پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.01.2017, 19:00


«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا آیین تحلیف خود را تاریخی خواند و گفت: امروز نه موعد انتقال قدرت از دولت به دولتی دیگر یا از حزبی به حزبی دیگر، که موعد انتقال قدرت از واشنگتن دی.سی به مردم است.

به گزارش ایرنا، ترامپ در سخنرانی خود در این آیین با انتقاد از دولت‌های پیشین آمریکا، تأکید کرد که در تصمیم گیری‌ها، کشور را در اولویت خواهد گذاشت.

وی با وعده تأمین امنیت مرزهای آمریکا، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و کاهش جرایم، گفت که دیگر زمان سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها به پایان رسیده و دولت جدید، در وهله نخست به تقویت زیرساخت‌های آمریکا خواهد پرداخت.

ترامپ گرچه از باراک و میشل اوباما رئیس جمهوری و بانوی اول پیشین آمریکا برای تسهیل روند انتقال قدرت تقدیر کرد، اما در عین حال انتقادی تند به وضع اداره آمریکا در دولت‌های پیشین داشت و گفت: مدت مدیدی است که مردم در سرمایه دولت سهیم نیستند؛ سیاستمداران به رونق می‌رسند اما شغل‌ها کم و کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند؛ دولت از خود محافظت کرده اما از شهروندان آمریکا نه؛ موفقیت دولتمردان موفقیت شما نبوده است؛ پیروزی آنها پیروزی شما نبوده است و زمانی که آنها در پایتخت جشن می‌گرفتند، خانواده‌های در ستیز کشورمان دلیلی برای جشن گرفتن نداشتند؛ همه این موارد از امروز تغییر می‌کند.

ترامپ گفت: امروز نه موعد انتقال قدرت از دولت به دولتی دیگر یا از حزبی به حزبی دیگر، که موعد انتقال قدرت از واشنگتن دی.سی به مردم است.

وی ادامه داد: شما امروز شاهد جنبشی تاریخی خواهید بود، جنبشی که دنیا هرگز به خود ندیده است. اصل مهمی در مرکز این جنبش است که می‌گوید یک دولت باید در وهله نخست به شهروندانش خدمت کند. آمریکا به مدارس عالی، محله‌های امن و شغل برای همه نیازمند است.

ترامپ با وعده تحولات ادامه داد: واقعیت اما اکنون چیز دیگری است. مادرها و کودک‌ها در برخی محله‌ها درگیر فقر هستند؛ کارخانه‌ها رها شده و باندهای تبهکار جان بسیاری را گرفته است. این کشتارها همین جا به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: برای دهه‌ها است که صنعت دیگر کشورها را به قیمت از دست رفتن صنعت آمریکا تقویت کرده‌ایم. تأمین هزینه ارتش دیگر کشورها را به قیمت تضعیف ارتش آمریکا تقبل کرده‌ایم. ما از مرزهای دیگر کشورها به جای مرزهای آمریکا دفاع کرده‌ایم و هزاران هزار میلیارد دلار را در خارج از کشور صرف کرده‌ایم و این در شرایطی است که زیرساخت‌های آمریکا رو به ویرانی رفته است.

رئیس جمهوری جدید آمریکا ادامه داد: ما اینجا جمع شده‌ایم که به همه دولت‌ها بگوییم؛ آمریکا از این به بعد با دیدگاه جدیدی اداره خواهد شد. از امروز فقط کشور در اولویت تجارت، مالیات، مهاجرت و امور بین‌المللی است. ما باید از مرزهای آمریکا در برابر ویرانی کشورهایی حفاظت کنیم که محصولات ما را می‌سازند، شرکت‌های ما را می‌زدند و شغل‌های ما را تباه می‌کنند.

ترامپ ادامه داد: ما ائتلاف‌های قدیمی را احیا و ائتلاف‌های جدیدی را تشکیل می‌دهیم. ما جهان متمدن را علیه تروریسم افراطی متحد و آن را از زمین محو می‌کنیم.

