پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.01.2010, 23:21


مهر: رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران از عقب‌ماندگي صنعت پتروشيمي ايران در برابر رقيب عربستاني خبر داد و گفت: هم اکنون ايران در توسعه فازهاي پارس جنوبي ۱۰ سال از کشور قطر عقب‌مانده است. سيروس تالاري با بيان اينکه هم اکنون صنعت پتروشيمي ايران در دنيا داراي رتبه ۵۵ است، گفت: اين در حالي است که عربستان سعودي در حال حاضر رتبه هفتم بازار فروش و توليد محصولات پتروشيمي را در اختيار دارد. وي همچنين با اشاره به عقب‌ماندگي ۱۰ ساله ايران در برداشت گاز و توسعه فازهاي ميدان مشترک پارس جنوبي تصريح کرد: در بخش ساخت قطعات و تجهيزات صنعت نفت نيز بسياري از کالاها از کشورهاي خارجي وارد مي‌شود. اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه کشور چين در حال حاضر از ذخاير قابل‌توجه نفت خام و گاز طبيعي برخوردار نيست، تبيين کرد: اما هم‌اکنون اين کشور در ساخت بسياري از تجهيزات و کالاهاي صنعت نفت به موفقيت‌هايي رسيده است. رئيس هيات مدير انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران با بيان اينکه هم‌اکنون ايران با برخورداري از مزيت‌هايي همچون موقعيت استراتژيک جغرافيايي، منابع انساني متخصص و در اختيار داشتن مخازن قابل توجه نفت و گاز از قابليت توسعه‌يافتگي برخوردار است، گفت: اما با توجه به محدوديت‌هايي که در شرايط فعلي صنعت ايران با مجامع بين‌المللي انرژي دارد مشکلات زيادي براي توسعه اين صنعت به‌وجود آمده است. به گفته وي، وجود اقتصاد دولتي نيز باعث زمين گير شدن صنعت نفت کشور شده و بايد براي توسعه اين صنعت ساختارهاي اقتصادي آن به معني واقعي به بخش خصوصي واگذار شود.

در تولید خودرو فاصله ایران و ترکیه زیاد است

خبرآنلاین:در سند استراتژی صنعت خودرو دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو منطقه خاورمیانه، رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان از مهمترین اهداف این سند محسوب است. اما باید به این نکته توجه داشت که ایران برای کسب رتبه نخست منطقه خاورمیانه در صنعت خودروسازی رقابت سختی با ترکیه دارد. چرا که این کشور توانسته طی سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان را به سرمایه‌گذاری در این کشور متمایل کند. این درحالی است که ایران در این زمینه ناموفق بوده است. مطابق اهداف استراتژی صنعت خودرو ایران باید خودروساز برتر منطقه شود

درحالی که براساس استراتژی صنعت خودرو، دستیابی به سهم تعدادی حداقل 5/3 درصدی از کل تولید جهانی خودرو تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از اهداف صنعت خودروسازی کشور تعیین شده است، در تازه ترین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی در مجموع 70 میلیون و 526 هزار و 531 دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری در سطح جهان تولید شد که در این بین ایران با تولید یک میلیون و ۵۱ هزار و ۴۳۰ دستگاه انواع خودرو سهمی معادل ۴۹ / ۱ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داد.این در شرایطی است که ترکیه در سال 2009 با تولید یک میلیون و۱۴۷ هزار و ۱۱۰ دستگاه خودرو ضمن دستیابی به رشد ۳ / ۴ درصدی توانست عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و پانزدهمین خودروساز بزرگ جهان را از آن خود کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024