جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.10.2018, 9:38

کنسول عربستان در استانبول برکنار شد


مقامات ترکیه نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار دارند که تاکید می‌کنند سرهنگ صلاح الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی امنیت عمومی عربستان کسی بوده که جسد جمال خاشقجی را مثله کرده و از دستیارانش خواسته در زمان مثله کردن بدن او موسیقی گوش کنند.

به گزارش ایسنا، منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تنها در هفت دقیقه صورت گرفته و تیم امنیتی هیچ تحقیقی از او انجام نداده‌ و این اشاره صریح به این دارد که آنها دستوراتی را از بالادستی‌ها درباره قتل او بدون نیاز به بازجویی از او گرفته بودند.

الطبیقی همراه ۱۵ سعودی بوده که با دو جت اختصاصی در دو پرواز جداگانه از امارات و مصر در همان روزی که خاشقجی ناپدید شد، وارد ترکیه شده و همان روز نیز ترکیه را ترک کرده است.

منابع ترکیه‌ای به شبکه الجزیره گفتند، قتل خاشقجی در کنسولگری در دفتر محمد العتیبی کنسول سعودی و در حضور او تنها چند دقیقه بعد از ورودش به کنسولگری انجام گرفته است.

طبق گفته منابع ترکیه‌ای با استناد به نوارهای صوتی ضبط شده، خاشقجی قبل از قتلش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده و بعد از قتلش در دفتر کنسول عربستان جسدش مثله شده است.

در این راستا تیم بازرسی ترکیه‌ روز سه‌شنبه وارد منزل کنسول سعودی شد اما نیروهای امنیتی ترکیه تفتیش خانه کنسول سعودی را شب گذشته به دلیل عدم همکاری طرف سعودی متوقف کردند.

منابع امنیتی گفتند، سعودی‌ها هر گونه همکاری در این زمینه و گشودن درب داخلی منزل کنسول را به روی بازپرسان رد می‌کنند.

پیشتر منابع رسمی ترکیه‌ای گفته بودند، کنسول سعودی قبل از رسیدن تیم بازپرسان ترکیه را به مقصد ریاض ترک کرده است.

دادستانی ترکیه اعلام کرده، ادله و مستنداتی در داخل منزل کنسول درباره خاشقجی کشف شده است. دستیابی به این مدارک فرضیه قتل خاشقجی در کنسولگری را تقویت می‌کند.


کنسول عربستان در استانبول برکنار شد

روزنامه سبق گزارش کرد کنسول عربستان در استانبول از کار معلق شده و مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این روزنامه آنلاین سعودی جزئیات تخلفات محمد العتیبی، کنسول عربستان در استانبول ترکیه را که قرار است برای آنها مورد بازجویی قرارگیرد، ذکر نکرده است.

در همین حال یک منبع که مدعی است نوارهای صوتی مربوط به زمان مرگ خاشقجی را شنیده، گفته است العتیبی خطاب به «جوخه مرگی» که سرگرم شکنجه خاشقجی بودند، نهیب زده و گفته «این کارها را خارج از اینجا انجام دهید، شما مرا به درد سر می‌اندازید» و در پاسخ صدایی می‌گوید: «اگر می‌خواهی زنده بمانی، خفه‌شو!»


نیویورک‌تایمز: مظنونان پرونده خاشقجی با ولیعهد عربستان در ارتباط هستند

یکی از مظنونان مرتبط با ناپدید شدن روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان که توسط ترکیه شناسایی شده، روابط دائمی با ولیعهد عربستان داشته و چندین بار در کنار ولیعهد در مکان‌های مختلف دیده شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سه مظنون دیگر در پرونده جمال خاشقجی، روزنامه منتقد دولت عربستان نیز براساس شواهد و مدارک با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در ارتباط بوده‌اند.

پنجمین مظنون یک دکتر در پزشکی قانونی است که پست‌های ارشدی را در وزارت کشور عربستان و بخش پزشکی و درمانی این کشور دارد.

رسانه‌های ترکیه اعلام کرده بودند هم‌زمان با ناپدید شدن خاشقجی، ۱۵ فرد عربستانی که از آنها به عنوان مظنون پرونده یاد می‌شود، با یک هواپیمای خصوصی در استانبول فرود آمدند و به کنسولگری این کشور رفتند و بعدا هم خاک ترکیه را ترک کردند.

