شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2010, 18:31


۱۶ دی ۱۳۸۸

کمیته گزارشگران حقوق بشر - عصر دوشنبه ۱۴ دی ماه جمعی از فعالین سیاسی و مدنی با مهدی کروبی دیدار کردند.

در این دیدار نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی ، کمیته گزارشگران حقوق بشر ، شورای دفاع از حق تحصیل ، اعضاء دفتر تحکیم وحدت و فعالین دانشجویی دانشگاه های آزاد و سراسری شرکت نموده بودند.

این ملاقات که با محوریت خواسته های جامعه دانشجویی و وضعیت زندانیان و فعالین سیاسی اجتماعی پیش رفت نخست بیانیه ای از طرف جمع قرائت شد و سپس هر یک از حاضرین با شرح وضعیت اعضاء به طرح مطالبات و انتظارات خود از مهدی کروبی برای برون رفت از وضعیت موجود پرداختند.

در ابتدا گزیده ای از صحبت های هریک از نمایندگان و سپس صحبت های مهدی کروبی و در پایان بیانیه ای که از طرف جمع قرائت شد را خواهیم آورد.

نماینده شورای دفاع از حق تحصیل :

اکنون در تلخ ترین و پر افتخار ترین ایام به سر می بریم که با حقوق پایمال شده عموم مردم و حذف فعالین دانشجویی مواجه هستیم. دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل سند زنده دوروغ پردازی نظام هستند. بدین جهت اکنون با ناجوانمردانه ترین و کثیف ترین اتهام ممکنه در بند می باشند.بعد از انتخابات برخورد شدیدی با دانشجویان محروم از تحصیل صورت گرفت و با وصل کردنشان به منافقین(مجاهدین خلق) سعی در حذف کامل ایشان داشتند ، اما با اینکه از این اتهام تبرئه شده اند هنوز از آزادی ایشان با وثیقه موافقت نشده است، در حال حاضر بد ترین برخوردها از جانب سپاه صورت میگیرد، اما هیچکس علیه ایشان به صورت رسمی سخنی نمی گوید.

فعال دانشجویی دانشگاه آزاد:

متاسفانه برخورد با دانشجویان دانشگاه آزاد در ماه های اخیر شدت گرفته است و با صدها تعلیق و اخراج مواجه هستیم. همچنین باید به برخورد بی پرده و خشونت آمیز نیروهای لباس شخصی با دانشجویان در صحن دانشگاه و حرمت شکنی ایشان پرداخت. اما تنها راه برای خارج شدت از این وضعیت رو به خشونت، رسیدن به وحدت بین گروه ها و رهبران جنبش جهت رسیدن به فضایی آرام تر و دوره ای با حدودی میانه روی هستیم.

عضو دفتر تحکیم وحدت :

بعد از واقعه عاشورا با افزایش دستگیری ها مواجه هستیم بخصوص در میان دانشگاهیان ، با این وجود مبحث دانشجویان در بیانیه های اخیر شما و آقای موسوی گم بود ، و چرا مبحث شورای سبز امید که مطرح گردید به اندازه کافی پیگیری نشد ، که می تواند با پذیرش اعضاءجدید راهی برای مذاکره باز کند.

عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر:

در این روز ها اکثریت اعضاء این کمیته در بازداشت به سر می برند و بقیه نیز یا احضار شده و یا امنیت ندارند.چون کمیته گزارشگران حقوق بشر ، خبر ها را بدون فیلتر ایدئولوژیک کار می کند و حقوق بشر را برای همه مردم می داند، قضیه مجاهدین خلق دستاویزی شده است برای متهم کردن اعضاء کمیته به ارتباط با منافقین، در این وضعیت ما از شما انتظار داریم موضع گیری حقوق بشری همچون آقای منتظری داشته باشید.

وضعیت فعلی فوق العاده خطرناک می باشد ، از شما صراحتا می خواهیم کما فی السابق که در موارد اینچنین شجاعانه وارد عرصه شدید ، بار دیگر وارد این کارزار خطرناک بشوید و صراحتا قبل از ادامه جنایات و فجایع جلوی فجایع بیشتر را بگیرید.

