جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.08.2016, 17:30


نیروهای ارتش آزاد سوریه مرکز شهر جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه را به کنترل خود درآوردند. این شهر که ۵ کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارد پیش از این در کنترل داعش بود.

افراد ارتش آزاد سوریه در حال خنثی‌سازی و پاکسازی بمب‌ها و تله‌های کارگذاشته شده از سوی داعش در نقاط مرکزی شهر هستند. به گفته فرماندهان ارتش آزاد سوریه درگیری‌ها فعلا متوقف شده است، اما خطر حملات انتحاری نیروهای داعش در منطقه هنوز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی نیروهای ارتش آزاد سوریه با پشتیبانی واحدهای زرهی ارتش ابتدا روستای ککلیجه در ۳ کیلومتری مرز ترکیه را به کنترل خود گرفته سپس به سمت مرکز شهرستان جرابلس پیشروی کرده بودند.

نیروهای داعش در جرابلس از غرب و جنوب فرات توسط ارتش آزاد سوریه، از شمال از سوی نیروهای زرهی ترکیه و از شرق نیز با توجه به وجود رود فرات در محاصره قرار گرفته است. کردهای سوریه نیز کنترل شرق رود فرات را در دست دارند.

در این عملیات یک عضو ارتش آزاد سوریه کشته و ۱۰ تن نیز زحمی شدند، اما هنوز هیچکدام از اعضای نیروهای مسلح ترکیه آسیبی ندیده‌اند.

عملیات برای بیرون راندن داعش از شهر جرابلس ساعت ۴ صبج روز چهارشنبه ۲۴ اوت آغاز شد. در این عملیات که «سپر فرات» نام گرفته نیروی ویژه مشترک ارتش ترکیه و جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی شرکت دارند.

ابتدا توپخانه و نیروی هوایی ارتش ترکیه مواضع داعش در شهر جرابلس را هدف قرار دادند ساعتی بعد تانک‌های نیروهای مسلح ترکیه وارد خاک سوریه شدند.

ترکیه می‌گوید هدف از این عملیات که در حال حاضر ادامه دارد کمک به نیروهای ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش و بازگرداندن امنیت به مناطق مرزی کشور با سوریه است. خبرگزاری آناتولی گفته است: هدف عملیات ترکیه در سوریه پاکسازی سازمان‌های تروریستی و همچنین حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گوید نیروهایی از «ارتش آزاد سوریه» از مرزهای ترکیه وارد سوریه شده‌اند و در سایه پوشش هوایی و توپخانه‌ای آمریکا و ترکیه به مقابله با داعش می‌پردازند.

وال‌استریت ژورنال به نقل منابع نظامی آمریکا در منطقه خبر داده نیروهای آمریکایی در طراحی و اجرای عملیات سپر فرات با نیروهای ترکیه مشارکت دارند.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند که آنکارا پیشتر مسکو را از عملیات نظامی «سپر فرات» مطلع کرده است.

صالح مسلم، دبیر حزب اتحاد دموکراتیک، نیروی سیاسی کردهای سوریه، در واکنش به عملیات سپر فرات گفته است: «ترکیه در باتلاق سوریه گرفتار شده. مانند داعش شکست خواهد خورد.»

ترکیه بارها اعلام کرده که غرب فرات خط قرمز اوست و ورود نیروهای کرد به غرب فرات را تحمل نخواهد کرد. شهر منبج که در غرب فرات قرار دارد با مشارکت و رهبری نیروهای کرد سوریه، در زمانی که ترکیه درگیر حوادث ناشی از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه بود، آزاد شد. مقام‌های ترکیه می‌گویند آمریکا به آنها قول داده بود پس از آزادسازی منبج، نیروهای کرد از شهر خارج شده و به سمت شرق فرات عقب‌نشینی خواهند کرد. اما کردها از این کار سرباز می‌زنند.

هم‌چنین گفته می‌شود که آمریکا به یگان‌های مسلح کرد اطلاع داده اگر به ادامه پشتیبانی آمریکا علاقمند هستند باید به شرق فرات عقب‌نشینی کنند.

