جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.01.2010, 10:21


متن كامل گزارش كميته ويژه مجلس

پارلمان‌نیوز: با قرائت گزارش كمیته ویژه مجلس جهت بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات نقش قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران در حوادث کهریزک تائید شد و این کمیته تاکید کرد که دستگاه قضایی باید پاسخگوی وقایع پیش آمده در این بازداشتگاه باشد.

به گزارش ‌پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس«پارلمان‌نیوز»، متن این گزارش که توسط کاظم جلالی سخنگوی کمیته ویژه در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرادت شد، بدین شرح است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی؛ پیرو تاكید جنابعالی مبنی بر تشكیل كمیته‌ای جهت پیگیری مسائل مربوط به بازداشتی‌ها و حوادث پس از انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بدین وسیله گزارش نهایی آن ایفاد می‌گردد.

علا‌ءالدین بروجردی رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.

با استعانت از ذات لایزال الهی و مبتنی بر اصل ۸۴ قانون اساسی گزارش مربوط به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در دو بخش به استحضار همه می‌رسد.

بخش اول:
چگونگی تشكیل كمیته و اقدامات انجام شده

پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری با تدبیر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دكتر لاریجانی كمیته‌ای جهت پیگیری مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان و التهابات پیش آمده تشكیل شد، این كمیته متشكل از جمعی از اعضای كمیسیون‌های امنیت ملی ، قضایی ، بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات بوده است . در فراز نخست این گزارش شایان ذكر است كه قبل از تشكیل این كمیته در روز 24 خردادماه یعنی دو روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به مناسبت حوادث به وجود آمده در كوی دانشگاه تهران از جانب ریاست محترم مجلس شورای اسلامی كمیته‌ای با مسوولیت جناب آقای ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی تشكیل شد. لذا ارائه گزارش در خصوص حوادث خوابگاه دانشجویان بر عهده آن كمیته می‌باشد و این كمیته ورود در بررسی مسائل مربوطه به كوی نداشته است.

كمیته بررسی مسائل مربوط به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری رسما در تاریخ پنجم مردادماه تشكیل شد، اولین جلسه رسمی كمیته در روز دوشنبه ششم مردادماه تشكیل و ضمن بررسی جوانب مختلف حوادث به وجود آمده تقسیم كار شد و مقرر گردید كمیته جلسه‌ای با دادستان وقت عمومی و انقلاب تهران تشكیل دهد. این جلسه در بعدازظهر همان روز تشكیل شد و قاضی مرتضوی در این جلسه گزارشی از روند دستگیری‌ها و بازداشتی‌ها ارائه داد، وی گفت هم اینك حدود ۳۹۰ نفر بازداشت هستند كه از این تعداد حدود ۲۵۰ نفر بازداشتی‌های میدانی صحنه اغتشاشات و ۵۰ نفر بازداشیت‌های غیرمیدانی هستند.

از وی در خصوص كشته شدن سه تن از افراد بازداشت شده آقایان روح‌الامینی، ‌كامرانی و جوادی فر پرسیده شد . وی دلیل این مساله را بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی پزشكی قانونی مننژیت دانست و متذكر شد كه با سرعت در بازداشتگاه‌ها عملیات واكسیناسیون مننژیت در حال انجام می‌باشد.

هیات از وی پرسید به چه دلیل دستگیرشدگان روز ۱۸ تیرماه به بازداشتگاه كهریزك منتقل شدند، ایشان ضمن مناسب و استاندارد دانستن این بازداشتگاه مساله فقدان ظرفیت زندان اوین را اصلی‌ترین دلیل جهت انتقال این بازداشت‌شدگان به كهریزك دانست. در این جلسه هیات، از دادستان وقت تهران خواست اولا كسانی كه دارای اتهام سنگینی نیستند هرچه سریعتر آزاد شوند، ثانیا تكلیف همه بازداشت‌شدگان براساس قواعد حقوقی هرچه سریعتر تعیین شود ،‌ثالثا اطلاع رسانی به خانواده‌ها با سرعت انجام پذیرد تا التهابات ناشی از نگرانی آنان كاهش یابد ، رابعا براساس گزارشات رسیده تخلفاتی از ناحیه برخی از ضابطین خصوصا در كهریزك وجود دارد ،لذا هر چه سریعتر مسیر برخورد با آنان هموار شود.

