پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.12.2009, 17:34


دویچه وله: روز چهارشنبه، ۲۳ دسامبر (۲ دی)، شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی ایران برای ادامه‌ی بررسی پرونده‌ی کلوتیلد ریس در تهران تشکیل جلسه داد. این جلسه بدون صدور حکم خاتمه یافت. به گزارش خبرگزاری فارس، قرار است یک دادگاه دیگر نیز برای بررسی اتهام‌های وارده تشکیل شود.

کلوتیلد ریس مدرس زبان فرانسوی در دانشگاه اصفهان بود. وی روز چهارشنبه، ۱۰ تیرماه، پس از ۵ ماه تدریس در این دانشگاه حین عزیمت به فرانسه در فرودگاه تهران بازداشت شد. اتهام ریس جاسوسی و تحریک اغتشاشگران در جریان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد عنوان شد. عکس‌هایی که ریس از حوادث پس از انتخابات گرفته از جمله موارد اتهامی او است.

ریس یک گروگان است

دستگیری ریس روابط فرانسه و ایران را که به دلیل برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی دچار تنش بود تیره‌تر ساخت. رویتزر می‌گوید، نیکولا سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه، ریس را بی‌گناه و گروگانی در یک بازی سیاسی خوانده است.

روز سه‌شنبه برنارد کوشنر، وزیر خارجه‌ی فرانسه، خواستار تسریع در محاکمه‌ی ریس شده بود اما دادگاه تهران هیچ زمانی را برای تعیین جلسه‌ی بعدی یا صدور حکم ذکر نکرده است.

مبادله‌ با قاتل بختیار رد شد

پاریس پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله‌ی ریس با علی وکیلی‌راد، شهروند ایرانی محبوس در فرانسه، را رد کرده است. علی وکیلی راد متهم به شرکت در قتل شاهپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی، در سال ۱۹۹۱ است. وی در سال ۱۹۹۴ به حبس ابد بدون امکان آزادی قبل از گذراندن ۱۸ سال زندان، محکوم شد.

سارکوزی و کوشنر گفته‌اند که مبادله‌ی یک زن بی‌گناه با یک محکوم به قتل عمد موضوعی است که به هیچ روی جای مطرح شدن ندارد و سیستم قضایی فرانسه از استقلال برخوردار بوده و دولت نمی‌تواند در امور آن دخالت کند.

ریس یک ماه و نیم پس از دستگیری به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد و هم‌اکنون در سفارت فرانسه در تهران به سر می‌برد.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، ۲۳ دسامبر (۲ دی)، به نقل از محمد علی مهدوی ثابت، وکیل مدافع کلوتیلد ریس، نوشت، دادگاه ریس به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و ۳ ساعت به طول انجامید. مهدوی ثابت گفت، بخشی از دفاعیات را در این جلسه مطرح کرده و به عنوان وکیل مدافع به سئوالات قاضی در جهت دفاع از متهم پاسخ داده است.

وکیل مدافع کلوتیلد ریس همچنین افزود که بخش آخرین دفاعیات به جلسه‌ی آتی دادگاه موکول شده و در جلسه‌ی امروز سفیر فرانسه در ایران و یکی از دیپلمات‌های سفارت این کشور در خارج از دادگاه حضور داشتند.

آزادی نبوی و رمضان‌زاده

همزمان با محاکمه‌ی کلوتیلد ریس چند تن از زندانیان انتخاباتی آزاد شدند. روز چهارشنبه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از آزادی موقت عبدالله رمضان‌زاده، عضو شورای مرکزی جبهه‌ی مشارکت، و بهزاد نبوی، عضو برجسته‌ی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، خبر داد.

به گفته‌ی رئيس محاکم انقلاب، رمضان‌زاده با صدور قرار هشت میلیارد ریالی از عصر چهارشنبه تا بعد از روز عاشورا (دوشنبه) به مرخصی می‌رود.

وی همچنین گفت، بهزاد نبوی نیز با صدور قرار قانونی از پنج‌شنبه، ۳ دی، تا بعد از مراسم عاشورا به مرخصی ‌می‌رود.

آزادی دو روزنامه‌نگار و یک فعال دانشجویی

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از آزادی نفیسه‌زارع کهن، روزنامه‌نگار، حجت شریفی، فعال دانشجویی، و فریبا پژوه، روزنامه‌نگار، خبر داد. نفیسه زارع کهن و حجت شریفی با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

بارداشت حجت‌الاسلام مسعود ادیب

همزمان حجت‌الاسلام دکتر مسعود ادیب، از اندیشمندان دینی و استاد حوزه و دانشگاه، امروز در ناآرامی‌های اصفهان بازداشت شد. وبسایت "کلمه" گزارش داد که در جریان حمله‌ی نیروهای بسیج و لباس‌شخصی‌ها به مراسم بزرگداشت یاد آیت‌الله حسینعلی منتظری در مسجد سید اصفهان بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند. به گفته‌ی پایگاه اینترنتی پارلمان نیوز، ۴ نفر از افراد بازداشت شده خبرنگار هستند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024