اظهارات چاووش اوغلو درباره عملیات سپر فرات

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با مارینا کالجوراند، وزیر امور خارجه استونی و رئيس دوره‌ای کمیته وزرای شورای اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک با اشاره به اینکه عملیات سپر فرات نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه علنی و شفاف است، گفت: «داعش به دلیل اینکه ترکیه در مبارزه با آن بسیار مصمم است، کشور ما را هدف قرار می‌دهد.»

وی با بیان اینکه کشورش با اقدامات مانند مقابله با تروریست‌های خارجی، کشتن بیش از ۶۵۰ داعشی در کمپ بعشیقه در شمال عراق و شلیک توپ به مواضع آنها، تاکنون دشمنی خود با گروه تروریستی داعش را ثابت و همچنین از ائتلاف بین‌المللی حمایت کرده است، اظهار داشت: به همین دلیل، داعش حملات خود علیه ترکیه را افزایش داده است.

او با اشاره به اینکه راکت‌های داعش، ترکیه را هدف قرار می دهند، گفت: «داعش این همه اسلحه را از کجا به دست می‌آورد؟ چرا به رغم گذشت دو سال، سلاح این گروه کم نمی شود؟ باید در این مورد تحقیق کرد.»

چاووش اوغلو افزود: «هدف ما راندن گروه تروریستی داعش از شمال سوریه به سمت پایین است. از ابتدا با آمریکا روی این موضوع برنامه ریزی کرده بودیم. قرار بود آمریکا، توپخانه راکتی HIMARS را مستقر کند، اما متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. بنابراین فعلا این عملیات را از یک سو با تانک های خود و از سوی دیگر با تمام امکانات موجود ادامه می‌دهیم.»

وی ادامه داد: «مخالفان میانه رو سوریه نیز وارد شده‌اند. تانک‌های ما نیز برای کنترل گذرگاه ها در حال انجام اقدامات لازم هستند. یعنی برنامه نیروهای مسلح ترکیه بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. در خصوص حمایت هوایی نیز با نیروهای ائتلاف هماهنگ هستیم.»

او با تاکید بر به اینکه مبارزه ترکیه با تمامی گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داشت، گفت: «پس چرا صالح مسلم، رهبر پ.ی.د ناراحت است؟ مگر آنها تا کنون با داعش مبارزه نمی‌کردند، پس چرا از مبارزه ما با داعش ناراحت است؟ از ایشان تشکر می‌کنیم که نیت خود مبنی بر اینکه قصد دارند به بهانه مبارزه با داعش یک دولت کرد در شمال سوریه تشکیل دهد را برای متحدان ما فاش کرده است.»

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: «در غیر این صورت مسلم باید از این عملیات حمایت می‌کرد. می‌خواهم این را هم تاکید کنم که عناصر ی.پ.گ موجود در صفوف نیروهای دموکراتیک باید بلافاصله به شرق فرات بروند. آمریکا نیز در این زمینه وعده همکاری داده است. توافقنامه ما نیز مبتنی بر این خواست است. واضح و روشن می‌گوییم در غیر این صورت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

چاووش اوغلو همچنین درباره اظهارات صالح مسلم مبنی بر اینکه ترکیه در باتلاق سوریه خیلی چیزها را از دست خواهد داد، گفت: «هدف ترکیه نابودکردن مگس‌ها در داخل باتلاق نیست، بلکه ترکیه می‌خواهد خود باتلاق را نابود کند و تهدیدات علیه کشور را از بین ببرد. بنابراین اگر از یکپارچگی سوریه دفاع می‌کنید، نباید از این عملیات نارحت باشید.»

واکنش دولت سوریه
ایسنا نوشته است: یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا از مرزهای سوریه و ترکیه به شهر جرابلس سوریه وارد شدند که نقض آشکار حاکمیت سوریه است.

به گزارش ایسنا، این منبع در مصاحبه با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) افزود، جمهوری  عربی سوریه تاکید دارد که مبارزه با تروریسم در اراضی سوریه از سوی هر طرفی که باشد باید از طریق هماهنگی با دولت سوریه و ارتش عربی سوریه صورت بگیرد که از پنج سال قبل وارد این نبردها شده است و دمشق در عین حال نقض آشکار حاکمیت خود را محکوم می‌کند و تاکید دارد که مبارزه با تروریسم این نیست که داعش بیرون رانده شود و گروه‌های تروریستی دیگری که از حمایت مستقیم ترکیه برخوردارند، جای آن را بگیرند.»