یک فرد متخصص فرانسوی که با خانواده سلطنتی عربستان همکاری داشته است، یکی از مظنونان را با نام «عبدالعزیز محمد الحوثاوی» شناسایی کرده که یکی از اعضای تیم امنیتی محسوب می‌شود که با ولیعهد مسافرت می‌کند.

هم‌چنین فردی با اسم «زعار الحربی» شناسایی شده که سال گذشته میلادی در گارد سلطنتی و به خاطر دفاع از قصر محمد بن سلمان در جده، ترفیع درجه گرفت.

مقام‌های ترکیه می‌گویند اگر این افراد در زمان ناپدید شدن خاشقجی در دوم اکتبر در داخل کنسولگری حضور داشتند ممکن است اقداماتی را در ارتباط با آنچه اتفاق افتاده انجام داده باشند.

روزنامه نیویورک‌تایمز به صورت مستقل این مساله را تایید کرده که دست کم ۹ تن از ۱۵ مظنون شناسایی شده توسط مقام‌های ترکیه برای سرویس‌های امنیتی عربستان، ارتش یا سایر وزارتخانه‌های سعودی کار می‌کنند. یکی از آنها “ماهر عبدالعزیر مطرب” دیپلماتی بوده که در ۲۰۰۷ در سفارت عربستان در لندن منصوب شده است. او به عنوان بادیگارد ولیعهد با وی سفر کرده است.

اینکه چقدر ولیعهد جوان عربستان در ناپدید شدن یا مرگ خاشقجی دست داشته، یک فاکتور تعیین کننده در رویکرد جهان عرب و خانواده سلطنتی عربستان نسبت به ولیعهد است.



آسوشیتدپرس از کشف مدرکی دال بر قتل خاشقجی خبر داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، پلیس ترکیه مدرکی دال بر کشته شدن جمال خاشقجی کشف کرده است.

به گزارش ایسنا، یک مسئول ترکیه‌ای در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد که پلیس ترکیه مدرکی دال بر کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان پیدا کرده است.

شبکه خبری ان‌تی‌وی ترکیه نیز در خبر مشابهی از کشف مدرکی در جریان تفتیش کنسولگری ریاض در استانبول خبر داد که بر اساس آن، این خبرنگار سعودی به قتل رسیده است.

پیشتر یک منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه اظهار داشت، تحقیقاتی که تیم بازپرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان در استانبول انجام دادند آنها را به سرنخ‌ها و مدارک مهمی درباره قتل جمال خاشقجی در داخل ساختمان به رغم تلاش‌ها برای از بین بردن آثار آن رسانده است. در این راستا رویترز گزارش کرد، اقامتگاه کنسول عربستان در استانبول نیز مورد تفتیش قرار می‌گیرد.


سناتور ارشد آمریکایی:
قتل خاشقجی به دستور ولیعهدی خودسر صورت گرفته است

یک سناتور جمهوریخواه ولیعهد عربستان سعودی را به صدور دستور قتل جمال خاشقجی متهم کرد و او را یک «ولیعهد خودسر» نامید که مناسبات ریاض و واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بسیاری از اعضای کنگره آمریکا که همواره با عربستان سعودی مناسبات خوبی داشتند، پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول از ریاض شدیدا انتقاد کرده‌اند.

سناتور لیندسی گراهام مستقیما محمد بن سلمان را مسئول این حادثه معرفی کرد و افزود دیدگاه‌های خود را با دونالد ترامپ در میان خواهد گذاشت و از تعلیق فروش تسلیحات به عربستان سعودی دفاع می‌کند.

گراهام در مصاحبه‌ با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: در عربستان سعودی بدون اطلاع ولیعهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. من جدی‌ترین حامی آنها در مجلس سنا بوده‌ام. این مرد ویرانگر است. او دستور قتل یک نفر در کنسولگری استانبول را صادر کرده و انتظار دارد آن را نادیده بگیریم. احساس می‌کنم از من سوءاستفاده شده است.

او در بخش دیگری از مصاحبه افزود: به نظرم محمد بن سلمان شخصیتی زیان‌بار دارد. او هیچ‌گاه نمی‌تواند در صحنه جهانی یک رهبر بین‌المللی تلقی شود.

گراهام تصریح کرد: موضوع قاتلان خودسر نیست؛ موضوع ولیعهدی خودسر است. به نظرم تا زمانی‌ که محمد بن سلمان در قدرت است، فروش تسلیحات به عربستان سعودی باید تعلیق شود.