هیات روز سه‌شنبه هفتم مردادماه به زندان اوین عزیمت كرد و طی دیدار پنج ساعته با همه زندانیان دستگیر شده میدانی اغتشاشات دیدار و سخنان آنان را استماع كرد، در وهله نخست هیات به دیدار حدود ۶۰ تن از بازداشت‌شدگان منتقل شده از كهریزك به اوین رفت و به شكل مفصلی سخنان آنان را شنید . آنان مجموعه آزارهای انجام شده را به اطلاع هیات رساندند كه اهم آن آزارها عبارت بود از زندانی شدن ۱۴۷ نفر در یك مساحت كم ، عدم وجود تهویه ، فقدان آب و غذای مناسب ، شنیدن فحش‌های ركیك ، كلاغ‌پر رفتن همراه با ضرب و شتم ، ‌همجواری با اراذل و اوباش و تحقیر شدن.

پس از استماع سخنان آنان در جمع سایر بازداشت‌شدگان نیز حضور یافته و آنان نیز از روند دستگیری ، بازداشت و انتقال به اوین نقطه‌نظرات خود را با هیات در میان گذاشتند. مجموعه سخنان آنان نیز اظهار نارضایتی از روند دستگیری و برخوردهای نامناسب در بازداشتگاه‌ها بود . لیكن هیچ گونه شكایتی از زندان اوین و ماموران و مسوولان آن نداشتند.

پس از دیدار با زندانیان هیات جلسه‌ای نیز با مسوولان زندان اوین و قاضی حداد معاونت وقت امنیت دادستانی تهران داشت در آن جلسه مسوولان اوین اذعان داشتند كه انتقال بازداشت‌شدگان هجدهم تیر به بهانه فقدان جا و ظرفیت در زندان اوین مطلب صحیحی نیست . زندان اوین كاملا آمادگی پذیرش آن بازداشت‌شدگان را داشته است. در همین روز با همكاری دادستان وقت تهران مقرر شد كه حدود ۱۴۰ تن از بازداشت‌شدگان كه دارای اتهامات سنگینی نبودند، آزاد شوند كه این مساله طی روزهای سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم مردادماه محقق شد.

در روز چهارشنبه هشتم مردادماه جمعی از اعضای هیات از بند ۲۰۹ زندان اوین بازدید كردند در این بازدید امكان تماس مستقیم با زندانیان فراهم نشد و صرفا از بندها و سلول‌ها و امكانات موجود و همچنین سلول‌های مربوط به بازجویی‌ها بازدید به عمل آمد. در روز شنبه دهم مرداد جمعی از اعضای هیات با آقای علوی قائم مقام وزارت اطلاعات كه در فقدان وزیر در اصل مسوولیت وزارتخانه‌ را عهده‌دار بودند جلسه داشته و پس از این جلسه با حضور مجدد در بند ۲۰۹ زندان اوین هیات با دو تن از زندانیان آقایان قوچانی و چوبینه در خصوص وضعیت زندان و نوع تعامل ماموران و ضابطین گفت‌وگوی مفصلی نمود.بیشترین نگرانی آنان در خصوص بلاتكلیفی‌شان در زندان بود.

« پس از آن این هیات از بند ۲۴۰ زندان اوین بازدید كرد و پس از آن به شكل رندوم با دو تن از زندانیان آقایان امام و آقایی گفت‌وگو كرد. در این گفت‌وگو آنان از وضعیت زندان، ماموران، بازجویان و ضابطین شكایتی نداشتند اما بیان كردند كه به دلیل آن‌كه زندانی نظامی هستند كه خود را متعلق و فدایی آن می‌دانند شكوه دارند و این موضوع را عذابی روحی شدید برای خود می‌دانستند.

