جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.12.2009, 16:31


جمعه، ۲۷ آذر، ۱۳۸۸

تقدیر از محمد قوچانی در دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات

کلمه: در دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات از محمد قوچانی تقدیر شد.

محمد قوچانی هنگام دریافت جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات خود را یک روزنامه‌نگار خواند و برای خود و دیگر روزنامه‌نگاران با شرافت آرزو کرد که بتوانند روزنامه‌نگار بمانند.

این برای نخستین بار بود که محمد قوچانی پس از آزادی موقت از زندان، در یک مراسم رسمی شرکت می‌کرد و سخن می‌گفت.

در دهمین دوره جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات که عصر روز گذشته در دفتر روزنامه تعطیل شده شرق برگزار شد، از محمد قوچانی روزنامه‌نگار ایرانی به پاس خدمات او برای ایجاد فضای بهتری برای معرفی کتاب و مباحث فرهنگی در مطبوعات ایران، تقدیر شد و لوح تقدیر و قلم زرین این جشنواره توسط محمود دولت‌آبادی به او اهدا شد.

قوچانی پس از دریافت جایزه منتقدان مطبوعات، از آن به عنوان «سرفصل مهمی در زندگی حرفه‌ای» خود یاد کرد و آن را برای تقدیر از همه زنان و خانواده‌های افرادی که در ماه‌های گذشته در بند بوده‌اند، به همسرش مریم باقی تقدیم کرد.

سردبیر روزنامه اعتماد ملی که پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران ماه‌ها در بند بود، در بخشی از سخنانش به خاطرات زندان و دسترسی دشوار به کتاب و مجله در زندان اشاره کرد و از این خاطرات به عنوان یکی از منابع تاریخی و فرهنگی یاد کرد.

قوچانی ابراز امیدواری کرد که در مطبوعات و جایزه منتقدان مطبوعات عنوان جدیدی برای بازتاب خاطرات زندان و تقدیر از آن به‌وجود آید.

در این دوره از جایزه منتقدان مطبوعات برای نخستین بار از روزنامه‌نگارانی که برای بالا بردن سطح فرهنگ و ایجاد فضایی که به کتاب و مطالب پیرامون آن در مطبوعات کوشیده‌اند، قدردانی شد.

حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه نیز که در این دوره از جایزه برای مبارزه با سانسور و به وجود آوردن شرایط انتشار ادبیات داستانی مورد تقدیر قرار گرفت، تندیس و جایزه نقدی خود را به محمد قوچانی اهدا کرد.

به گفته مدیر نشر چشمه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فرهنگی با نگارش و انتشار مطالب درباره کتاب، جامعه را به سوی کتاب خوانی سوق می‌دهند.

در بخش دیگر این جشنواره، از علی شروقی، روزنامه‌نگار به عنوان «حامی کتاب» تقدیر شد. این بخش نیز برای نخستین بار در جایزه منتقدان مطبوعات گنجانده شده است.

همچنین در بخش دیگر جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات، از مجموعه داستان «تمام زمستان مرا گرم کن» نوشته علی خدایی و «همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها» نوشته رضا قاسمی به ترتیب به عنوان بهترین مجموعه‌ داستان و رمان دهه و «برف و سمفونی ابری» نوشته پیمان اسماعیلی و «نگران نباش» نوشته مهسا محب‌علی به ترتیب به عنوان برگزیدگان مجموعه‌ داستان و رمان سال این جایزه تقدیر شد.

داوری این دوره از جایزه‌ نویسندگان و منتقدان مطبوعات را یونس تراکمه، سیدرضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، علیرضا محمودی ایرانمهر و مهدی یزدانی‌خرم برعهده داشتند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024