پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.01.2016, 21:23

عربستان، سفیر ایران را احضار کرد


یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴

خبرنگار وبسایت «عصر ايران» در آخرین ساعات شنبه‌شب  (۱۲ دی ماه/ ۲ ژانویه)  از مقابل سفارت عربستان در تهران گزارش داد: معترضين به سفارت عربستان حمله كرده و اقدام به تخريب اين سفارت كرده‌اند. هم‌چنین بخشی از سفارت به آتش كشيده شده است.

حزب‌الهی‌ها در ساعات گذشته در واکنش به اعدام ملا نمر، آخوند شیعه در عربستان، جلوی سفارت عربستان سعودی در تهران تحمع کرده و علیه دولت این کشور شعار می‌دادند. ایسنا نوشت، عده‌ای از آنها وارد سفارت شدند.

در  ویدئوهایی که از حمله به سفارت عربستان سعودی منتشر شده، مهاجمان در داخل محوطه و اتاق‌های سفارت‌خانه در حال تخریب و به آتش کشیدن اموال سفارت دیده می‌شوند. سفارت عربستان سعودی در سه‌راه فرمانیه تهران قرار دارد.

ایسنا نوشته است: در جریان تجمع ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در مقابل سفارت عربستان در تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان تعدادی افراد خودسر در اقدامی غیردیپلماتیک و غیرمسئولانه به سفارت حمله کرده، وارد این منطقه دیپلماتیک شده و آسیب‌هایی بعضاً جدی به این سفارتخانه وارد کردند.

وبسایت «عصر ایران» نوشته است: با حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران، اخبار اعدام شیخ نمر از صدر خبرهای جهان کنار رفت و حمله حزب‌الهی‌های ایران به سفارت عربستان در صدر خبرها قرار گرفت. «بالا رفتن از دیوار یک سفارت خارجی در ایران برای رسانه‌های جهان به شدت جذاب تر از اعدام شیخ نمر در عربستان است.»


پلیس ناتوان تهران در برابر حزب‌اللهی‌های همه‌کاره

***
پرچم کنسولگری عربستان در مشهد پایین کشیده شد

به گزارش رسانه‌های ایران در مشهد شامگاه روز شنبه گروه کثیری با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری عربستان در این شهر اقدام حکومت ریاض در اعدام شیخ نمر روحانی شیعه سعودی را محکوم کردند.

ایرنا نوشت: «معترضین در مشهد با تجمع مقابل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در مشهد، زیر بارش باران با سر دادن شعارهایی همچون ‘حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، مرگ بر سلفی و مرگ بر تکفیری’ و در دست پارچه نوشته هایی با مضمون ‘ما تا آخر ایستاده‌ایم’ جنایت آل سعود را محکوم کردند.»

سایت اینترنتی روزنامه ایران هم نوشت: «معترضین پرچم کنسولگری عربستان سعودی در مشهد را پایین کشیدند.»

همزمان خبرهای تایید نشده درباره حمله معترضین به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و آتش زدن بخش‌هایی از آن منتشر شده اما هنوز از سوی منابع رسمی یا مستقل تایید نشده است.

***

عربستان، سفیر ایران را احضار کرد

عربستان سعودی، سفیر کشورمان در ریاض را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، وزارت خارجه عربستان سفیر ایران را احضار و یادداشت اعتراض آمیزی را به وی تسلیم کرد.

بر اساس این گزارش، یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان تصریح کرد که وزارت خارجه این کشور امروز سفیر ایران را در ریاض فرا خواند و یک «یادداشت اعتراض آمیز شدید اللحن» را به وی تقدیم کرد.

وزارت خارجه عربستان گفت: «این یادداشت درباره اظهارات خصمانه ایران در خصوص احکامی شرعی بوده که در مورد تروریست‌ها در عربستان اجرا شده، صادر شده است و عربستان این اظهارات را دخالت آشکار در امور داخلی خود می‌داند.»

عربستان همچنین «مسئولیت کامل حمایت از سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد و همچنین حمایت از تمامی منتسبین این سفارت خانه را متوجه دولت ایران دانست.»

وزارت کشور عربستان صبح امروز شنبه از اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه این کشور خبر داد. شیخ نمر نهم جولای سال ۲۰۱۲  بازداشت شده بود. در تلاش برای بازداشت نمر زخمی شده بود. عربستان می‌گوید نمر می‌کوشید از چنگ ماموران فرار کند و ماموران به پای او شلیک کردند.

***

سپاه پاسداران عربستان را تهدید کرد

سپاه پاسداران ایران در واکنش به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه عربستان سعودی توسط دولت این کشور، بیانیه شدید اللحنی را منتشر کرد.

در بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران آمده است: «اقدام خباثت آمیز و جنایت کارانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان، بخشی از یک توطئه صهیونیستی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است، که به فضل الهی و به برکت خون های پاک شهیدان از جمله این شهید عزیز، ناکام و با هوشیاری، هوشمندی و وحدت مسلمانان به گونه ای معکوس، آثار خود را در صحنه ی مقاومت اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف هویدا خواهد ساخت.»

این بیانیه می افزاید: اقدام ددمنشانه رژیم مرتجع ،قرون وسطایی و تروریست پرور سعودی در اعدام آیت الله شیخ نمر نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان بوده و نشان می دهد بنیان اینگونه جنایات تفکر وهابیت و جریان تکفیری ـ سلفی است که امروز داعش پرچمدار آن است.

در این بیانیه سپاه تاکید کرده مه «بی تردید رژیم منفور سعودی هزینه ی این اقدام شرم آور را خواهد پرداخت».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024