هیات در تاریخ ۲۱ مرداد ماه مجددا از زندان اوین بازدید به عمل آورد و با حضور در بندهای مختلف با بازداشت شدگان گفت‌وگو كردند. در نهایت جمعی از اعضای هیات از بند 2 الف بازدید و با آقایان ابطحی، عطریانفر و تاج‌زاده نیز گفت‌وگو كردند. شایان ذكر است كه با عنایت به نگرانی شدید آقای تاج‌زاده از سلامتی وی تا جایی كه حتی شایعاتی مبنی بر كشته شدن او منتشر شده بود، هیات اصرار به ملاقات با تاج‌زاده داشت.

خانم الهیان نیز از بند مربوط به نسوان بازدیدی به عمل آورد كه در این رابطه گزارشی مبسوط تهیه و به مراجع ذیربط ارسال نمودند. خانم الهیان متذكر شدند كه خانم‌های حاضر در بند نسوان شكایتی از وضعیت زندان اوین نداشتند و بیشتر از زندانی بودن خود شاكی بودند.

این هیات روز دوشنبه ۱۹ مرداد ماه در پی تقاضای اعضای كمیته منصوب از ناحیه دو تن از كاندیداها كه پیگیر مسایل بازداشت شدگان پس از انتخابات بودند با تقاضای قبلی جهت ملاقات با هیات در مجلس حضور یافته و با كمیته ملاقات كردند، در این ملاقات آنها ضمن تشریح دریافت‌های خود و گزارشات رسیده به آنان، مدعی شدند كه ۶۹ نفر در حوادث اخیر كشته شده‌اند، این هیات از آنان خواست لیست حاوی اسامی و مشخصات این افراد را ارایه دهند، آنان نیز لیستی را متشكل از نام و فامیل ارایه كردند، پس از آن از آنها خواسته شد مشخصات بیشتری كه قابل پیگیری باشد را ارایه دهند و آنان نیز پذیرفتند ولیكن تا زمان تدوین این گزارش جز همان ورقه حاوی نام و فامیل افراد اطلاعات تكمیلی واصل نشده است.

در همان روز هیات جلسه‌ای را به تقاضای جمعی از خانواده‌های زندانیان از جمله خانم و خواهر تاج‌زاده، خانم میردامادی و خانم تاجرنیا به آنها داشت و نقطه نظرات آنها را نیز استماع كرد، هیات هم چنین با برخی از بازداشت شدگان پس از آزادی نیز تماس گرفت و مجددا در شرایط جدید از آنان خواست چنانچه دارای اطلاعاتی هستند كه در زمان بازداشت نتوانسته و یا نخواستند بیان نمایند را با كمیته در میان گذارند.

پس از انتشار نامه آقای كروبی مبنی بر آزار جنسی برخی از زندانیان، كمیته با ایشان نیز جلسه مفصلی داشته و سخنان وی را استماع كردند، هیات هم چنین ضمن دیدار با رییس قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در آغازین روزهای انتساب ایشان ضمن ارایه گزارشی از مجموعه دریافت‌های خویش، خواهان تسریع در روند بررسی پرونده‌ها و تعیین تكلیف باقی مانده زندانیان شد.

كمیته طی جلسه‌ای با هیات سه نفره منصوب از جانب رییس قوه قضاییه یعنی آقایان رییسی، محسنی اژه‌ای و خلفی ضمن ارایه گزارش خود از نتایج اقدامات آنان نیز مطلع شد. این كمیته هم چنین طی جلسه‌ای با رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در رابطه با مسایل مربوط به برخورد جدی با متخلفین به خصوص در بازداشتگاه كهریزك گفت‌وگو نمود و خواستار برخورد جدی و عادلانه با آنها شد.

هم چنین این هیات متذكر شد كه در نظام عادلانه اسلامی باید بدون توجه به عناوین، با مقصرین اصلی برخورد شود و افكار عمومی باید جدیت در برخورد را ببینند.

