پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.01.2010, 0:39


جمعه، ۱۸ دی، ۱۳۸۸

در طول هفته جاری دانشگاه پلی تكنیك شاهد تحریم امتحانات پایان ترم توسط دانشجویان برای اعلام حمایت از ۱۲ همكلاسی دربندشان و اعلام اعتراض نسبت به هجوم نیروهای لباس شخصی به خوابگاه های این دانشگاه بود.

به گزارش خبرنامه امیركبیر در طول این هفته در مجموع ۶۲ امتحان پایان ترم توسط دانشجویان لغو شده است. در دانشكده مكانیك ۱۸، دانشكده عمران ۱۳، دانشكده فیزیك ۱۲، دانشكده شیمی ۴، دانشكده معدن و متالورژی ۴، دانشكده پزشكی ۴، دانشكده نساجی ۲، دانشكده ریاضی ۲، دانشكده كامپیوتر ۲، دانشكده برق ۱ و دانشكده پلیمر ۱ امتحان لغو شده است.

گزارش های رسیده حاكی از گسترش روز افزون "تحریم امتحانات" است. به طوری كه در روز چهارشنبه ۲۰ امتحان در دانشگاه پلی تكنیك لغو شده است كه بیشترین تعداد در روزهای هفته گذشته بوده است.

اما واكنش مسئولین دانشگاه به تحریم امتحانات توسط دانشجویان، بسیار شتاب زده و توام با دستپاچگی و هراس بوده است. در روزهای ابتدایی، حراست و كمیته انضباطی دانشگاه وارد عمل شدند و دست به احضار گسترده و تهدید دانشجویان زدند تا مانع از ادامه و گسترش این حركت شوند. در روز شنبه (روز اول امتحانات) ۱۵ دانشجو به كمیته انضباطی احضار شدند. روز یكشنبه هنگامی كه اعتراضات دانشجویان در روز یكشنبه نیز ادامه یافت، باقری معاون حراست دانشگاه، ۱۰ دانشجو را به حراست دانشگاه احضار كرد. اكثر این دانشجویان با توجه به غیر قانونی بودن این عمل باقری، از مراجعه به حراست خودداری كردند. اما دانشجویانی كه به حراست رفتند با توسط كارمندان حراست به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات ارجاع داده شدند.

به هر حال این فشارها و تهدیدات با هوشیاری و شجاعت دانشجویان بی اثر ماند و تحریم امتحانات در روزهای بعد با استقبال بیشتر دانشجویان مواجه گشت.

همزمان مسئولین مختلف وزارت علوم دولت کودتا و روسای انتصابی دانشگاه ها با مصاحبه های مختلف با رسانه های وابسته همچون فارس و مهر نسبت به تحریم امتحانات از سوی دانشجویان واکنش نشان داده و به تهدید دانشجویان پرداختند. در یکی از مصاحبه های جالب توجه، معاون وزارت علوم دولت کودتا مدعی شد که هیچ امتحانی لغو نشده است که همین مساله نیز باعث عزم بیشتر دانشجویان در تحریم امتحانات شد.

پس از بی اثر شدن فشارها و تهدیدات انضباطی و امنیتی، ‌رهایی رییس انتصابی و بی كفایت پلی تكنیك اقدام به اعمال فشارهای آموزشی بر دانشجویان و اساتید نمود. درج نمره صفر در پرتال آموزشی دانشجویان تحریم كننده، بستن پرتال آموزشی دانشجویان به روی اساتید و تهدید ضمنی اساتید از جمله این اقدامات بوده است. طبق گزارش های رسیده تا كنون برای ۸۱۴۰ واحد درسی دانشجویان نمره صفر درج شده است. دانشجویان معتقدند این اقدام رهایی صرفا برای ایجاد هراس در بین دانشجویان است و به دلایل مختلف مجموعه مدیریت دانشگاه نمی تواند این تعداد نمره صفر را در كارنامه دانشجویان ثبت كند. سقوط شدید معدل دانشگاه و نزول رتبه دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های كشور و جهان از جمله این دلایل است. دلیل مهم دیگر این است كه در صورت قطعی شدن این تعداد صفر، دانشگاه مجبور می شود در ترم آینده در بسیاری از دانشكده ها واحدهای ترم جاری را دوباره ارائه كند كه به این ترتیب برنامه آموزشی دانشگاه به كلی به هم خواهد ریخت.

درج این نمره های صفر خشم و اعتراض بیشتر دانشجویان را در پی داشته است و مشخص نیست در هفته آینده در صورت اصرار رهایی به ثبت این نمرات،‌واكنش دانشجویان چه خواهد بود. از آن جا كه درج این نمرات بدون اطلاع و موافقت اساتید صورت گرفته است اساتید دانشگاه نیز نسبت به این اقدام رهایی به شدت معترضند.

گزارش های رسیده از دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه شریف، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه های هنر، دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه تبریز حاكی است كه دانشجویان این دانشگاه ها نیز قصد دارند به این حركت تحریم امتحانات بپیوندند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024