی حکمت، بدرالسادات مفیدی، بهاره هدایت، مهدی عربشاهی، محسن محققی، سارا توسلی و میلاد اسدی

از سوی دیگر پس از روزها برخی از زندانیان سیاسی توانستند امروز با خانواده‌های خود ملاقات کنند.

به گزارش ندای سبز آزادی، خانواده‌های برخی از زندانیان سیاسی، توانستند با خانواده‌های خود ملاقات کنند. پس از ساعتها انتظار خانواده‌ها در مقابل اوین، سرانجام ساعت ۲ بعدازظهر اعلام می‌شود که (کارشناس) بازجوی برخی پرونده ها با ملاقات موافقت کرده و برخی از این افراد موفق به ملاقات شدند.

علی حکمت، محسن محققی، سارا توسلی، بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و میلاد اسدی از جمله زندانیانی بودند که موفق به ملاقات با خانواده های خود شده‌اند.

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم است که به تازگی پس از حدود پنجاه روز از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شده است. این در حالی است که مرتضی سیمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که روز ۱۱ بهمن بازداشت شده، همچنان در سلول انفرادی بند اطلاعات سپاه نگهداری می‌شود. سیمیاری در سفر اخیر هیأت پارلمانی اروپا به ایران قصد دیدار با اعضای این هیأت را داشت که قبل از انجام این دیدار در منزلش بازداشت شد.

رئیس هیأت پارلمانی اروپا به بازداشت این فعال دانشجویی اعتراض کرد و در نامه‌ای به سفیر ایران در بروکسل خواستار آزادی وی شد.

بهاره هدایت، میلاد اسدی و امین نظری اعضای دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هستند که در بازداشت هستند. در این میان بازداشت امین نظری در غروب روز بیست و دو بهمن صورت گرفته است.

روز سه‌شنبه نیز بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران، برای دومین بار با خانواده خود ملاقات کرده است. خانم مفیدی فردای روز عاشورا (بیش از یک و نیم ماه پیش) بازداشت شد.

مسعود آقایی، همسر خانم مفیدی و از فعالان ملی – مذهبی هم همزمان با بدرالسادات مفیدی بازداشت شد که از زمان بازداشت ملاقاتی با خانواده خود نداشته و تنها دو هفته پیش تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود داشته است.

وضعیت اعضای بازداشت شده‌ی کمیته‌ی گزارشگران حقوق‌بشر

با آزادی پریسا کاکایی، هم‌اکنون شش عضو کمیته‌ی گزارشگران حقوق‌بشر در بازداشت به سر ‌می‌برند.

شیوا نظرآهاری، یکی از این شش نفر، طی تماس تلفنی با خانواده خود از انتقالش به سلول دو نفره بعد از ۶۰ روز بازداشت در سلول انفرادی خبر داد.

سعید حائری، دیگر عضو این کمیته، در تماس با خانواده خود از اتمام بازجویی خود خبر داده است. حائری از اعضای فعال ستاد مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز بود.

مهرداد رحیمی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مهدی کروبی، هم در تماس با خانواده خود از تدارم بازجویی های طولانی و نگهداری در سلولی کوچک به همراه ۵ نفر دیگر خبر داده است که یکی از این ۵ نفر سعید لیلاز، روزنامه نگار، است.

سعید کلانکی، دیگر عضو این کمیته که از ۸۰ روز پیش در بازداشت است، بیش از ده روز است که تماسی با خانواده خود نداشته است.

صدور حکم شانزده سال زندان برای سردبیر سایت جمهوریت

به گزارش سایت کلمه، حمزه کرمی عضو حزب کارگزاران سازندگی و مدیر سایت جمهوریت به ۱۶ سال حبس و پرداخت شش میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است. وکیل وی هنوز دریافت این حکم را تایید یا رد نکرده است.

حمزه کرمی نیز در یکی از جلسات دادگاه‌های پس از انتخابات شرکت داده شد و علیه مهدی هاشمی و دیگر اعضای خانواده هاشمی اعترافاتی را بیان کرد.

همچنین محمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری از ارسال پرونده‌ی سه تن از موکلانش به دادگاه تجدیدنظر خبر داده است.

به گفته‌ی وی، جهانبخش خانجانی، مدیرکل سابق وزارت کشور، سعید لیلاز، روزنامه نگار، و شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد، در انتظار صدور حکم در دادگاه تجدیدنظر هستند.

در دادگاه بدوی آقای خانجانی به ۶ سال حبس تعزیری، آقای لیلاز به ۹ سال زندان تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و شاپور کاظمی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در همین حال حکم دادگاه بدوی حسین نورانی نژاد رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت و عضو دفتر تبلیغات ستاد ۸۸ صادر و وی به سه سال زندان محکوم شد.

به گزارش ندای سبز آزادی این حکم امروز توسط قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده است. این قاضی علیرغم قول قبلی با مرخصی نورانی‌نژاد در قبال صدور قرار وثیقه، مخالفت کرده است.

در تازه‌ترین خبر مربوط به زندانیان پس از انتخابات، دوشنبه سوم اسفند دادگاه دکتر داوود سلیمانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد.

دکتر محسن رهامی، وکیل داوود سلیمانی ضمن اشاره به مطالب فوق از اجازه دادگاه جهت حضور وکیل در جلسه محاکمه نیز خبر داد.

به گزارش وبلاگ حامیان این استاد دانشگاه تهران، دکتر داوود سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت به اتهام "تشویش اذهان عمومی ازطریق نشر اکاذیب " و "اقدام علیه امنیت ملی"از ۲۶ خرداد ماه بازداشت و تاکنون در زندان اوین بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024