از آنجا كه به طور همزمان با تشكیل این كمیته، هیاتی متشكل از نمایندگان قوای سه گانه به دستور مقام معظم رهبری در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جهت بررسی مسایل مربوط به حوادث پس از انتخابات تشكیل شده بود و دو تن از اعضای این هیات آقایان سروری و دهقان نمایندگان تهران و طرقبه جزو هیات بودند لذا كمیته از طریق آقای سروری كه عضو مشترك هر دو كمیته بود اطلاعات لازم را تبادل نمودند.

ضمنا طی این ایام كمیته با هدف دفاع از حقوق شهروندی امكان تماس و ارتباط با بسیاری از شهروندان را جهت ارایه هر گونه شكایت یا نقطه نظری چه از طریق تماس تلفنی و یا حضوری فراهم كرده است.

نتایج و استنتاجات

۱- در خصوص بازداشتگاه كهریزك باید اذعان نمود كه از ابتدا این بازداشتگاه با كارویژه نگهداری اراذل و اوباش و فروشندگان كلان مواد مخدر تشكیل شده بود. متاسفانه به مرور زمان سایر زندانیان نیز به دستور مقامات قضایی به آن زندان راه می‌یابند. در خصوص این بازداشتگاه آقای دربین، رییس دفتر ویژه ریاست وقت قوه‌ قضاییه در تاریخ ۸۶/۱۱/۱۷ طی نامه‌ای محرمانه خطاب به آقایان یساقی، رییس سازمان زندان‌ها و مرتضوی دادستان وقت عمومی و انقلاب تهران می‌نویسد: در خصوص بازداشتگاه كهریزك موسوم به ۲۱۰ ریاست قوه قضاییه مقرر فرموده‌اند لازم است بازداشتگاه كهریزك با نظارت مستقیم سازمان زندان‌ها برای متهمین دادسرای تهران باشد و هیچ متهمی از حوزه‌های دیگر بدون هماهنگی با دادستان تهران به این بازداشتگاه اعزام نشود.

از این نامه رونوشتی جهت آقایان آوایی، رییس كل دادگستری استان تهران جهت اقدامات لازم و سردار سرتیپ احمدی‌مقدم فرماندهی نیروی انتظامی جهت استحضار ارسال می‌شود. نتیجه آنكه اولا كهریزك یك بازداشتگاه رسمی بوده و همه مسوولان قضایی از بالاترین رده از آن مطلع و حتی بازدیدهایی نیز داشته‌اند. لذا اینكه برخی مسوولان قضایی طی مصاحبه‌هایی از خود سلب مسوولیت نموده‌اند به هیچوجه قابل پذیرش نیست و امروز بیش از همه دستگاه قضایی باید پاسخگوی ضعف‌ها و خلل‌های این بازداشتگاه باشد. ثانیا اصلی‌ترین دلیل ایجاد بازداشتگاه كهریزك تادیب اراذل و اوباش خطرناك و هتك‌كنندگان به نوامیس مردم، متجاوزین به عنف و فروشندگان بزرگ مواد مخدر و مجرمین خطرناك بوده؛ لذا فارغ از بحث اغتشاشات پس از انتخابات انتقال برخی مجرمین با جرم‌های دیگر به این بازداشتگاه فاقد توجیه است و در این خصوص نیز دستگاه قضا باید پاسخگو باشد.

در همین راستا در تاریخ ۸۸/۱/۳۰ فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طی نامه‌ای خطاب به دادستان وقت عمومی و انقلاب تهران متذكر می‌شود كه در حال حاضر دادسراهای نواحی مختلف تهران بسیاری از متهمان كه میزان كشفیات مواد مخدر آنها فقط چند گرم می‌باشد را به زندان كهریزك معرفی می‌كنند و عملا زندان مذكور محل نگهداری متهمین انواع جرایم شده است. از آنجایی كه برابر تدبیر زندان كهریزك جهت نگهداری متهمین اراذل و اوباش و مواد مخدرفروشان ساماندهی گردیده است مستدعی است مراتب را به كلیه دادسراهای تهران ابلاغ فرمایید و چنانچه صلاح بدانید از اعزام متهمین غیرمربوط خودداری شود.

