جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.12.2009, 0:38


از کارناوال عاشورا تا اهانت به عکس آیت‌الله خمینی

از میان همه وقایع چندش آور و دردناک روز دانشجو، کودتاچیان قضیه پاره کردن یک عکس را به شدت رسانه ای کرده اند. داستان از این جا شروع شد که صدا و سیمای انحصاری کودتا از میان تمام اخبار و شعارهای روز دانشجو، یک خبر احتمالا ساخته شده و مشکوک را به عنوان خبر اصلی روی آنتن برد، تا به اصطلاح عمق دین ستیزی و انتقام جویی جنبش سبز را نشان داده باشد.

اجازه دهید قبل از پرداختن به تصاویر مربوط به آتش زدن عکس آیت الله خمینی، به پس زمینه های تاریخی آن نگاهی کوتاه داشته باشیم. در سال ۱۳۷۶ و در بحبوحه مبارزات انتخاباتی (که با ایام محرم مقارن بود) فیلمی ۲۰ دقیقه ای از دختران بی حجاب و پسران به اصطلاح سوسول در محافل مذهبی و سیاسی توزیع شد که با تعداد زیادی اتومبیلهای گران قیمت کارناوالی درست کرده بودند و در عصر روز عاشورا، به رقص و دست افشانی برای خاتمی می‌پرداختند و شعار «فقط خاتمی» سر می‌دادند. این فیلم که بعدها به فیلم کارناوال عاشورا معروف شد، در مقیاسی عظیم در کلیه مساجد و حوزه های مذهبی کشور توزیع شد و در بین مذهبیون نفرت و انزجار شدیدی از خاتمی و هوادرانش ایجاد کرد. اما بعد ها مشخص شد که این فیلم توسط حامیان شبه نظامی نامزد مطلوب رهبری در صدا و سیما ساخته شده است و زنان به اصطلاح معلوم الحالی که در فیلم دیده میشوند، همانهایی هستند که در قالب گردانهای شش نفره در خانه های عشرت امثال سردار زارعی دست به دست میشوند. خاتمی از سازندگان فیلم شکایت کرد، اما جالب آنکه قوه قضائیه به این شکایت رئیس جمهور وقت اصلا رسیدگی نکرد.

اینک در آستانه ماه محرم، حرکتی مشابه برای تحریک علما و روحانیون صورت گرفته است تا به آنها القا شود که هدف سبزها، اعتراض به آدمکشی، تجاوز و شکنجه نیست. سبزها به دنبال نابود کردن اصل روحانیت هستند. دلایل این امر متعدد است؛ چون از بین این همه تصاویر و اخبار و شعارها، فقط پاره کردن عکس آیت الله خمینی روی آنتن رفت. به عنوان مثال تصاویر متعددی هست که نشان میدهد عکس رهبر نظام پاره یا لگد مال میشود، یا بر ضد شخص وی شعار داده میشود، اما صدا و سیما این تصاویر را دارای ارزش خبری نمیداند و فقط پاره کردن عکس آیت الله خمینی را نشان میدهد. شاید برای برخی از مخالفان نظام این حرکت خوشایند بوده باشد ، اما باید از خود بپرسیم که در حالی که هزاران نفر به خاطر شعار علیه دیکتاتور زنده باتوم میخورند و شکنجه میشوند، حمله به عکس کسی که ۲۰ سال پیش از دنیا رفته، فقط میتواند به نفع کودتاچیان تمام شود. پاره کردن یا آتش زدن عکس کسی که دیگر زنده نیست، به معنی تلاش برای حذف اندیشه اوست و سبزها نشان داده اند که اهل تکثر هستند و هیچ وقت به دنبال حذف یک عقیده نیستند، بلکه کاملا برعکس به دنبال ایجاد چارچوبی دموکراتیک برای زندگی مسالمت آمیز و حقوق برابر پیروان همه عقاید هستند.