نماینده خانواده های زندانیان سیاسی:

در روز های اخیر برخورد با خانواده های زندانیان سیاسی نیز آغاز گردیده است ، و وضعیت اسفناک خانواده های بازداشتی های روز عاشورا بسیار نگران کننده است که فرزندانشان تحدید به اشد مجازات شده اند ، انگار آقایان خود را در جایگاه امام حسین میدانند ، که اعتراض به خودشان را اعتراض به امام حسین تلقی می کنند، ونگرانی بیشتر در مورد حکم های ناعادلانه ایست که این روز ها صادر می شود که اکثرا بالای ۵ سال است، ما خانواده های زندانیان سیاسی که تا حدی شناخته شده ترند آگاهانه و با افتخارپشت عزیزانمان هستیم اما نگرانی ما در مورد مادرانی است که صدایشان به گوش هیچ کس نمی رسد.

حجت الاسلام مهدی کروبی نیز ضمن خوش آمد گویی به حضار 3 نکته را به عنوان یاد آوری مورد اشاره قرار دادند :

1- جو حاضر (چنانچه توسط نمایندگان اظهار شد) سخت ترین شرایط برای نیروهای انفلابی در طول 30 ساله اخیر بوده است. چنانچه بحران سیاسی و درگیری و دادگاهها تا پیش از این با امرا و وزرای رژیم سابق بوده است. اما اکنون با نیروهای انقلاب و مردم عادی برخوردی به مراتب بدتر از سوی نظام و به اسم نظام صورت می گیرد. و اتفاقا خشونت را هم نیروهای سرکوب آغاز نموده اند برعکس سابق که خشونت از سوی نیروهای مقابل نظام بوده است و اساسا اقداماتی نظیر کشتار روز عاشورا و... بی سابقه است.

2- گروهی معتقدند راهی به سوی برون رفت از طریق نرمش باید یافت. اما ما میبینیم گروهی از عمر سعد گرفته تا الی آخر را به مردم و فعالان با سابقه و شناسنامه دار سیاسی نسبت داده اند که اتفاقا اینان گردانندگان اصلی مسئله خشونت و سرموب و برخورد هستند. فلذا باید قدری در بیانات گروه اول تامل نمود.

3- در حال حاضر به شخصه سخت ترین شرایط را تحمل می نمایم. نه از لحاظ محدودیت و توهین و... بلکه بخاطر مردم، بخاطر شما، بخاطرفعالان سیاسی، بخاطر اینکه جمهوری اسلامی به اینجا رسیده. اصلا فکرش را هم نمی کردیم کار جمهوری اسلامی به اینجا برسد که با نیروهای خود چنین کند. همین خواهرزاده مهندس موسوی ، روزگاری به خانه ایشان می رفتیم و ۳ برادر بودند. یکی به شهادت رسید و مادر ایشان بقیه فرزندان را به جببه رفتن ترغیب می نمودندو حالا ما باید یک روزی به منزل ایشان برویم و بگوییم آن یکی پسر شما در روز عاشورا توسط... کشته شده است، ببینید به ما چه می گذرد.

4- الان راه رایزنی های ما بسته اند. نه صدا و سیما ، نه روزنامه و هیچ. فقط اینکه اعلام موضع کنیم که مطمئنا می کنیم.

روزگاری ما به آقای خلخالی در مجلس می گفتیم چرا این همه دعوا در مجلس باید باشد و ایشان اذعان می داشتند « نان ما در دعواست » حالا هم دولت که خدمت رسانی اش معلوم است، چیزی ندارد. پس باید چنین کارهایی بکند. حالا هم از خدا می خواهیم عقلا کمی بیشتر وارد معرکه بشوند. ایشان در ادامه ابراز داشتند « ما به یاد شما هستیم، التهاب هم داریم، اضطراب هم داریم، پیگیری هم داریم از وضعیت پرونده های هم با خبریم.... برای همه چیز هم آماده هستم ، هیچ خوفی از هیچ واقعه ای هم ندارم... من وقتی می شنوم این همه جوان از تحصیل و آزادی محروم شده اند من بیشتر از شما نگران خودتان می شوم... دوست دارم به این نکته تکیه کنم که به ما خلیل سخت می گذرد که حالا می بینیم حاصل عمر و جوانی و جان فشانی ما به این روز افتاده است....روزگاری ما می رفتیم و می گفتیم فلانی اساسا با مجاهدین رابطه ای ندارد و نه در این حین به فرد فرصت میدادیم ولی حالا با دست خودشان به زور دلسوزان را به مجاهدین وصل می کنند و یک سازمان مرده منافق صفت را زنده می کنند، آن هم به دست خودشان.