این منبع گفت: «آنچه که در حال حاضر در جرابلس صورت می‌گیرد آن طور که ترکیه ادعا می‌کند مبارزه با تروریسم نیست بلکه جایگزین کردن یک تروریسم به جای تروریسم دیگر است و در این خصوص سوریه خواهان این تجاوز است و از سازمان ملل می‌خواهد تا قطعنامه‌های مربوطه را اجرا کند و به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی آنها احترام بگذارد و همچنین بر این مساله تاکید دارد که باید طرف ترکیه‌ای و ائتلاف آمریکایی به قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه آنچه که در مورد بستن مرزها و خشکاندن سرچشمه‌های تروریسم است، احترام بگذارند.»

اظهارات اردوغان درباره عملیات «سپر فرات»
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  گفت: «متاسفانه حملات علیه کشورمان از سوریه، کار را به جایی رساند که گفتیم باید به این وضع خاتمه دهیم و از ساعت چهار صبح امروز یک روند آغاز شد. دیگر باید این مشکل را حل کنیم. بعضی‌ها که ترکیه را تهدید می‌کنند در اصل به فکر آینده خودشان باشند.»

اردوغان گفت: «صبر ما در برابر گروه‌های تروریستی که ما را از داخل سوریه هدف می‌گیرند تمام شده و ما عملیات پاکسازی آنها را آغاز کرده‌ایم. ما در این عملیات علیه تروریست‌ها پیروز خواهیم شد و آینده ما آینده‌ای امن است و بیش از هر زمان دیگری بعد از کودتا به این مساله اطمینان داریم.»

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: «اگر در زمینه مبارزه با تروریسم، توافق بین‌المللی صورت نگیرد، تمام بشریت مسئول عواقب این پدیده خواهد بود. لذا همکاری در این راستا، شرط است. ترکیه جز دراز کردن دست یاری به سوی برادران سوری خود هدف دیگری را در این کشور دنبال نکرده است.»

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «یک بار دیگر عزم راسخ‌مان در مبارزه با تروریسم را به تمام جهان اعلام می‌کنیم. ترکیه به بازی که در سوریه اجرا می‌شود هیچگاه رضایت نخواهد داد و حتی اگر لازم باشد بالفعل وارد عمل خواهد شد. برای حفظ تمامیت ارضی سوریه با آن چه که در توان داریم تلاش خواهیم کرد. ما در هدف اداره سوریه با اراده و خواست مردم این کشور مصر هستیم.»

آزادسازی چهار روستا توسط ارتش آزاد سوریه

ساعاتی پس از آغاز عملیات، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند نیروهای ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات «سپر فرات» علیه داعش در شمال سوریه کنترل روستای ۴ روستا را به دست گرفتند.

ساعاتی پس از آغاز عملیات، خبرگزاری آناتولی گزارش داد نیروهای ارتش آزاد سوریه در چارچوب عملیات «سپر فرات» علیه داعش در شمال سوریه کنترل روستای ککلیجه واقع در فاصله ۳ کیلومتری مرز ترکیه را به دست گرفت.

اظهارات بایدن و یلدیریم  درباره نیروهای مسلح کرد در غرب فرات

به گزارش خبرگزاری آناتولی بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه عصر روز چهارشنبه ۲۴ اوت/ سوم شهریور در نشست مطبوعاتی مشترک با جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در آنکارا گفت: «در مورد اینکه عناصر گروه های پ.ی.د و ی.پ.گ به هیچ عنوان نباید در غرب رود فرات حضور یا فعالیت داشته باشند با آمریکا به توافق رسیدیم. در این زمینه بار دیگر قاطعیت این کشور را مشاهده کردیم.»

وی با تاکید بر این که گروه های پ.ی.د و ی.پ.گ باید به آن سوی فرات بازگردند، اظهار داشت: «برای حفظ امنیت مزرها و هم چنین حفظ امنیت مالی و جانی شهروندان مان عملیات سپر فرات را آغاز کردیم.»

معاون رئیس جمهور آمریکا نیز از موضع ترکیه درباره نیروهای کرد سوریه حمایت کرده و می‌گوید آنها (افراد مسلح کرد سوری) باید به شرق فرات بازگردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024