همچنین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در تاریخ 88/2/5 طی نامه‌ای خطاب به جانشین ناجا متذكر می‌شود كه عطف به هامش نامه شماره‌ ۱۱۶ / ۰۷ / ۲۰۴ / ۲ / ۱۷۲۶ مورخ ۸۷/۱۲/۲۱ پلیس آگاهی ناجا در اجرای امریه‌ حضرت‌عالی نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران جناب آقای مرتضوی تنظیم مبنی بر اینكه كهریزك برابر تدابیر قبلی محل نگهداری اراذل و اوباش، مواد فروشان و مجرمین خطرناك بوده، لیكن دادسراها هم‌اكنون بی‌رویه هر نوع متهم را اعزام می‌نمایند؛ لذا ابلاغ فرمایید كه مانند قبل فقط متهمین مذكور اعزام گردند.

ثالثا با توجه به آنچه گذشت اعزام ۱۴۷ تن از بازداشت‌شدگان اغتشاشات روز ۱۸ تیر ماه به چنین بازداشتگاهی به هیچوجه قابل پذیرش نیست. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در روز ۱۹ تیر ماه به دستور دادستان وقت تهران این جمع از بازداشت‌شدگان به كهریزك اعزام می‌شوند. اگر چه اعزام این افراد به كهریزك حتی در صورت فقدان ظرفیت زندان اوین هم قابل توجیه نیست، لكن مسوولان زندان اوین در جلسه‌ كمیته با آنان اذعان داشتند كه زندان اوین ظرفیت پذیرش آن بازداشت‌شدگان را داشته است. ضمن آنكه مسوولان بازداشتگاه كهریزك با این عنوان كه ظرفیت پذیرش این تعداد از بازداشت‌شدگان را ندارند در هنگام نخست از پذیرش آنان سر باز زده و بازداشت‌شدگان ساعتی نیز در بیرون از بازداشتگاه معطل بوده اما به دلیل اصرار مقام قضایی دستور دهنده، مجبور به پذیرش می‌شوند و لذا بازداشت‌شدگان را در سالن كوچك قرنطینه به مساحت ۷۰ متر جا می‌دهند و طی چهار روز حضور این تعداد از بازداشت‌شدگان در شرایط بسیار سخت و بد آب و هوا در گرمای تابستان بدون وجود تهویه و امكانات بهداشتی، غذایی و آشامیدنی و همچنین ضرب و شتم و توهین و تحقیر توسط ماموران نگهداری آنان در جوار ۳۰ نفر از اراذل و اوباش پرخطر همه و همه موجب شد كه دل رهبر معظم انقلاب از آن به درد آید.

مقام معظم رهبری پس از دریافت اولین گزارشات از ضرب و شتم و رفتارهای غیرانسانی در بازداشتگاه كهریزك به سرعت دستور انتقال زندانیان به مكان مناسب، تعطیلی زندان كهریزك، بررسی دقیق و همه‌جانبه مسائل به وجود آمده و نهایتا برخورد با عوامل و مسببان این حوادث را صادر فرمودند و در پی این دستور كمیته‌ای نیز متشكل از نمایندگان سه قوه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشكیل شده است. تاكنون مقام معظم رهبری دستورات بسیاری را برای پیگیری و به نتیجه رساندن این مساله با عنایت به گزارشات كمیته تشكیل شده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی صادر فرموده‌اند كه عملا مسیر را جهت به ثمر رساندن كار برای مسوولان فراهم آورده است.

كمیته‌ مجلس بر آن است كه در مساله مربوط به بازداشتگاه كهریزك عملا دو ظلم بزرگ انجام شده است.

الف – ظلم آشكار بر بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر ماه كه باید از آنان دلجویی درخوری شود.

ب – ظلم بزرگ‌تر بر نظام جمهوری اسلامی رفته و عملا آبروی یك نظام برآمده از خون شهیدان به بازی گرفته شده و موجب وهن نظام اسلامی در منظر جهانیان شده است و باید دستگاه قضایی با ریشه‌یابی دقیق و برخورد جدی با همه عوامل این حادثه تلخ اعم از قضایی، اداری و انتظامی و بدون رعایت هر گونه ملاحظه‌ای و با تقدم دلسوزی تام نسبت به آبروی نظام جمهوری اسلامی این مساله را به نتیجه برساند و افكار عمومی را از اقدامات خود مطلع و با عوامل اصلی بدون توجه به عناوین آنان برخورد نماید.

