جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.02.2010, 10:13


بی بی سی : وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده که نظام سیاسی ایران به سوی یک دیکتاتوری نظامی حرکت می کند و این روند را خطری برای منطقه دانسته است.

روز دوشنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی در دوحه، پایتخت قطر، در بررسی شرایط و تحولات سیاسی در ایران، گفت که به نظر می رسد این کشور به سوی تسلط یک دیکتاتوری نظامی به رهبری سپاه پاسداران حرکت می کند.

خانم کلینتون؛ که در جمع گروهی از دانشجویان در شعبه دانشگاه کارنگی - ملون در قطر سخن می گفت، افزود که از آنچه که مشاهده می شود به نظر می رسد که "اختیارات حکومتی رهبر، رئیس جمهوری و مجلس ایران از آنها سلب و به سپاه پاسداران منتقل می شود."

وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنان، که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی قطر پخش می شد، اظهار داشت "به اعتقاد ما، سپاه پاسداران عملا قدرت حکومتی در ایران را در دست گرفته و این کشور به سوی استقرار یک دیکتاتوری نظامی در حرکت است."

هیلاری کلینتون این تحول را باعث تاسف و نگرانی خواند.

خانم کلینتون در حال حاضر برای جلب حمایت کشورهای منطقه خلیج فارس از افزایش فشار بین المللی برای توقف بخشی از برنامه های هسته ای ایران به منطقه سفر کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در شامگاه یکشنبه نیز گفته بود که به تدریج قصد ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی آشکار می شود و هشدار داد افزایش پیشروی سپاه پاسداران در قبضه کردن قدرت سیاسی و امکانات حکومتی جمهوری اسلامی "تهدیدی مستقیم" را متوجه همگان کرده است.

در این سخنرانی، که در مرکز گفتگوهای جهانی آمریکا و اسلام ایراد شد، وزیر امور خارجه آمریکا افزود که کشور او در صدد تشویق شورای امنیت سازمان ملل برای وضع تحریم های بین المللی جدید علیه ایران است و امیدوار است این تحریم ها مشخصا سپاه پاسداران و منافع این تشکیلات نظامی را هدف قرار دهد.

وی گفت که همسایگان ایران در مورد مقاصد حکومت این کشور احساس نگرانی می کنند و برای نگرانی خود، دلیل کافی هم دارند، اما موضوع این است که ایران برای رفع این نگرانی ها به چه اقداماتی دست خواهد زد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود "در حال حاضر، پیشرفت چندانی در این راستا مشاهده نمی شود."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024