جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.05.2019, 22:43


جایزه بین‌المللی حقوق بشری «لودویک تراریو» امسال به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در ایران اهدا شد. مراسم اهدای این جایزه  بعد از ظهر روز جمعه ‏‏۳ خرداد ۱۳۹۸ (۲۴ مه ۲۰۱۹) در سالن اجتماعات دیوان عالی بلژیک، در کاخ دادگستری ‏بروکسل، برگزار شد.

هیات داوران این جایزه در تاریخ در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ خانم نسرین ‏ستوده را برای دریافت این جایزه بین المللی انتخاب کرده بود. برگزارکنندگان مراسم در جای خالی خانم ستوده  یک دسته گل رُز قرار داده بودند.

اعضای ‏کانون وکلای بروکسل، «ایو اسجینسکی» رئیس موسسه حقوق بشر کانون وکلای بروکسل، ‏نمایندگان کانون‌های وکلای برخی کشورهای اروپایی، «میشل فورجس» رئیس کانون وکلای ‏فرانسه در دادگستری بروکسل، قاضی «پل لی مانس» قاضی حقوق بشر اتحادیه اروپا، ‏تعدادی از مقامات و نهادهای بلژیکی، خبرنگاران بلژیکی، کریم لاهیجی رئیس کنفدراسیون ‏جهانی حقوق بشر، پرستو فروهر و شماری از فعالین مدنی، حقوق بشری و سیاسی ‏ایرانی ساکن بلژیک نیز برای حمایت از خانم نسرین ستوده در این مراسم شرکت داشتند.

این جایزه حقوق بشری که نام خود را از «لودویک تراریو» ‏وکیل، حقوقدان و فعال حقوق بشر فرانسوی گرفته است، به صورت سالانه به یک وکیل، بدون توجه به تابعیت وی و به خاطر کار و فعالیت او ‏در دفاع از حقوق بشر، حاکمیت قانون، مبارزه علیه نژادپرستی و عدم رواداری در تمامی ‏اشکال آن و ... اهدا می‌شود.‏‎

در میان وکلای ایرانی خانم نسرین ستوده دومین وکیل ایرانی است که این جایزه بین ‏المللی به او تعلق می‌گیرد. در سال ۲۰۰۲ نیز خانم مهرانگیز کار  به دلیل فعالیت‌‏های حقوق بشری‌اش و دفاع از حقوق زنان در ایران جایزه «لودویک تراریو» را دریافت کرده بود.

سخنرانان مراسم خواستار آزادی نسرین ستوده از زندان شدند.

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ۹۷ در منزلش بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به‌سر می‌برد. این بازداشت ظاهرا برای اجرای حکمی بود که براساس آن خانم ستوده به ۵ سال زندان محکوم شده بود. اما بعدا نیز برای این وکیل دادگستری پرونده‌ای جدید با هفت اتهام باز شد و او را به ۳۳ سال حبس که  ۱۲ سال آن قابلیت اجرا دارد، محکوم شد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده در برابر پرونده‌سازی جدید نهادهای امنیتی و قضایی گفته است: «همسر من یک فعال شناخته شده حقوق‌ بشر است که با ادبیاتی مسالمت‌آمیز، رفتاری مسالمت‌جویانه در دفاع از قربانیان نقض حقوق‌ بشر در چارچوب فعالیت حرفه‌ای خود داشته است. پذیرش چنین حکمی از دستگاه قضایی امنیتی ایران برای افکار عمومی و جامعه جهانی پذیرفتنی نیست.»


* در این گزارش، از تصاویر و گزارش ارسالی «علی صمد» فعال سیاسی ایرانی ساکن بلژیک استفاده شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024