جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.07.2018, 20:09


خبرگزاری آناتولی

«مارشال بیلینگسلی» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در زمینه مبارزه با کمک‌های مالی به تروریسم که در راس هیئتی برای گفت‌وگو و متقاعد کردن ترکیه برای اجرای تحریم های ایالات متحده علیه ایران به آنکارا سفر کرده است، با اشاره به حساسیت این کشور در قبال تاثیرات تحریم های جدید ایران بر اقتصاد ترکیه، مذاکرات با مقامات تُرک در آنکارا را مثبت ارزیابی کرد.

بیلینگسلی در مصاحبه با خبرنگاران در این زمنیه اظهار داشت: به ترکیه که متحد و همکار نزدیک ما در ناتو و موضوعات امنیتی است آمده و موضوعات مختلفی از جمله میان وزارتخانه های خزانه داری دو کشور و مبارزه با منابع مالی تروریسم را گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از موضوعات مورد مذاکره مبارزه با منابع مالی تروریسم، تبادل اطلاعات در مبارزه با گروه های مختلف تروریستی از جمله پ.ک.ک و داعش بوده است، افزود: «هدف اصلی دیدار ما، ایران به عنوان بزرگترین حامی تررویسم در جهان بود. تصمیمات دولت آمریکا علیه فعالیت های مختلف رژیم ایران که تهدید مستقیمی علیه ایالات متحده، ترکیه و دیگر اعضای ناتو است را مورد ارزیابی قرار دادیم. منظور حمایت های ایران از حزب الله، طالبان، القاعده و دیگر گروه های تروریستی است.»

وی با اشاره به اینکه موضوع اقدامات ایران علیه عربستان سعودی، یمن و عراق را نیز مذاکره کرده‌اند، افزود: نگرانی ها خود در مورد توافق هسته ای با ایران و اینکه چرا تصمیم به تحریم دوباره این کشور گرفتیم را به اطلاع مقامات ترکیه رساندیم.

ترکیه همسایه ایران و دارای روابط تجاری با این کشور است. بنابرین باید این موضوع را با ترکیه گفت‌وگو کنیم. نسبت به تاثیر تحریم‌های ایران در اقتصاد ترکیه حساس هستیم. بنابراین نگرانی‌های هر دو کشور را با جزئیات کامل مذاکره می‌کنیم.

ما همه چیز را در چارچوب متحد ناتو بودن با ترکیه ارزیابی می کنیم. این موضوع بسیار مهم است. ایران همسایه ترکیه است، اما دوست ناتو نیست. ایالات متحده ترکیه را به عنوان دوست و متحد خود می بیند و پیوندهای عمیق اقتصادی و بانکی با آنکارا دارد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر هیئت آمریکایی به برخی کشورهای دیگر از جمله هند و احتمال معافیت برخی از کشورها از تحریم ها علیه ایران نیز گفت: صحبت در باره این موضوع زود است.

بیلینگسلی همچنین با اشاره به اعمال تحریم های جدید علیه ایران در ماه های آگوست و نوامبر اظهار داشت: زمان اندکی باقی مانده است. بنابراین برای اینکه شرکت های و بانک های ترکیه ای پیش از آغاز تحریم ها زمان کافی برای تنظیم امور لازم را داشته باشند، باید ۱۸۰ روز تعیین شده را مد نظر قرار دهند. باید اقدامات عینی در این باره برداشته شود، این اقدامات بر تصمیمات ما موثر است.

«دیدارها مثبت بود»

وی در پاسخ به سوالی در باره مواضع آنکارا درباره چگونگی اجرای تحریم ها از طرف ترکیه نیز گفت که دیدارهای مثبتی داشتیم و اختلافی در این خصوص نداریم. ما دلیل تصمیم خود درباره تحریم های جدید علیه ایران را با مقامات ترکیه در میان گذاشتیم و به عنوان دو متحد درباره لزوم اقدامات مناسب در این باره به توافق رسیدیم.

«تحریم ها قاطع و فراگیر خواهد بود»

بیلینگسلی با بیان اینکه تحریم های جدید متفاوت از قبل خواهد بود گفت: تحریم ها علیه ایران بسیار قاطع و فراگیرتر از تحریم های قبلی خواهد بود. دلیل آن نیز نگرانی ما از خطر مواضع ایران برای ایجاد بحران جدید در خاورمیانه است. اگر یکی از این موشک ها ریاض را هدف بگیرد، چه اتفاقی می افتد؟ یا اگر شبه نظامیان تحت حمایت ایران اقدامات اشتباهی در سوریه انجام دهند؟ در وضعیت خطرناکی که ایران به وجود آورنده آن است قرار داریم. بنابراین فکر می کنیم که تحریم ها بهترین راه برای پایان دادن به این مسائل است. به همین دلیل بسیار بیشتر از قبل فعال خواهیم بود. فکر می کنم که طرف ترکیه ای نیز این مواضع را درک می کند.

خرید و فروش طلا (که در فهرست تحریم ها قرار دارد) با ایران را از نزدیک زیر نظر داریم. اینکه برخی فکر کنند با معامله طلا با ایران خواهند توانست تحریم ها را دور بزنند، فکر بسیار بدی است.

وی همچنین با اشاره به اجرای تحریم ها در ماه نوامبر اظهار داشت که شرکت ها باید گام با گام روابط خود با ایران را کاهش دهند. خود شرکت ها باید تصمیم گیری کنند. ما نمی‌خواهیم که چیزی را به شرکت های تُرک دیکته کنیم، اما باید تصمیم آگاهانه ای را بگیرند و این را بدانند که اگر به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، دیگر جایی در بازار آمریکا و سیستم مالی آن نخواهند داشت.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا در پایان با اشاره به همکاری های نزدیک واشنگتن و آنکارا در مبارزه با تروریسم گفت: «از مدت ها پیش پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی دانسته‌ایم، در چند ماه گذشته همکاری خود با مقامات ترکیه در این زمنیه را افزایش داده ایم. مجموعه ای از درخواست‌ها درباره بررسی و تحقیقات ما وجود دارد که یافته‌ها و نتایج آنها را اینجا در میان گذاشتم.»

بیلینگسلی اضافه کرد: «علت افزایش تحقیق و تفحص ما درباره پ.ک.ک طی ماه های اخیر نیز این است که اکنون دولت جدیدی در آمریکا سر کار است. علت آن نگاه پرزیدنت ترامپ به این موضوع و تمایل وی به همکاری نزدیک با دولت ترکیه است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024