پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.12.2009, 18:25



ادامه اعتراض دانشجویان و راه اندازی درگیری‌های داخلی توسط دولت

۱۸ آذرماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد در حالیکه دانشجویان مصمم به ادامه اعتراض هستند، مسئولین با تقویت نیروهای شبه نظامی بسیج طرفدار دولت و به میدان آوردن آنها برای مقابله با کسانی که خواستار تغییر هستند، جرقه های یک کشمکش داخلی را شعله ور می کنند؛ سیاستی که ممکن است منجر به گسترش شعله‌های این درگیری در مقیاس وسیع‌تری شود. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین عمیقا نگران حداقل ۱۳۰ دانشجویی است که در جریان تظاهرات روز شانزدهم آذرماه بازداشت شدند و ممکن است که مورد بدرفتاری و شکنجه در زندان قرار بگیرند.

هادی قائمی در مورد خشونت اعمال شده در روز شانزده آذر گفت: "مسئولین در جمهوری اسلامی با استفاده ابزاری از جوانان بسیجی علیه دانشجویان و مردم ایران، خشونت اعمال می کنند ." قائمی در مورد سیاست بکار رفته در مقابله با جنبش اعتراضی مردم تاکید کرد: "بنظر می رسد یکی از سیاست ها، استفاده از اعتراضات دانشجویی است و تلاش بر این است که با ایجاد آشوب، هر گونه انتقاد از دولت را خنثی کرده و آن را سرپا نگهدارند."

به گزارش مقامات رسمی، ۱۶۵ مرد و ۳۹ زن در روز شانزده آذر فقط در تهران بازداشت شدند و به نهادهای قضایی ارجاع داده شدند و بازداشتهای وسیعی در دیگر شهرها که آمار دقیقی از ان در دست نیست انجام شده است. بگزارش ایلنا، ۸۶ نفر از آنها پس از اعلام ندامت در حضور مقام قضایی، آزاد شدند که البته این امکان وجود دارد که برخی از بازداشت شدگان تحت فشار اقدام به اعلام ندامت کرده باشند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران یادآوری می کند که در جریان ۱۸ تیر امسال، تعدادی از دانشجویان در زندان در اثر بدرفتاری و شکنجه کشته شدند.

مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که در سال ۱۳۸۵ بازداشت شد و ۱۵ ماه در زندان بود و مجددا در تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و پس از ۳ ماه آزاد شده بود، در روز شانزده آذرماه پس از ارائه سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هنگام خروج از این دانشگاه بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، در روز ۱۶ آذر ماه "مجید توکلی رهبر اغتشاش گران بازداشت شد." . این خبرگزاری یادآوری کرده بود که مجید توکلی سابقه توهین به مقدسات اسلام دارد.

کامران آسا؛ برادر کیانوش آسا؛ دانشجوی علم و صنعت که در جریان تظاهرات 25 خرداد ماه در تهران کشته شد، پس از ایراد سخنرانی در تجمع دانشجویان علم و صنعت در تهران، هنگام خروج از دانشگاه به همراه بیژن رضایی بازداشت شد. کامران آسا به همراه مادرش اخیرا نامه ای به قوه قضائیه نوشته وخواستار پاسخگویی آنها در مورد مرگ کیانوش شده اند.

بازداشت دانشجویان شناخته شده، همچنان ادامه دارد. برای نمونه سهراب کریمی؛ دانشجوی فعال کرد در روز ۱۶ آذرماه در قروه در منزل خود بازداشت شد. سهراب قبلا در سال ۱۳۸۶ در روز دانشجو بازداشت شده بود. امسال نیز در اردیبهشت ماه بار دیگر بازداشت شد.

در یک اقدام دیگری، روزنامه مستقل حیات نو بخاطر گزارش از نقش بسیجیان شبه نظامی در روز دانشجو بسته شد. حیات نو از جمله معدود روزنامه های مستقلی است که هنوز در جمهوری اسلامی ایران منتشر می شوند. هئیت نظارت بر مطبوعات پرونده این روزنامه را بخاطر حجم بسیار زیاد گزارش های سیاسی به قوه قضائیه ارجاع داد.

صاحب امتیاز حیات نو هادی خامنه ای؛ برادر رهبر جمهوری اسلامی است.

در گزارش حیات نو آمده بود که عکاس این روزنامه که مجوز عکسبرداری داشت علیرغم نشان دادن مجوز مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

متن گزارش حیات نو خلاصه ای است از اتفاقاتی که در روز شانزده آذر افتاده و دربرگیرنده وسعت اعتراضات، و استفاده از نیروهای بسیج و لباس شخصی برای مقابله با دانشجویان بود؛ چیزی که مسئولین در ایران تلاش کرده بودند تا از نگاه مردم دور نگهدارند.

در ادامه تظاهرات دانشجویان در دانشگاه تهران در روز ۱۷ آذرماه، دوباره نیروهای بسیج، دانشجویان را به داخل ساختمان ها هل دادند و به گفته شاهدین عینی که به کمپین گزارش دادند، ماموران بسیج و لباس شخصی، شیشه درها و پنجره ها را شکسته و با آن به دانشجویانی که به داخل ساختمان دانشکده فنی کشانده شده بودند، حمله کردند. به گزارش شاهدین، برخی از نیروهای بسیج کلت کمری به همراه داشتند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده و خواستار پایان دادن به سرکوب خشونت بار علیه معترضین است. کمپین تاکید دارد که مقامات باید استفاده از نیروهای شبه نظامی بسیج را با هدف به راه انداختن جنگ خطرناک بین مردم، متوقف کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024