جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.12.2009, 19:08


مقاومت مردم معترض در مقابل خشونت نیروهای امنیتی و شبه نظامی

با شدت گرفتن اعتراض ها در کشور، حداقل 4 نفر کشته شدند
خواهرزاده میرحسین موسوی از کشته شدگان امروز در تهران است

۶ دی ماه ۱۳۸۸- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز گزارش داد که از صبح امروز اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران آغاز شد که در تهران حداقل منجر به کشته شدن ۴ نفر از شهروندان شده است. خواهر زاده میرحسین موسوی از جمله کشته شدگان معترضین امروز در تهران است.

وب سایت پارلمان نیوز گزارش داد که خواهر زاده ۳۸ ساله میر حسین موسوی از رهبران معترضین، کشته شد. سید علی موسوی در اثر تیر اندازی به قلبش در ظهر امروز در میدان انقلاب تهران کشته شد.

صدها هزار نفر از معترضین امروز در تهران و سایر شهرهای بزرگ از جمله مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، و قم تجمع کردند. گزاش های متعدد و موثق و ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد که شبه نظامیان بسیجی و نیروهای امنیتی با بی رحمی شدید به معترضین حمله کردند و بسیاری از آنها با حالت تهاجمی در مقابل خشونت، مقاومت کردند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در مورد حادثه امروز گفت:"دولت و اعمال خشونت مستمر آنها علیه معترضین، کشور را به سوی آشوب و خون و خونریزی می کشاند. این دور خشونت بی نهایت خطرناک است."

شبکه های تلفن های همراه در نقاط مرکزی تهران قطع بود و رسانه ها از حضور در اعتراضات منع شده بودند، اما با تائید شاهدین عینی، حملات نیروهای دولتی علیه معترضین روز عاشورا، این تظاهرات را به خشونت بارترین حادثه پس از تابستان تا کنون تبدیل کرده است.

به گفته یک شاهد عینی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیروهای بسیج در نزدیکی های پارک دانشجو با باتوم، و چماق های چوبی و فلزی به معترضین حمله کردند. شاهدان عینی گفتند که پس ازاینکه جسد یکی از کشته شدن معترضین در بین جمعیت چرخانده شد، معترضین به بسیجی ها حمله کردند و تعدادی از آنها را از موتورهایشان به پائین کشاندند و موتورهای آنها را به آتش کشیدند.

یکی از شاهدین عینی گفت:" نیروهای بسیج و ویژه ضد شورش بی حد و اندازه خشن بودند. آنها مستقیما به سر معترضین می کوبیدند. سرو صورت بسیاری از مردم خونین بود. یکی از معترضین جوان به پشت یک ون بسته شده بود و او را روی آسفالت می کشیدند. معترضین به ون حمله کردند و مسافرین را از ون خارج کردند و ون را آتش زدند. هزاران نفر از نیروهای ویژه و بسیجی با مردم مقابله کردند."

یکی از شاهدین عینی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که تیراندازی در خیابان انقلاب منجر به کشته شدن معترضین شده است. شاهد عینی دیگری به کمپین گفت که از سلاح های کشنده علیه معترضین در پل کالج مورد استفاده قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. به گزارش چندین شاهد عینی، نیروهای دولتی از بعدازظهر امروز مشغول تمیز کردن خیابان ها و شستن خون های ریخته شده در خیابان ها هستند تا آثار درگیری های خشونت بار را از بین ببرند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطابق با الزامات بین المللی ایران و معیارهای سازمان ملل، خواستار پایان دادن فوری خشونت علیه معترضین شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024