شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.01.2010, 20:35


تهران امروز: پس از آنكه افزايش ۳۱.۶ درصدي لايحه بودجه سال ۸۹، حجم ۳۶۸ هزار ميليارد توماني بودجه سال آينده را به نمايش گذاشت، اين‌بار نوبت به افزايش كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي در بودجه سال آتي است تا با رشد ۱۴۲.۵ درصدي خود صفت انبساطي را بيش از پيش برازنده لايحه بودجه سال آتي كند و در عين حال اظهارات رحيم ممبيني، معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي را مبني‌بر اينكه بودجه در بخش عمراني ماهيت انبساطي داشته را به چالش بكشاند. چرا كه علاوه بر بودجه عمراني كه رشد

۷۱ درصدي را تجربه مي‌كند، بودجه تخصيص داده شده براي كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي نيز رشد ۱۴۲.۵ درصدي را در خود مي‌بيند و در عين حال رديف اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي كه در جدول شماره ۱۸ بودجه مشخص شده‌اند نيز افزايش يافته و ۳۸ شخص حقيقي و حقوقي غيردولتي به ۵۸ شخص افزايش يافته‌اند. بر همين اساس كمك هزينه‌اي به اشخاص حقيقي و حقوقي در اين جدول از ۴۳ ميليارد و ۵۱۷ ميليون تومان به ۹۳ ميليارد و ۷۱۷ ميليون تومان رسيده است.

اين در حالي است كه تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در اين جدول و براي كمك به اين اشخاص از ۲۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به ۶۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان افزايش يافته است كه مجموع اين دو رقم رشد ۱۴۲.۵ درصدي را به تصوير مي‌كشد.

درست چند روز پس از آنكه رحيم ممبيني يك مقام اقتصادي دولت در تشريح لايحه بودجه سال ۸۹ كشور بر افزايش بودجه عمراني تاكيد كرد اما انتشار جزئيات لايحه بودجه نشان مي‌دهد كه كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي رشد قابل‌ملاحظه ۱۴۲ در صدي را تجربه مي‌كند و در عين حال بودجه مستقيم و غيرمستقيم نهاد رياست‌جمهوري و مجموعه اشخاص حقيقي و حقوقي زير نظر آن نيز در مقايسه با ساير نهادها چون مجلس و مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام گوي سبقت را از همگان ربوده است. دقيقا نمي‌توان علت اين اتفاق را تحليل كرد اما نتيجه آن اين است كه اشخاص حقيقي و حقوقي كه زير نظر دولت هستند يا به نوعي حامي دولت به شمار مي‌روند افزايش بودجه قابل‌توجهي دارند، ضمن اينكه شمار چنين اشخاصي در رديف‌هاي بودجه هم افزايش يافته است.

در سنوات گذشته هم دولت بنابر برخي سياست‌هاي اقتصادي به افزايش بودجه اشخاص حقيقي و حقوقي زير‌نظر خود اقدام كرده بود و در عين حال به كاهش بودجه دستگاه‌هايي مبادرت كرده بود كه اكثر آنها با سياست‌هاي دولت موافق نبودند.بر همين اساس كمك هزينه‌اي به اشخاص حقيقي و حقوقي در اين جدول از ۴۳ ميليارد و ۵۱۷ ميليون تومان به ۹۳ ميليارد و ۷۱۷ ميليون تومان رسيده است. اين در حالي است كه تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در اين جدول و براي كمك به اين اشخاص از ۲۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به ۶۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان افزايش يافته است كه مجموع اين دو رقم رشد ۱۴۲.۵ درصدي را به تصوير مي‌كشد. از اين رقم و افزايش، سهم موسسه آينده روشن (موسسه مهدويت) كه رحيم‌مشايي رئيس دفتر رئيس دولت خود را موسس‌ آن معرفي كرده، يك ميليارد و
۲۰۰ ميليون تومان است.

همچنين سهم بنياد فرهنگي مولانا ۳۳۷ ميليون تومان خواهد بود كه اين موسسه وابسته به حميد مولانا، مشاور احمدي‌نژاد است. اين در حالي است كه مجتمع علمي، فرهنگي و تاريخي ربع رشيدي كه در تاريخ هشتم مرداد ماه ۱۳۸۱ توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با هدف احياي هويت ربع‌رشيدي تاسيس شد و با توجه به اعضاي هيات امناي خود مجتمعي دولتي محسوب مي‌شود نيز رقمي معادل ۲۰۰ ميليون تومان را به خود اختصاص داده است و اين در شرايطي است كه مرضيه وحيد دستجردي، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رئیس هیات امنا در اين مجتمع بوده و سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نيز اعضاي اين هيات امنا هستند. در عين حال در اين جدول نام مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست حسینیان با سهم ۵۰۰ میلیون تومان، بنیاد بوعلی‌سینا با سهم ۳۰۰ میلیون تومان، موسسه آموزشی امام خمینی قم با ۱۰ میلیارد تومان، موسسه پرتو ثقلین با ۲۰۰ میلیون تومان، موسسات مصباح‌الهدی و سفینه‌النجات هر یک با سهم یک میلیارد تومان و کانون نویسندگان قم با سهم۲۰۰ میلیون تومان به‌چشم می‌خورد.






افزایش ۳۱ درصدی بودجه نیروهای نظامی در سال ۸۹

کلمه:بودجه نیروهای نظامی در بودجه سال ۸۹، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته و بودجه نیروهای انتظامی تقریبا ثابت مانده است.

به گزارش خبرگزاری آفتاب، بر اساس بندهایی از بودجه ۱۳۸۹ که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است مجموع بودجه نهادهای نظامی از ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸به ۱۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است. بر اساس این بودجه، بودجه پیشنهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۸ با ۲۰ درصد افزایش معادل ۹۷۵ میلیارد تومان به ۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان در سال ۸۹ افزایش یافته است.

بیشترین افزایش بودجه نصیب وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شده و بودجه این نهاد با حدود ۵۰ درصد افزایش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۸ به حدود ۶ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در سال ۸۹ افزایش یافته است. بودجه ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است

نکته مهم در این میان ثابت بودن و عدم افزایش بودجه نیروی انتظامی کشور است که به رغم افزایش ۳۰ درصدی بودجه نهاد های نظامی، افزایشی نداشته است. از سوی دیگر بودجه پیشنهادی سازمان انرژی اتمی برای سال ۸۹ حدود ۳۷۷ میلیارد تومان است که از بودجه ۲۷۲ میلیارد تومانی وزارت صنایع و معادن هم بیشتر است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024