۲- در خصوص كشته شدن سه تن از بازداشت‌شدگان آنچه تاكنون قابل توجه است اینكه آنان با توجه به عوامل متعدد از جمله كمبود مكان، ضعف امور بهداشتی، تغذیه نامناسب، گرما، فقدان كولر و … و در نتیجه ضرب و شتم و بی‌توجهی ماموران و مسوولان بازداشتگاه به وضعیت جسمی آنان بوده و اساسا طرح مساله‌ای با عنوان مننژیت رد شده است.

مرحوم جوادی‌فر یكی از دستگیرشدگان ۱۸ تیر در بین راه انتقال از كهریزك به اوین جان خود را از دست داده است. ایشان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و قبل از انتقال به كهریزك مداوا گردیده ولی با این حال نامبرده از لحاظ جسمی ضعیف شده بود و توان مقاومت در برابر صدمات جسمی و روحی بازداشتگاه كهریزك را نداشته است و در چهار روز حضور در كهریزك یك بار به پزشك وظیفه‌ زندان مراجعه كرده كه مداوای خاصی نسبت به ایشان انجام نمی‌پذیرد. به هر حال ایشان با حالت وخیم سوار اتوبوس می‌شود و در همان آغاز حركت اتوبوس‌ها نامبرده وضعیت بحرانی پیدا نموده و در بیرون از اتوبوس جان می‌دهد.

همچنین مرحوم روح‌الامینی در مسیر انتقال از كهریزك به اوین وضعیت وخیمی داشته كه هر چه بازداشت‌شدگان به ماموران محافظ در این خصوص متذكر شده‌اند آنان بدون توجه از این مساله گذشتند. انتقال از كهریزك به اوین با اتوبوس‌های نامناسب و با ازدحام بسیار زندانیان آن هم در اوج گرما در ساعت ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر انجام شد و در اوین نیز علی‌رغم وخیم بودن وضعیت مرحوم روح‌الامینی از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در نوبت قرنطینه بوده و در ساعت ۱۷ پزشك وی را جهت مداوا به بیمارستان اعزام نمود.

مرحوم محمد كامرانی نیز پس از دستگیری بدون بازجویی به زندان كهریزك منتقل می‌شود و در آنجا نیز همچون سایر زندانیان مورد ضرب و شتم و تحقیر قرار می‌گیرد و وی نیز تحمل صدمات وارده را نداشته و پس از بازگشت به زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل می‌شود و در بیمارستان نیز رسیدگی لازم صورت نمی‌گیرد و وضعیت بحرانی نامبرده پس از 30 ساعت از انتقال به بیمارستان به خانواده وی اطلاع داده می‌شود. آنها همان شب فرزند خود را به بیمارستان مهر منتقل نموده، اما انتقال ایشان ثمره‌ای نداشته و وی در بیمارستان مهر جان خود را از دست می‌دهد.

كمیته تاكید می‌كند كه بررسی همه‌جانبه دلایل كشته شدن این سه جوان بازداشت‌شده بر عهده دستگاه قضایی است و مسوولان قضایی باید در این خصوص با دقت و سرعت بررسی نموده و به خانواده محترم آنان و افكار عمومی پاسخگو باشند.

۳- در خصوص طرح مساله آزار جنسی برخی بازداشت‌شدگان كمیته بررسی‌های جامعی انجام داده است. پس از طرح نامه آقای كروبی و انعكاس رسانه‌ای آن هیات با وی ملاقات كرده و خواستار ارایه اسناد و مدارك و شواهد شد. وی در آن دیدار در پاسخ سوال كمیته مبنی بر اینكه چند نفر به شخص شما مراجعه و مدعی آزار جنسی شده‌اند پاسخ داد كه چهار نفر مراجعه مستقیم داشته‌اند. سوال دیگر كمیته از وی این بود كه آیا برای شما وقوع آزار جنسی بر روی این چهار نفر قطعی است؟ وی با برآشفتگی منكر قطعیت شد و قائل بود كه به این دلیل نامه‌ای به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نموده تا بررسی نمایند و در صورت وقوع با این مساله برخورد جدی شود و در صورت عدم وقوع رفع شبهه شود.

