پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.12.2009, 15:25


دویچه وله: در چهارماهی که فریبا پژوه در زندان بود، خانواده، دوستان و بسیاری از روزنامه‌نگاران نگران سلامتی او بودند. تلاش‌های خانواده‌‌اش برای رهایی وی و یا گرفتن خبری موثق از وضعیت او در زندان مدت‌ها به‌طول انجامید. اتهام فریبا پژوه "جاسوسی" و "تبلغ علیه نظام" اعلام شده بود؛ اتهامی که در جمهوری اسلامی ایران ظاهرا متوجه همه‌ی روزنامه‌نگارانی می‌شود که برای رسانه‌های دولتی ایران کار نمی‌کنند.

او اکنون به قید وثیقه آزاد شده است. خانواده‌اش سند مالکیت خانه‌شان را برای آزادی او گرو گذاشته‌اند.

فریبا پژوه روز ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) در خانه‌ی خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین انتقال داده شد.

فریبا پژوه در شمار بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی است که پس از سرکوب خونین اعتراض‌های خیابانی در اوایل تابستان گذشته بازداشت شدند. تعدادی از آنها همانند خانم پژوه برای مدت طولانی در زندان باقی ماندند.

نهادهای بین‌المللی حقوق بشر می‌گویند، مواردی مثل آنچه که برسر خانم فریبا پژوه آمده نشان می‌دهد که روزنامه‌نگاران در ایران در چه وضعیت دردناکی به‌سر می‌برند. اتهام‌های اصلی سعید لیلاز، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران دربند و سردبیر روزنامه‌ی اقصادی "سرمایه"، مقالات اقتصادی اوست که پیش از انتخابات ریاست جمهوری بهار گذشته نوشته‌ شده‌اند. لیلاز هم‌چنان درزندان به‌سر می‌برد.

فریبا پروژ در زندان دچار افسردگی و نارسایی‌های قلبی ناشی از استرس شد و ناچار بود داروهای زیادی مصرف کند. در یک ماه اول بازداشت، خانواده‌اش نتوانستد اورا ملاقات کنند و وکیل او نیز هیچگاه نتوانست با او دیداری داشته باشد. او تنها پس از گذشت دو ماه از بازداشتش، از اتهام‌های خود اطلاع پیدا کرد.



سه بار بازداشت

فریبا پژوه برای نخستین بار نیست که با دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه می‌شود. او به نسلی تعلق دارد که از نوجوانی برای آزادی مبارزه می‌کنند. بار اول زمانی که تنها ۱۸ سال داشت بازداشت شد. سپس به روزنامه‌نگاری روی آورد و در زمینه‌ی مسائل اجتماعی گزارش و مقاله می‌نوشت.

در سال ۲۰۰۸ قصد سفر به آمریکا برای پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت که برای بار دوم بازداشت شد. علاوه بر فعالیت روزنامه‌نگاری، به عنوان مترجم با یک روزنامه‌نگار خارجی همکاری داشت. این همکاری از جمله دلایل متهم شدن وی به "جاسوسی" در نزد مقام‌های امنیتی بود.

در آخرین باری که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد، ماه نخست زندان خود را در "قبر" گذراند؛ سلول‌های انفرادی کوچکی در زیرزمین یکی از بندهای زندان اوین که زندانیان آنها را بخاطر تنگی و تاریکی، "قبر" می‌نامند.

فریبا پژوه پس از یک ماه از انفرادی به بند عمومی اوین منتقل و در آنجا با هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار دیگردر بند هم‌سلول ‌شد. در پایان ماه اکتبر هر دوی آنها دست به اعتصاب غذا ‌زدند، که پس از پنج روز هر دو به بیمارستان انتقال یافتند. چندی بعد خانم شهیدی آزاد شد و زندان فریبا پژوه تا روز ۲۳ دسامبر ادامه یافت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024