پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.01.2010, 9:53


بازداشت گسترده فعالان حقوق زن، روزنامه نگاران زن و اعضای خانواده آنها

گروگانگیری خواهر شیرین عبادی برای ارعاب و به سکوت کشاندن وی

۱۵ دی ماه ۱۳۸۸ - کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند که عموم شهروندان خود را که خواستار حقوق شهروندی خود هستند، سرکوب کنند، در هفته های اخیر تعداد بسیار زیادی از فعالان حقوق زن، روزنامه نگاران زن و اعضای خانواده های آنها بازداشت و تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند.

ارون رودز؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد این بازداشت ها گفت:"کاملا آشکار است که مقامات دربستر تظاهرات اخیر، فعالان حقوق زن و روزنامه نگاران زن برا برای بازداشت های خودسرانه، نشانه گرفته اند."

دکتر نوشین عبادی؛ خواهر شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در روز هفتم دی ماه خودسرانه بازداشت شد. نوشین عبادی هیچ سابقه سیاسی یا فعالیت حقوق بشری نداشته و بازداشت او تلاش بی شرمانه ای برای ارعاب و به سکوت کشاندن شیرین عبادی است.

رودز رود در مورد بازداشت خواهر شیرین عبادی گفت:" بازداشت خواهر شیرین عبادی یک اقدام گروگان گیرانه توسط دولت است و باید جامعه جهانی آن را محکوم کند."

تعدادی از فعالان به اعدام تهدید شده اند، درحالیکه تعداد دیگری بدون اینکه هیچگونه سابقه ای از بازداشتشان وجود داشته باشد یا اطلاعی در مورد مکان نگهداری شان داده شود، ناپدید شده اند.

آتیه یوسفی؛ یکی از فعالان پرکار کمپین یک میلیون امضا برای برابری در شهر رشت، در روز عاشورا؛ ششم دی ماه بازداشت شد. طبق اطلاعات رسیده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، یوسفی در حالی بازداشت شد که داشت جوانی را که زخمی و زیر ضربات لباس شخصی ها بود، نجات می داد. قاضی آتیه تاکنون اجازه نداده است که با خانواده اش ملاقات کند.

پریسا کاکایی ؛ عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از فعالان حقوق زن در روز ۱۲ دیماه که بدنبال تهدیدهای تلفنی و احضاریه به وزارت اطلاعات رفته بود بازداشت شد. روز بعد از آن، پریسا از بند ۲۰۹ اوین با خانواده خود تماس گرفت. پریسا کاکایی قبلا همراه با تعدادی از فعالان حقوق زن به شعبه سه دادگاه انقلاب احضار شده بود و توسط اداره پیگیری وزارت اطلاعات بازجویی شده بود.

بهاره هدایت؛ دانشجو و فعال حقوق زن در روز ۹ دیماه توسط نیروی امنیتی که حکم بازداشت داشتند، دستگیر شد. ماموران، خانه بهاره را تفتیش و بسیاری از وسایل شخصی او،از جمله کامپیوتر و کتابها را با خود بردند.

زهره تنکابنی؛ ۶۲ ساله، معلم سابق و عضو مادران صلح نیز در روز ۷ دیماه بازداشت شد. عضو دیگری از مادران صلح؛ مهین فهیمی در همین روز به همراه پسرش؛ امید منتظری، بازداشت شد. همسر مهین فهیمی از اعدام شدگان سال ۱۳۶۷ است.

شیوا نظر آهاری؛ عضو رهبری کمیته گزارشگران حقوق بشر در روز ۲۹ آذرماه در اتوبوسی بازداشت شد که برای مراسم خاکسپاری آیت الله العظمی منتظری به همراه سایر فعالان سیاسی اجتماعی راهی قم بود. نیروهای امنیتی در میدان انقلاب اتوبوس را متوقف و تعدادی از فعالان از جمله شیوا را بازداشت کردند. شیوا چند روز پس از بازداشت، اعتصاب غذای خشک کرد و در تاریخ یازده دیماه به بهداری بند ۲۰۹ اوین منتقل شد و در آنجا به او اخطار کردند که اگر به اعتصاب خود ادامه بدهد اعدام می شود. شیوا قبلا در تاریخ ۲۴ خرداد ماه در محل کار خود بازداشت و پس از ۱۰۰ روز با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود و منتظر دادگاه خود بود. قبل از این بازداشت های اخیر، شیوا در سال ۱۳۸۳ در تجمع خانواده زندانیان سیاسی در مقابل سازمان ملل بازداشت و به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