آقای كروبی از ارائه هر گونه سند و مدركی به كمیته استنكاف ورزید و اعلام كرد در صورت تعیین هیاتی از جانب شخص رییس قوه‌ قضاییه حاضر است اسناد و مدارك خود را ارایه نماید. این خواسته آقای كروبی از طریق كمیته با ریاست مجلس شورای اسلامی جناب آقای دكتر لاریجانی در میان گذاشته شد و نهایتا ریاست قوه قضاییه با تعیین سه نفر نماینده از طرف خود آنان را مسوول بررسی همه‌جانبه موضوع نمود كه گزارش كار این كمیته به اطلاع همگان رسید.

اما كمیته مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اقدامات جدی و بررسی‌های همه‌جانبه به عمل آورد تا جایی كه از طریقی به اطلاع هیات رسید كه فردی كه مورد آزار جنسی قرار گرفته آماده است ماجرا را برای هیات بیان كند. ریاست مجلس شورای اسلامی به محض اطلاع از چنین مساله‌ای دستور دادند با تمهیداتی به دفتر خودشان دعوت و هیات با وی گفت‌وگو نمایند. این جلسه با حضور رییس دفتر ریاست مجلس و حتی دو تن از نمایندگان غیر عضو كمیته، آقایان كاتوزیان و مطهری تشكیل شد و كاملا برای همه حضار در جلسه آشكار شد كه مادر آن جوان بر اثر كثرت شایعات دچار نوعی توهم شده و هیچگونه آزار جنسی متوجه آن فرد نشده و خود وی نیز قائل بود كه مادرش درگیر یك توهم ذهنی است.

همچنین اعضای كمیته بررسی‌های دیگری داشته و هیات دبیرخانه شورای عالی نیز در این خصوص به تفصیل بررسی كرده و نتایج هر سه كمیته مجلس، قوه‌ قضاییه و دبیرخانه شورای عالی دقیقا منطبق بر هم بوده و آن اینكه اعلام می‌شود ضمن بررسی‌های همه‌جانبه انجام شده به هیچ موردی از آزار جنسی نرسیده و آن را قویا تكذیب می‌نماییم.

۴- در بررسی‌های به عمل آمده از زندان اوین طی بازدیدهای هیات از بندهای مختلف چه زندانیان میدانی اغتشاشات و چه زندانیان غیرمیدانی هیچ گونه شواهدی دال بر شكنجه و آزارهای جسمی دیده نشده است، اما همان‌گونه كه در همه ملاقات‌ها با مسوولان قضایی از جانب هیات‌ تبیین شد ضروری است در خصوص زندانیان باقی‌مانده هرچه سریع‌تر تعیین تكلیف شود و آنان در روند دادرسی از همه حقوق خود مبتنی بر قانون برخوردار باشند.

۵- كمیته ضمن دفاع از كلیت نیروی انتظامی و قدرشناسی از زحمات پرسنل پرتلاش نیرو در صیانت از امنیت شهروندان گزارش‌هایی از برخوردهای نامناسب برخی از افراد نیروی انتظامی دریافت نموده است. در این خصوص لازم است سیستم‌های نظارت و بازرسی در این نیرو تقویت شود و از رفتارهای غیرمسوولانه جلوگیری شود. هم‌چنین لازم است نیروی انتظامی از ابزارهای مناسب جهت برخورد با اغتشاشات برخوردار شود كه سبب كاهش خسارت‌های جانی و مالی گردد كه در این خصوص نیاز است دولت و مجلس تمهیداتی را جهت تامین بودجه و تقویت نیروی انتظامی بیندیشند.

