پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.02.2010, 21:15


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
با حضور گسترده در راهپیمائی ۲۲ بهمن،
حکومت را به پذیرش مطالبات مردم فرابخوانیم!


هم میهنان گرامی!
سی و یکمین سالروز انقلاب بهمن، اولین سالروزی است که در آن شما برای اعلام مجدد مطالبات تحقق نایافتۀ خود به خیابان می آئید.

تاکنون و در طول سی سال گذشته حکومت خود را وارث ۲۲ بهمن و تجلی آن می دانست و هر ساله رژه های رسمی و سخنرانی های مقامات دولتی تنها صداهائی بودند که عرصه عمومی را پر می کردند. امسال جنبش سبز شما در ادامۀ راهی که از ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن امسال طی کرده است، صحنه را پیشاپیش از آن خود کرده است و همۀ تلاش حکومت از ماه ها پیش، مصروف آن است که چگونه از این حضور جلو گیری کند.

هدف اصلی انقلاب بهمن، رهائی از حکومت خودکامه و استقرار حکومتی متکی بر ارادۀ آزاد مردم بود. گروه‏های مختلف مردم ارکان قدرت دیکتاتوری پهلوی را با این امید درهم شکستند که به آرزوهای خود جامۀ عمل بپوشانند. اما همه، آرزوهای یکسان نداشتند. هر گروهی تصور خاض خود را از حکومت آینده داشت. روحانیت و روشنفکران دینی نزدیک به روحانیت، خواهان استقرار یک حکومت مذهبی بودند. بخش دیگری از نیروها، جریانات عرفی و سکولار خواهان حکومت از نوع دیگری بودند. گروه های اجتماعی مختلف نیز هر کدام مطالبات خاص خود را داشتند: نویسندگان، متفکران و دست اندرکاران مطبوعات خواستار لغو سانسور و گردش آزاد اخبار و اندیشه ها بودند. فعالان جنبش های مدنی، کارگران، معلمان، دانشگاهیان و دانشجویان خواهان آزادی فعالیت تشکل های صنفی خود بودند. زنان مخالف تشدید تبعیض علیه خودشان و خواهان برابر حقوقی با مردان بودند؛ فعالان جنبش های قومی در اندیشۀ پایان دادن به تبعیضات در مناطق قومی و کسب آزادی های فرهنگی و سیاسی بیشتر و از جمله آموزش زبان مادری خود بودند…

آن چه که بعد از ۲۲ بهمن رخ داد، برای بخش مهمی از این نیروها، مسیر دلخواه نبود. رویای یک جامعه آزاد دیری نپائید. از همان فردای ۲۲ بهمن ۵۷، پایه های یک حکومت خودکامه با سانسور در رادیو و تلویزیون، با حذف نیروهای دگراندیش از گردونۀ سیاسی کشور، و اشاعۀ تبعیض علیه زنان، پیروان مذاهب و ادیان دیگر به تدریج ریخته شد و طولی نکشید که سرکوب ها در ابعادی به مراتب بیشتر از پیش احیا شدند. زندان ها گسترش داده شدند و اعدام های سیاسی افزایش نجومی یافتند. از دل آن آروزهای شیرین ۲۲ بهمن ۵۷، یک استبداد لگام گسیختۀ مذهبی سر برآورد.

اگر دیروز حکومتگران جمهوری اسلامی با اتکا به نفوذ خود در دورن جامعه، قادر به قبضۀ همۀ ارکان حکومت شدند، با تغییر توازن نیرو در جامعه، امروز دیگر بخش مهمی از پایۀ اجتماعی خود را از دست داده اند. اگر دیروز اکثریت مردم پشت این حکومت بودند، امروز طرفداران استبداد مذهبی به اقلیتی در جامعه تبدیل شده اند. مهندسی انتخابات با استفاده از ابزار نظارت استصوابی، حذف رقبای بلوک حاکم، تقلب آشکار در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد امسال، بازداشت و سرکوب فعالان سیاسی، فرهنگی و مدنی با دستآویزهائی مثل «براندازی نرم» و «انقلاب مخملی» و … همه برای حفظ این اقلیت در قدرت، و دور زدن تاثیر رای شما در تعیین سرنوشت کشور است.

آن ها که امروز مشروعیت مقامات حکومتی را به نصب الهی و تبعیت از آن ها را به تبعیت از خداوند تفسیر می کنند، قصدی جز سوء استفاده از باورهای مذهبی برای زیر پا گذاشتن حق مسلم شما در تعیین حکومت ندارند.

هم میهنان مبارز!
امروز بعد از ۳۱ سال هنوز در کشور ما، زندان ها از فرزندان فرهیختۀ مردم پر است. فعالان سیاسی، روزنامه نگاران، نویسندگان و دانشجویان و فعالان جنبش های اجتماعی بازداشت می شوند و در دادگاه های فرمایشی به اتهامات ساختگی محاکمه شده و به زندان های طویل المدت و حتی اعدام محکوم می گردند. هنوز در دادگاه این کشور جوانانی که ماه ها قبل از انتخابات بازداشت شده اند، در رابطه با اعتراضات بعد از انتخابات دادگاهی می شوند، فریب داده می شوند و به آن ها دیکته می شود که در دادگاه چگونه اعتراف کنند و بعد هم به جرم همین اعترافات به جوخه اعدام سپرده می شوند. قوه قضائیه این کشور رسما و به دستور مقامات امنیتی هم چنان دست به قتل و جنایت می زند.

امروز بعد از سی و یک سال از انقلاب بهمن، از برگزاری آزادانۀ اجتماعات و تظاهرات، از آزادی مطبوعات و رسانه ها، از آزادی بیان و احزاب سیاسی، از آزادی تشکیل سندیکاها خبری نیست. قتل و شکنجه و تجاوز به حقوق شهروندان در زندان ها به امری عادی تبدیل شده است. اقتصاد و سیاست کشور گروگان نهادهای نظامی و شبه نظامی است و سیاست خارجی کشور به جای حفظ منافع ملی، به عرصه ماجراجوئی و بازی با آینده کشور تبدیل شده است.

هم میهنان گرامی!
قدرت جنبش سبز در حقانیت خواست ها و مشارکت وسیع اقشار مختلف مردم در آن است. با صفوفی فشرده سالگرد انقلاب بهمن را گرامی داریم؛ با حضور پر شمار خود در راهپیمائی های این روز، با شعار آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه ها، برکناری دولت احمدی نژاد و برگزاری انتخابات آزاد، حکومت را به پذیرش خواست و ارادۀ اکثریت ملت فرابخوانیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۰ بهمن ۱۳۳۸ - ۹ فوریه ۲۰۱۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024