سمیه رشیدی؛ فعال حقوق زن و از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای برابری، در روز ۲۹ آذرماه در حالی بازداشت شد که بدنبال احضاریه به دادگاه انقلاب رفته بود. سمیه در حالیکه به وکیلش اجازه حضور در دادگاه داده نشده بود، بازجویی شد و پس از آن به اوین منتقل شد. سپس ماموران خانه سمیه را تفتیش کردند و وسایل شخصی او و هم خانه ای های او را با خود بردند. سمیه رشیدی از دانشجویان ستاره دار است که از ادامه تحصیل او در رشته مطالعات زنان ممانعت بعمل آمده است.

مریم ضیا؛ فعال حقوق زن و مدیر جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودک و همسر منصور حیات غیبی از اعضای هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، در روز اول دیماه در منزل خود بازداشت شد. زمانی که لباس شخصی ها برای بازداشت او رفته بودند، مریم در منزل نبود و پسر او وادار شد که به مادرش زنگ بزند و از او بخواهد که به خانه بیاید. مریم ضیاء به مکان نامعلومی منتقل شده است. مریم ضیا، قبلا در تجمع فعالان حقوق زن در میدان هفت تیر در سال ۱۳۸۵ بازداشت شده بود.

منصوره شجاعی، از اعضای کمپین یک میلیون امضا برای برابری و مرکز فرهنگی زنان، در تاریخ 7 دیماه بازداشت شدو هیچ اطلاعی از مکان نگهداری و وضعیت او داده نشده است.

علاوه بر فعالان حقوق زن، روزنامه نگاران زن نیز در بازداشت بسر می برند:

بدرالسادات مفیدی؛ دبیر انجمن روزنامه نگاران در روز ۷ دیماه در منزل خود بازداشت شد.

نسرین وزیری؛ روزنامه نگار و گزارشگر خبرگزاری ایلنا و مطبوعات، در ساعت ۱۰ شب روز ۷ دیماه بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد. به گفته خانواده وزیری، در باره محل نگهداری او هیچ اطلاعاتی موجود نیست و اسم او درفهرست بازداشت شدگان نیست. خانواده نسرین وزیری در مصاحبه ای با کمیته گزارشگران حقوق بشر گفتند که دادستانی تهران به آنها اعلام کرده که نسرین با حکم دادستانی بازداشت نشده است. به این ترتیب نسرین وزیری جزو ناپدید شدگان است.

مهسا حکمت؛ خبرنگار روزنامه اعتماد ، در روز ۱۱ دیماه بازداشت شد. مهسا حکمت به دیدن علی حکمت، روزنامه نگار صاحب نام، به ساوه رفته بود. ماموران برای بازداشت علی حکمت رفته بودند اما پس از همآهنگی با مسئولین خود، مهسا را هم بازداشت کردند.

زنان دیگری هم بازداشت شده اند که ظاهرا بخاطر نسبتی است که آنها با فعالان سیاسی و مدنی دارند. دو دختر محمد توسلی؛ از اعضای بلند پایه نهضت آزادی؛ لیلی و سارا توسلی، در چند روز گذشته بازداشت شدند. دختران توسلی فعالیت خاصی ندارند و بنظر می رسد که برای اعمال فشار به محمد توسلی برای انحلال نهضت آزادی بازداشت شده اند.

از سایر زنان بازداشت شده آذر منصوری؛ معاون دبیر کل جبهه مشارکت، فعال سیاسی و نیلوفر هاشمی آذر دانشجوست. عاطفه نبوی و شبنم مدد زاده نیز از زنانی هستند که در زندان بسر می برند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی سریع همه فعالان حقوق زن و کسانی است که خودسرانه بازداشت شده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024