او افزود، با وجودی که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است، همه قدرت در دست ولیعهد این کشور است.

گراهام گفت: دقیقا نمی‌دانم دونالد ترامپ در مورد این ماجرا چه خواهد کرد ولی می‌دانم که من طرفدار تحریم شدید عربستان سعودی هستم.

او ضمن طرح این سئوال که چرا ولیعهد عربستان مهم‌ترین حامی خود یعنی دونالد ترامپ را در این موقعیت بد قرار داده است، افزود: این آدم باید برود.

در همین حال، میچ مک‌کانل، رهبر حزب اکثریت در سنای آمریکا در گفت‌وگویی با بلومبرگ اظهار کرد که روابط ریاض و واشنگتن در شرایط فعلی، «عالی» نیست.

این سناتور برجسته آمریکایی بیان کرد، قانونگذاران این کشور باید بدانند که در ماجرای مفقود شدن خبرنگار منتقد سعودی چه اتفاقی افتاده و پس از آن دست به اقدام علیه ریاض بزنند.


انتقاد تند سناتور ماساچوست از ترامپ

الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست آمریکا با انتشار یادداشتی در توئیتر خود از واکنش ترامپ رئیس جمهور این کشور به ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی به شدت انتقاد کرده و نوشت: ترامپ به علت روابط تجاری شخصی که با سعودی ها دارد، واکنش لازم را به ماجرای مفقود شدن خاشقچی نشان نداد.

در این پیام آمده است: «سال‌ها عربستان سعودی با تخصیص وام به دونالد ترامپ، او را از ورشکستگی نجات داد. ترامپ تا کنون چقدر پول دریافت کرده است؟ قیمت رفتار رئیس جمهور آمریکا مانند سخنگوی پادشاه عربستان سعودی چقدر است؟ ترامپ فیش‌های پرداخت مالیاتی خود را نشان بدهد تا ببینیم چقدر مالیات پرداخت کرده است.»

ترامپ روز گذشته پس از گفت‌وگو با ملک سلمان اظهار داشت: «ملک سلمان اطلاعی از سرنوشت خاشقجی ندارد. نمی‌خواهم فکر او را مخدوش کنم، اما شاید قاتلان خودسر خبرنگار سعودی را به قتل رسانده باشند. سرانجام این ماجرا روشن خواهد شد اما ملک سلمان ادعاها در مورد این مسئله را رد کرد.»

منتقدان جمله «اما شاید قاتلان خودسر خاشقچی را به قتل رسانده باشند»، ترامپ را تلاش برای سلب مسئولیت از ملک سلمان خوانده و از وی انتقاد کردند.


استقرار پلیس ترکیه در اطراف منزل سرکنسول عربستان

نیروهای پلیس ترکیه در اطراف منزل سرکنسول عربستان در استانبول مستقر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین گزارش داد که پلیس ترکیه در اطراف منزل محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول مستقر شده تا این منزل از سوی بازرسان مورد تفتیش قرار بگیرد.

پیشتر رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که سرکنسول عربستان در آنکارا، ترکیه را ترک کرده است.


دام مشابهی برای خالد بن فرحان

دولت عربستان نه تنها برای خاشقجی بلکه برای سایر منتقدان ذی‌نفوذ خود خوابی شوم دیده بود.

خالد بن فرحان آل سعود شاهزاده مخالف حکومت ریاض بیان کرده که علاوه بر خاشقجی، پنج شاهزاده مخالف نیز پس از جلسه‌ای با مقامات سعودی، پس از مطرح کردن انتقاداتی در خصوص سرکوب مخالفان و پس از همان جلسه دستگیر شده‌اند.

مشابه دامی که برای خاشقجی پهن شده بود، برای بن فرحان نیز تدارک دیده شده بود. او فاش کرده که ۱۰ روز پیش از ربوده شدن جمال خاشقجی، دولتمردان سعودی نقشه‌ای برای ربودن او نیز در سر داشتند «ماموران سعودی با وعده کمک مالی چند میلیون دلاری از من خواسته بودند تا با سفر به مصر با مسئولین کنسولگری عربستان در قاهره دیدار داشته باشم. آن‌ها به من گفتند که ما از مشکلات مالی تو باخبر هستیم و قصد کمک مالی به تو را داریم».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024