رئیس جمهوری جدید آمریکا با وعده اینکه صدای هیچ آمریکایی در دولت او نادیده گرفته نخواهد شد، ادامه داد: دیگر زمان صحبت‌های بیهوده به اتمام رسیده؛ اکنون وقت عمل است... ما با هم عظمت آمریکا را احیا خواهیم کرد.

***

«نیروی نظامی خود را دوباره قدرتمند کنیم»

رادیو فردا: کاخ سفید آمریکا ساعتی پس از مراسم سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سندی را منتشر کرد که نشان می‌دهد، دولت جدید آمریکا مصمم به «توسعه سامانه دفاع موشکی» برای مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره شمالی است.

در سندی که در فاصله کوتاهی از ادای سوگند ریاست جمهوری توسط دونالد ترامپ، بر روی وب‌سایت کاخ سفید قرار گرفته، بر وعده‌های دولت آقای ترامپ در حوزه بازسازی توان نظامی آمریکا تأکید شده و از جمله آمده است که «ما بهترین سیستم دفاع موشکی را برای محافظت [از آمریکا] در برابر حملات موشکی دولت‌هایی چون ایران و کره شمالی توسعه خواهیم داد».

سند یاد شده که زیر عنوان «نیروی نظامی خود را دوباره قدرتمند کنیم» منتشر شده، از نیروهای مسلح آمریکا به عنوان «بهترین نیروهای رزمنده دنیا» و «پاسداران آزادی آمریکایی» یاد شده، و تأکید شده که دولت ترامپ تلاش خود را برای بازسازی نیروهای مسلح و همچنین اطمینان از مراقبت شایسته از کهنه‌سربازان به کار خواهد بست.

در این سند همچنین بر موضوعات دیگری از جمله حملات سایبری اشاره شده و تأکید شده است که آمریکا باید اقدامات لازم را برای محافظت از اسرار و سیستم‌های مرتبط با امنیت ملی خود به کار گیرد.

این سند همچنین وعده داده است که دولت ترامپ لایحه بودجه جدید را برای بازسازی نیروی مسلح خود تسلیم کنگره خواهد کرد.

سند بازسازی توان دفاعی آمریکا، از مجموعه اسنادی است که کاخ سفید به محض انجام مراسم سوگند آقای ترامپ منتشر کرده و حاوی رئوس برنامه‌های دولت او در حوزه‌های مختلف است.

با این حال در این مجموعه اسناد اشاره مستقیمی دیگری به ایران نشده است.

گرچه از جمله این اسناد، «اولین برنامه انرژی آمریکا» است که در آن از جمله به عزم دولت ترامپ برای رهایی از «وابستگی به اوپک و هر کشور متخاصم با منافع آمریکا» تأکید شده است.

در همین سند وعده داده شده که دولت ترامپ، متعهد به «فن‌آوری زغال‌سنگی پاک» است و در صدد احیای صنعت زغال سنگ آمریکاست، که «برای مدتی طولانی آسیب دیده است».

«اولین برنامه سیاست خارجی آمریکا»

در سند دیگری که زیر عنوان «اولین برنامه سیاست خارجی آمریکا» منتشر شده، بر تعهد کابینه ترامپ به اعمال سیاست خارجی متمرکز بر منافع و امنیت ملی آمریکا تأکید شده است.

این سند اولویت اصلی دولت ترامپ را «شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی اسلامی و افراطی» تأکید شده است. این سند تشریح می‌کند که دولت ترامپ در مسیر «قطع منابع مالی گروه‌های تروریستی»، «گسترش تبادل اطلاعاتی»، «شرکت در جنگ سایبری با هدف اختلال و مقابله با تبلیغات و عضوگیری [این گروه‌ها]» با شرکای بین‌المللی آمریکا همکاری خواهد کرد.

دونالد ترامپ، روز جمعه ۲۰ ژانویه، اول بهمن ماه، به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا ادای سوگند کرد.

گزینه‌های آقای ترامپ برای برخی پست‌های کلیدی در کابینه در روزهای گذشته در سنای آمریکا حضور داشتند، و تا زمان تأیید آنها در سنا، در برخی از نهادها از جمله وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه، معاونان از دولت اوباما عهده‌دار سرپرستی خواهند بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024