پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.02.2020, 13:25

دستگاه قضا، زندانیان سیاسی را آزاد کند


امتداد-محمد جعفری

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، رئیس فراکسیون مستقلین و نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به لزوم جدی قرنطینه شهرهای پرخطر از لحاظ شیوع کروناویروس در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:

* به شخصه، موضع رئیس جمهور را مبنی بر قرنطینه نکردن شهرهای درگیری کرونا، تصمیمی اشتباه دانسته و اساسا، این همه اصرار بر این مسئله را نیز به درستی متوجه نمی‌شوم. 

* به جای آنکه در این خصوص به نظر اهل فن و پزشکان حاذق این کشور تمکین کرده و برای اجرای آن اقدام کنیم، آن را کار دشمن نامیده و از قرنطینه شهرها سر باز می‎‌زنیم. 

* قاطبه پزشکان و اساتید پزشکی بر این باور هستند که، مسئله قرنطینه یک مسئله واجب بوده و اصلا هم ربطی به جنگ‌های جهانی اول و دوم ندارد. ما این مسئله را ضروری دانسته و درخواست آن را هم رسما مطرح کرده‌ایم که متاسفانه، شورایعالی امنیت ملی و دستگاه‌های بالادستی با آن مخالفت می‌کنند. 

* گلایه‌هایی هم از استان مطرح شده که چرا دستور قرنطینه صادر نشده یا چرا اجازه ورود مسافران داده می‌شود نیز، صحیح نیست. چرا که این اختیار از حیطه وظایف مدیران استانی خارج بوده و مجموعه استان، تلاش‌های ارزنده‌ای را در راستای بسیج عمومی در مقابله با کرونا انجام داده است. 

* با توجه به تلاش شبانه‌روزی و فداکارانه جامعه پزشکی در مقابله با ویروس کرونا، درخواست من این است که، پزشکان و پرستارانی که در این خدمت‌رسانی، جانفشانانه ایستاده و مبارزه می‎‌‌کنند در صورت از دست دادن جان‌شان، شهید خدمت تلقی شوند. 

* با توجه به نظرهای کارشناسی اساتید پزشکی از استاندار تقاضا کردیم تا ملاقات عمومی را در بیمارستان‌های استان، لغو کنند تا از شیوع بیش از پیش کرونا جلوگیری شود. 

* در برخی از رسانه‌های محلی، اعزام نماینده ویژه وزیر بهداشت به گیلان را ناشی از ضعف مدیریت در استان تلقی کرده بودند که در تماسی که با دکتر نمکی داشتم، ایشان به شدت این مسئله را تکذیب کرده و اعزام نماینده ویژه به استان‌های قم و گیلان را به دلیل ملی بودن مسئله مبارزه با کرونا دانست. 

* یکی از مشکلاتی که درخصوص سفر هم‌وطنان به استان گیلان مطرح شده، صاحبخانه بودن این افراد است و اساسا، سفر این عزیزان به گیلان با وجه گردشگری صورت نمی‌گیرد. بر این اساس، نمی‌توان به این افراد در این زمینه خرده گرفت و هم‌وطنانی که به قصد سفر به سمت استان‌های شمالی حرکت می‌کنند، باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که رشد ویروس کرونا به گفته پزشکان در مناطق مرطوب به شدت بیشتری صورت می‌گیرد و حضور این عزیزان، می‌تواند در گسترش ویروس دخیل باشد. 

* آقایان را به خداوندی خدا قسم می‌دهم که آمار واقعی به مردم ارائه کنند. متاسفانه، مکررا آمار را از مردم پنهان می‌کنند و به صراحت می‌گویم که آمارهای ارائه شده تاکنون، هنوز واقعی نیست. قبرستان‌ها را که نمی‌شود پنهان کرد؟ به هر حال، گزارش‌هایی که از آرامستان‌ها و همچنین گزارش دوستان داریم از آمار خیلی وحشتانکی خبر می‌دهد که نمی‌شود آن را پنهان کرد. 

* من از بهشت زهرا، تازه‌آباد و باغ رضوان رشت آماری در خصوص جان باختگان بر اثر کرونا گرفتم و باید بگویم که آمار، خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. 

* پیشنهاد من با توجه به توصیه‌های جدی و اکید اساتید پزشکی بر این است که مجالس شادی و عزا در استان گیلان تا اطلاع ثانوی ممنوع شود و آقایان برای تعطیل کردن نمازهای جمعه و جماعات، دست از لجاجت بردارند.

* چه اشکالی دارد که ما تصویر رحمانی دین را برای توجه به سلامت مردم به نمایش بگذاریم؟

* تقاضای من از رئیس دستگاه قضا نیز این است که تا حد امکان زندان سیاسی و زندانیان دیه را با تودیع وثیقه و سایر امکان‌های قانونی آزاد کنند تا از نگرانی مردم درباره جان این عزیزان هم کاسته شود.

* پیشنهاد دیگر من این است که برای جبران گردش اقتصادی در اثر مراقبت‌های مبارزه با کرونا، تمهیدی اندیشیده شود تا به مدت چندماه، شاهد پرداخت دو برابر یارانه نقدی باشیم تا خسارت‌های مادی مردم نیز به نوعی جبران شود. 

* با توجه به فضای سنگین و غمزده حاکم بر جامعه و هجوم اخبار منفی، لازم است تا صدا و سیما نیز با پخش برنامه‌های متنوع و شاد در شکستن این فضا، ایفای نقش داشته باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024