۶- كمیته تاكید می‌كند تمامی بازداشتگاه‌ها باید زیرنظر سازمان زندان‌ها اداره شود و این سازمان موظف است در تمامی زمینه‌ها پاسخگوی شرایط زندان‌ها باشد، لذا دراین خصوص مدیریت دستگاه‌ قضایی ضمن بررسی همه جانبه باید دستورات قاطعی صادر نماید. لذا كمیته یادآور می‌شود كه هنوز هم برخی دیگر از بازداشتگاه‌ها وجود دارد كه هرچه سریع‌تر باید نسبت به نظارت بر آن‌ها و استانداردسازی آنها اقدام شود.

۷- كمیته قائل است متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی به موقع به خانواده‌ها در خصوص دستگیری‌ها موجب سردرگمی، گسترش شایعات و ناامنی روانی جامعه شده بود، لذا لازم است اطلاع‌رسانی به خانواده زندانیان توسط نیروی انتظامی، ‌امنیتی و قضایی در اسرع وقت صورت پذیرد. هم‌چنین دستگیری افراد باید در ساعات مناسب كه موجب سلب امنیت روانی خانواده‌ها نشود صورت پذیرد.

۸- كمیته معتقد است یكی از نكات مهم برای پیشگیری چنین حوادثی اتخاذ ساز‌وكارهای واقع‌بینانه و طراحی روندهایی است كه موجب تكرار چنین وقایعی نشود و به عنوان پیشنهاد مشخص باید زیرنظر بالاترین مقامات دستگاه‌های ذی‌ربط به شكل نوبه‌ای و مرتب از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها بازدید به عمل آمده و اشكالات گوشزد شود.

هم‌چنین لازم است ضوابطی یكسان برای همه زندان‌ها تدوین شود چنانچه امور نیازمند قانون‌گذاری باشد، بی‌تردید مجلس شورای اسلامی آمادگی همكاری كامل را دارد.

كلام آخر آن‌كه كمیته مجلس شورای اسلامی با هدف دفاع از حقوق مردم ضمن بررسی همه جانبه حوادث پس از انتخابات وقت خود را صرفا به تهیه و ارائه یك گزارش سپری ننمود، بلكه از نخستین روز ماموریت یافتن از ناحیه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی با جلسات مستمر و ملاقات با مسوولین، بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آنان به اصلاح مسیر پرداخت و در این خصوص برخی از اعضای كمیته دهها ساعت وقت جهت پیگیری امور مربوط به پاسخگویی به مردم و خانواده‌ها صرف نمودند، و از طرف دیگری در حالی كه استراتژی اطلاع‌رسانی دقیقی جهت ارائه اطلاعات دقیق و شفاف و به موقع برای مردم عزیزمان وجود نداشت این كمیته تلاش كرد تا حدودی این خلا را نیز جبران نماید.

اما در فراز آخر این گزارش باید بر این دو نكته تاكید نمود كه ماموریت این كمیته بررسی از نوع معلول بود. بدان مفهوم كه حوادثی پس از انتخابات اتفاق افتاد و این كمیته در خصوص بدرفتاری‌ها و كژی‌های پدید آمده در ذیل این حوادث در راستای وظایف نمایندگی و به عنوان دفاع از حقوق شهروندی وارد عمل شده است و طبیعتا دستورات، بیانات و تاكیدات مقام معظم رهبری مسیر این پیگیری‌ها را هموار و انگیزه این كمیته را در استمرار جدی اقدامات خود مضاعف نمود اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد آن است كه از علل اصلی پدید آمدن این حوادث نباید غافل ماند و از جمله القای یك دروغ بزرگ به نام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و رفتارهای غیرقانونی كه سبب ایجاد این حوادث شد و اگر همگان براساس چارچوب‌های قانونی مسیر خود را طی می‌نمودند و اگر دو كاندیدای ریاست جمهوری دست به قانون‌شكنی، تحریك احساسات و عواطف مردم نمی‌پرداختند امروز شاهد این گونه حوادث تلخ نبودیم كه سبب هتك حرمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تضییع فرصت گران‌سنگ حضور ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رای شود. بی‌تردید آنان باید پاسخگو باشند و دستگاه قضایی در خصوص این گونه رفتارهای مجرمانه نباید بی‌اعتنا باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024