باید هشیار بود که مانور کردن بر روی این خبر، تلاشی است برای به حاشیه راندن اخباری مهم تر، نظیر حمله لات ها و چاقو کش های سپاه به دانشگاه و همکاری رئیس دانشگاه با این گروه اراذل، که از زمان تاسیس دانشگاه تهران تا امروز سابقه نداشته است. باید توجه داشت که این حرکت، ناشی از وحشت کودتاچیان از دهه محرم است که روحانیون و واعظان از نزدیک با تمامی اقشار جامعه ارتباط میگیرند و با مواضع حق طلبانه و «عاشورایی» ملت آشنا میشوند. باید توجه داشت که این حرکت، فقط یک تلاش رسانه ای است و تظاهرات محدودی که انجام میشود، فقط در حوزه ها و مکانهای سربسته است. کودتاچیان جرئت به راه انداختن تظاهرات عمومی را ندارند، زیرا میدانند که هر تظاهراتی فورا به وسیله مردم تصرف خواهد شد. جالب این که در حال حاضر دولت مهرورز (که تا این لحظه هیچ واکنشی به خبر ساختگی نشان نداده) حاشیه امنی پیدا کرده و در فرصت به دست آمده، به شکنجه زندانیان و تخریب کشور مشغول است. بنا براین، این هیاهو چیزی نیست جز تلاش برای ایجاد حاشیه امن و ادامه حیات دولت کودتا و تداوم جنایاتی که در ۶ ماه اخیر صورت گرفته است.

مسلم است که در میان جمعیت عظیم هوادار جنبش سبز، تعداد علاقه مندان به آیت الله خمینی کم نیست. در عین حال کسانی هم هستند که به او علاقه مند نیستند، اما مسئله این است که سبزها این تفاوت ها را به رسمیت میشناسند و آن را سرکوب نمیکنند و هیچ کس را وادار به وحدت با خود نمیکنند. مهم نیست که کدام دسته در اکثریت هستند، آن چه اهمیت دارد این است که سبزها احترام به عقاید و همزیستی مسالمت آمیز را ابتدا در جمع خود تمرین کنند، که کرده اند و همین کار هم کودتاچیان را به خودزنی واداشته است. مسئله این است که سبزها ۶ ماه تمام در برابر آدم ربایی، شکنجه، تجاوز و قتل مقاومت کرده اند. مسئله این است که مدتهاست به حرمت انسان و جان و مال و ناموس وی تجاوز میشود و این مسئله از پاره کردن یک قطعه کاغذ مهم تر است و باید به فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد.

متاسفانه با انتشار این خبر مشکوک، شماری از سبزها از مسائل اصلی و خبرهای دردناک تر روز دانشجو غافل شده اند و در آستانه روزهای حساس دهه محرم، به بحث در مورد مسائل تاریخی می پردازند. برخی هم شتابزده پیشنهاد حمل عکس آیت الله خمینی در تجمعات و تظاهرات جنبش سبز را می‌دهند. اما باید توجه داشت که مشترکات و مطالبات اساسی و انسانی دیگری هست که مورد توافق همه سبزهاست و این خواسته ها و شعارهای مسالمت آمیز، شش ماه است که به وحشیانه ترین روش سرکوب میشود. باید با صراحت گفت که هیچ خبر یا اتفاقی، ساختگی یا واقعی، نباید باعث فراموش کردن دستاوردهای ارزشمند مبارزات ۶ ماه اخیر شود. هیچ اختلاف نظری نباید باعث شود که قاتلان ندا و سهراب و متجاوزان کهریزک لحظه ای آسایش داشته باشند.

نباید فراموش کنیم که مجید توکلی و حدود ۲۰۰ دانشجوی دیگر، در حال حاضر تحت شدید ترین شکنجه ها قرار دارند. باید هشیار بود و این آخرین تقلا ها و دست و پا زدن های کودتاچیان را در کمال خونسردی به تماشا نشست. ایام حساس محرم نزدیک است و سبزها باید روش و رفتار ۶ ماه گذشته خود را با جدیت و ممارست هر چه تمام تر ادامه دهند. به زودی روزهایی سبز فرا میرسد که پیروان همه عقاید و همه اقوام و نژادها با حفظ عقیده خود و در عین احترام به علایق یکدیگر حیات اجتماعی و انسانی جدیدی را آغاز میکنند و از این روزهای سیاه، جز خاطره ای عبرت آموز، چیزی باقی نمی‌ماند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024