پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.12.2009, 11:52


جرس: گفته می شود با حضور گسترده مردمی که از درگیری ها بی خبر بودند و می خواستند خود را به مراسم یادبود آیت الله العظمی منتظری برسانند درگیری ها افزایش یافت.
لباس شخصی ها همچنین حجه الاسلام ادیب سخنران این مراسم و مسئول ستاد میرحسین موسوی در قم را به شدت مضروب و او را دستگیر کردند.


از سوی دیگر خودروی آیت الله طاهری نیز که در راه ورود به مسجد بود متوقف شد، شاهدان عینی گفته اند که نیروهای لباس شخصی قصد تعرض به آیت الله را داشتند که اطرافیان آیت الله طاهری مانع این اقدام شدند.

سایت پارلمان نیوز نیز از دستگیری بیش از پنجاه نفر در درگیریهای پراکنده چند ساعت اخیر خبر داده است و افزوده است که چهار نفر از بازداشت شده ها خبرنگار بوده اند.

اوباش نام و نشان دار در میان نیروهای سرکوبگر


بر اساس مشاهدات خبرنگار جرس، مردم معترض با سر دادن شعارهایی چون" خامنه ای قاتله ولایتش باطله" و " امام زمان خودش میاد، نایب زوری نمی خواد" به مخالفت با اقدام نیروهای لباس شخصی و پلیس پرداختند اما از سوی دیگر پلیس و نیروهای لباس شخصی نیز با خشونت تمام و استفاده از گاز اشک آور سعی در متفرق کردن مردم دارد.

نیروهای نظامی و انتظامی برای سرکوب معترضین و ارعاب بیشتر مردم از اراذل و اوباش نام و نشان دار استفاده کرده اند.


برخی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار جرس گفته اند که این افراد نه از اعضای بسیج و سپاه هستند و نه انتظامی و امنیتی، بلکه همانگونه که ظاهر آنها نیز نشان می دهد جزو اراذل و اوباش محلات حاشیه شهر هستد.

هم اکنون خیابان سید بسته شده و به ماشین ها اجازه ورود به این خیابان داده نمی شود. اما در خیاباهای اطراف سرنشینان اتوموبیل ها با به صدا درآوردن بوق ماشین خود اعتراض خود را نسبت به عملکرد پلیس و نیروهای لباس شخصی ابراز می کنند. بنا به مشاهدات خبرنگار جرس برخورد با زنان بسیار شدیدتر گزارش شده است، که مثال این برخودها در سیزده آبان تهران رخ داد.


آیت الله در حصر


به گزارش خبرنگار جرس در اصفهان، بیت آیت الله طاهری از ساعتی پیش تحت نظر و محاصره شدید نیروهای امنیتی قرار گرفته است. اما مردم اصفهان همچنان به سمت خانه امام جمعه سابق خود در حال حرکت هستند..

یت الله طاهری امام جمعه سابق شهر اصفهان و از جمله روحانیون پیشرو بود که در 17 تیر 1381 و با نوشتن متنی اعتراضی از این سمت استعفا کرد.

در بخشی از این استعفا نامه آمده بود:"اصل جمهوري يعني جابجايي مرتب و مكرر مديران كشور و جامعه مدني يعني نقد و انتقاد مداوم برنامه‌هاي حكومت‌‌و انقلاب يعني تأمين و تضمين خواسته‌هاي ملت كه مع‌الاسف امروز واقعيت غير از اينها است. مصلحت كشور بعيد است و آزادي كه اين سالها هر دو را به مسلخ و مقتل مي‌بينيم. هنگامي كه از وعده‌ها و قول و قرارهاي اول انقلاب ياد مي‌آورم، همچون بيد بر سر ايمان خويش مي‌لرزم."

وی که از شاگردان آیت الله منتظری نیز بود در بخشی از استعفانامه خود در خصوص حصر ایشان نوشت:"حصر فقيهي وزين و مجاهدي نستوه و مرجعي مبارز كه ثاني اثنين انقلاب و از اساطين نظام و اوتاد حوزه و اعاظم فقه و افاخم كشور است با كدام عقل و نقل و آيه و حديث و عرف و شرع و سياست قابل توجيه است؟ سوابق مستحسن و مدارج علمي چه فقيه و مرجعي همسنگ حضرت آيت‌الله منتظري مدظله است؟


معظم‌له نيمي از حوزه است و حوزه نيمي از اسلام و براين شناخت بود كه رهبر فقيد و عظيم‌الشأن انقلاب اسلامي، حضرت آيت‌الله‌العظمي امام خميني قدس سره القدوسي گرما بخشيدن به نظام و حوزه را به ايشان توصيه فرمودند. فاجعه نامسبوق و نامسموع حصر ارتجاعي و غيرانساني مجتهدي چون ايشان عاقبتي شوم و نتيجه‌اي مشئوم و پاياني مذموم دارد. الملك يبقي مع‌الكفر و لايبقي مع الظلم."


حامیان دولت هم آمدند

در پی اعتراض گسترده مردم شهر اصفهان نسبت به لغو مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی منتظری در این شهر، حامیان دولت نیز آغاز به راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرنگار جرس از اصفهان، این گروه که جمعیتی اندک شامل نیروهای بسیج و سپاه شهر اصفهان هستند راهپیمایی خود را به سمت مسجد سید این شهر آغاز کردند.

این گروه اندک همچنین شعارهایی چون:" این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده" سر می دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024