همچنین حجت الاسلام کروبی ضمن تاکید بر وجود اقلیت پنهان در نیروهای سرکوب گر که به تشنج و جنایت و توهین دامن می زنند نسبت به حضور این نیروها ابراز نگرانی نمودند.

در پایان ایشان در پاسخ به انتقاد نماینده شورای دفاع از حق تحصیل مبنی بر عدم موضع گیری صریح علیه سپاه از عدم همبستگی نیروهای اصیل سپاه با جریان سرکوب و جنایت خبر دادند و صراحتا از رنج نیروهای دلسوز سپاه از وضعیت حاکم و حتی سکوت آنان را دلیل نارضایتی ایشان دانستند.

بیانیه:

و چنین است و بود

که کتاب لغت نیز به بازجویان سپرده شد

تاهر واژه را که معنایی داشت به بند کشند

و شاعران از بی آرِش ترین الفاظ

چندان گناه واژه تراشیدند

که بازجویان به تنگ آمده

شیوه دگر کردند

واز آن پس

سخن گفتن

نفس جنایت شد

دورانی را میگذرانیم که به جرات میتوان گفت تلخترین و در عین حال پرافتخارترین ایام در تاریخ آزادیخواهی و ظلم ستیزی مردم دلیر ایران است.

بدون شک توضیح آنچه که در 7ماه اخیر بر ایران و ایرانیان گذشته،کاری است عبث و بیهوده،چرا که همگان دیدیم و شنیدیم که چه خونها ریخته شد و مردم بیگناه که درجستجوی حق پایمال شده خود بودند چگونه با دست خالی دربرابر

دژخیمان تا بن دندان مسلح ایستادند و در مقابل تمام نمایشهای دروغین و تکراری برای مرتبط ساختن منتقدین با بیگانگان و وطنفروشان از خود هوشیاری نشان دادند.

دراین میان دانشجویان و نخبگان بیش ازهر زمان دیگری آماج حمله بی کفایتانی شدند که بر کرسی قدرت تکیه زده و خود را بر آن جاودان میپندارند.

سناریوی ننگین حذف فعالین دانشجویی و استعدادهای علمی که از اوایل استقرار دولت نهم آغاز شده بود و به اشکال مختلف از جمله ستاره دار کردن و منع از تحصیل آنان ادامه می یافت،با استقرار دولت انتسابی دهم به اوج خود رسید،بطوریکه صدها دانشجو سال تحصیلی جدید را در سلولهای انفرادی و پشت میله های زندان آغاز کردند بی آنکه مرتکب جرمی شده باشند.بااین وجود هر روز بر تعداد دانشجویان بازداشتی و حجم احضارها به کمیته های انضباطی

افزوده میشود.گویی که این کابوس را سر بیداری نیست.

اینک اما نه طاقتی برایمان مانده و نه صبری. مگر نه اینکه وظیفه هر مسلمان و آزاده ای شوریدن بر ظلم است؟آیا اینان فرزندان این آب و خاک نیستند که یکی پس از دیگری در کام این گرداب شوم فرو میروند؟جای آن نیست که رهبران و پیشتازان این جنبش مردمی مسئولانه تر و با نگاهی وسیعتر به وقایع بنگرند و اقداماتی در جهت پیگیری وضعیت "دانشجویان زندانی" انجام دهند؟

بدون شک پایه های مردمی این حرکت در میان اقشار مختلف جامعه است،اما آیا بی توجهی بوضع نخبگان و فرهیختگان،پایه های علمی و نظری چنین گامهایی را سست نخواهدکرد.

در این بزنگاه حساس تاریخی چشم مردم به دلسوزان دلیر ایران زمین است تا با جهت گیریهای درست و تصمیمهای بجا،کمکی در جهت استیفای حقوق پایمال شده عموم مردم،بویژه جوانان و فرهیختگان باشند.

امروز روزیست که سرنوشت نسل ما وچه بسا نسلهای پس از ما رقم میخورد.باشد که با ایستادگی و پایمردی،وظایف خود را به نحو احسن انجام داده ،گامی در جهت آزادی و آزادگی برداریم و از رو سفیدان تاریخ باشیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024