سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.12.2009, 14:41



بیانات آیت‌الله العظمی منتظری در پایان درس نهج البلاغه
پیرامون سوء استفاده ابزاری و سیاسی از پاره كردن تصویر امام خمینی‏

‏باسمه تعالی

‏آیت الله العظمی منتظری در پایان درس نهج البلاغه سه شنبه شب‏ (‏۱۳۸۸/۹/۲۴‏) كه با حضور عموم مردم و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد‏ ‏خطاب به مسئولین فرمودند:

‏ ‏آقایانی كه متصدی امور هستند ببینند حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع) به‏ ‏مالك اشتر چه می‎گویند. ایشان در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالك اشتر‏ ‏می‎فرماید: "با مردم با محبت برخورد كن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم كن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند یك درنده كه‏ ‏آنها را می‎درد و خوردن گوشت آنها را غنیمت می‎شمارد مباش. - این كنایه‏ ‏از این است كه آنها را تحقیر نكن و آنها را نشكن. - چون مردم دو دسته اند: یا‏ ‏برادر دینی و مسلمان تواند یا مانند تو انسانند - معلوم می‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و باید احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشی داشتند و خطایی‏ ‏كردند، یا عمدا یا از روی خطا، آنها را عفو كن همان گونه كه انتظار داری‏ ‏خداوند تو را عفو كند."

‏هیچ كجا در آیات و روایات عفو نداریم كه آنها تقاضای عفو كنند بعد شما‏ ‏زیر آن بنویسید با عفو موافقت می‎شود. این شكست آنهاست و آنها‏ ‏حاضر نیستند خود را بشكنند. بنابراین وظیفه حكام و آنهایی كه قدرت دارند‏ ‏این است كه با مردم با گذشت رفتار كنند نه با تندی. بالاخره مردم هم‏ ‏خودشان را آدم حساب می‎كنند.‏ ‏وقتی بخواهید به مردم زور بگویید، آنها هم زیر بار زور نمی‌روند و این باعث‏ می‌شود همیشه درگیری باشد، در نتیجه کشور بحرانی می‌شود و اختلاف پیش می‌آید. این كه شعارهای تند سر بدهید و مردم را تهدید كنید این كار غلطی‏ ‏است.
‏ ‏
‏ ‏آیت الله منتظری پیرامون پاره كردن تصویر امام خمینی و اتفاقات بعد از‏ ‏آن فرمودند:

‏مرحوم آیت الله خمینی واقعا به این كشور خدمت كردند، انقلاب كار ایشان‏ ‏بود و ایشان رهبر انقلاب بودند، البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ایشان هستند، ولو این كه مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا یك كسی در یك جایی كار‏ ‏خلافی كرد و عكس ایشان را پاره كرد، این را ما بیاییم در بوق و کرنا كنیم كار‏ ‏صحیحی نیست. چرا كه با این كار دارید آبروی ایشان را می‎برید و‏ ‏می‎فهمانید كه ملت ایران این گونه‌اند كه عكس امام خمینی را هم پاره‏ ‏می‎كنند. اصلا نباید سر و صدای آن را بلند می‎كردید.

‏این كه این همه سر و صدا كنید و مردم را به راهپیمایی وادار كنید، اینها‏ ‏كارهای موقت است و پیداست كه از اسم ایشان می‎خواهید استفاده ابزاری‏ ‏كنید. وگرنه اگر شما دلسوز ایشان بودید اصلا نباید عكس‌العمل نشان‏ ‏می‎دادید، این كار اشتباه است. البته ما معصوم نیستیم و اشتباه داریم اما باید‏ ‏مسئولین و بزرگان دقت كنند كه از این گونه كارهای اشتباه انجام ندهند.

‏ ‏بالاخره آیت الله خمینی مرد بزرگی بودند اما معصوم نبودند و خود ایشان‏ ‏هم هیچگاه ادعای عصمت نكردند. بالاتر از ایشان حضرت علی (ع) با این که ما ایشان را معصوم می‌دانیم به مردم‏ ‏می‎فرماید: "از مشورت عادلانه و گفتار حق ابا نكنید و حرفتان را بزنید چون‏ ‏من ذاتا فوق خطا نیستم."

‏ ‏بنابراین مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به طبع ایشان می‎گفتیم : "استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی" آزادی یعنی مردم آزاد باشند، نه این كه دولت آزاد باشد هر كاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند.

‏ ‏ایشان در پایان فرمودند:

‏كار اشتباه را از هر كجا برگردید به نفع است. آمده‌اید انسانهای متدین و‏ ‏كسانی كه در انقلاب بودند و قلمشان و سخنشان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏كرده اید بعد می‎گویید باید تعهد بدهید، مصاحبه كنید. ما روایات زیادی‏ ‏داریم كه این مصاحبه‌ها ارزش ندارد.

‏ ‏من بارها عرض كرده‌ام : آقایانی كه می‎گویند "حفظ نظام واجب است" حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نیست بلكه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای این است كه در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا كنیم، نه این كه‏ ‏دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام ، که این كار غلطی‏ ‏است.

‏ ‏خداوند ان شاء الله به حق محمد و آل محمد به همه ما حالت ‏تنبه و بیداری عنایت فرماید.

‏ ‏بالاخره این عبارتی که ما از نهج البلاغه داشتیم (عبارت دهم) این بود: "وقتی که قدرت پیدا کردی بر دشمن خودت، عفو و گذشت از او شکر این است که قدرت بر او پیدا کرده ای."
‏ ‏ان شاء الله همه موفق و مؤید باشید.

‏دفتر آیت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۸/۹/۲۵‏‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024