پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.12.2009, 19:32


مرتضی سیمیاری: تهران تبدیل به یک پادگان نظامی شده بود

دویچه وله: علی‌رغم تهدیدهایی که از هفته‌ها قبل از سوی دادستانی تهران، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در مورد شرکت در مراسم ۱۶ آذر صورت گرفته بود، در این روز تمامی دانشگاه‌های بزرگ تهران و چند شهرستان، محل تجمع معترضان به دولت بود.

مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو در ایران، امسال از شب قبل از این روز آغاز شد. به گزارش سایت‌های خبری داخلی، از ساعت ۹ شب ۱۵ آذر صدای الله اکبر از بیشتر نقاط شهر تهران شنیده می‌شد.

در نخستین ساعات روز ۱۶ آذر تجمعات دانشجویان در دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر و چند دانشگاه دیگر آغاز شد.

مرتضی سیمیاری، دبیر اجتماعی دفتر تحکیم وحدت، در مورد جو امروز تهران چنین می‌گوید: «درحال حاضر ساعت نزدیک به دو و نیم بعدازظهر است. من امروز از میدان هفت تیر به سمت دانشگاه تهران آمدم. فکر می‌کنم تهران تبدیل شده به یک دژ نظامی. تعداد قابل توجهی نیروهای امنیتی برای برخورد با این جنبش مدنی با همدیگر هماهنگ شده و عزم‌شان را جزم کرده‌اند که برخورد بسیار شدیدتری بکنند که فکر می‌کنم برخوردی معادل با ۱۳ آبان و شاید هم بدتر از آن امروز در تهران صورت بگیرد».

سیمیاری می‌گوید، ماموران انتظامی درهای دانشگاه‌ها را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج به آنان نمی‌دادند: «در حال حاضر چون یک دیوار امنیتی بین دانشگاه و مردم ایجاد شده، احتمال اینکه این‌ها به همدیگر متصل شوند وجود ندارد. دانشگاه هم علاقه ندارد تجمع به خیابان کشیده شود، دانشجوها تمرکزشان در درون دانشگاه است و مردم هم بیرون دانشگاه و اطراف دانشگاه تهران هستند. در حال حاضر فاصله‌ای بین این‌ها بوجود آورده‌اند».

یکی از دانشجویان دانشگاه سوره در خیابان آزادی نیز تایید می‌کند که نیروهای امنیتی درهای دانشگاه را به روی دانشجویان بسته و اجازه خروج از دانشگاه را به آنان نمی‌دادند. این دانشجو از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه سوره می‌گوید: «امروز تجمع از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تا ساعت ۱۲ و ربع بچه‌ها در دانشگاه بودند. از ۱۲ و ربع به بعد دانشجویان تصمیم گرفتند به بیرون دانشگاه بروند. رفتند بیرون دانشگاه و روبه‌روی دانشگاه ایستاده‌اند. مردم همراهی کردند و به دانشجویان پیوستند تا اینکه دیگر نیروهای ویژه ریختند و دانشجویان مجبور شدند برگردند به داخل دانشگاه. وقتی به دانشگاه برگشتند، درها را بستند. نیروهای ویژه جلوی دانشگاه ایستادند و بچه‌ها از پشت نرده‌ها و شیشه‌های جلوی دانشگاه تا رفتن نیروهای ویژه شعار می‌دادند».

به گفته‌ی این دانشجو، عمده شعارهای دانشجویان دانشگاه سوره، "مرگ بر دیکتاتور"، "دولت کودتا، استعفا استعفا" و "احمد زیدآبادی آزاد باید گردد" بوده است.

این شاهد عینی می‌گوید، تا زمانی که دانشجویان با هم بودند، ضرب و شتمی از سوی نیروهای امنیتی صورت نمی‌گرفت، اما به محض اینکه دانشجویان تک تک به خیابان‌های اطراف می‌رفتند، ضرب و شتم و حتی سوال و جواب آغاز می‌شد: «تعدادی از بچه‌ها که رفته بودند بیرون، توسط نیروهای اطلاعاتی جلوشان گرفته می‌شد و حتی آمارهای بعضی از دانشجویان را خواسته بودند که مثلاً آمار فلانی یا بهمانی با این شکل و قیافه را به ما بدهید. به این حد، یعنی تمام کوچه‌های اطراف پر از نیروهای امنیتی بود که دانشجویان را به نوعی محاصره کرده بودند و نمی‌گذاشتند بیرون بروند. حتی وقتی بچه‌ها رفته بودند ماشین‌هایشان را جابه جا کنند، با آن‌ها به شدت برخورد شده بود و حتا بچه‌ها را ضرب و شتم هم کرده بودند».

مردم همراه با دانشجویان

شاهدان عینی از همراهی مردم با دانشجویان در روز ۱۶ آذر می‌گویند. یک کارمند که محل کارش در خیابان ۱۶ آذر تهران است، از حضور گسترده مردم در خیابان و میدان انقلاب می‌گوید: «شرکت ما مشرف به خیابان ۱۶ آذر است. وقتی من رفته بودم پایین‌تر برای انجام کاری، آنجا مردم اجازه‌ی ایستادن نداشتند. ولی تعداد خیلی زیاد بود، ۴۰ هزار نفری بودند. ولی مجبور بودند حرکت کنند و نمی‌توانستند بایستند. به صورت خیلی غیرعادی شلوغ بود. تا الان زد و خوردی مشاهده نمی‌شود، ولی مأمور خیلی هست. مأمورها و لباس‌شخصی‌ها».

دانشجوی دانشگاه سوره نیز از همراهی مردم با دانشجویان این دانشگاه می‌گوید: «مردم تا آنجایی که می‌توانستند همراهی می‌کردند. مثلاً بغل دانشگاه سوره یک مدرسه است که مردم وقتی می‌آمدند بچه‌هایشان را ببرند، ساعتی که مدرسه تعطیل شده بود، جنبش را هم همراهی می‌کردند. ولی نیروهای امنیتی در پراکنده کردن مردم تأثیر داشتند».

مرتضی سیمیاری نیز ضرب و شتم مردم توسط ماموران را به چشم دیده است. او می‌گوید: «ما از خیابان‌های مختلف که می‌آمدیم، برخورد بسیار خشونت‌آمیز و قهرآمیزی نسبت به مردم صورت می‌گرفت. نیروهای نظامی و بخصوص طیف بسیج برخورد بسیار شدیدی با مردم داشتند. دانشگاه تهران، دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشگاه شریف، تا آنجایی که من اطلاع دارم و دیدم، فضای‌شان بسیار فضایی امنیتی است. دانشجویان هم پشت در حضور دارند. البته هنوز بیرون نیامده‌اند و البته ما هم امیدواریم که این اتفاق نیفتد».

«شهرستان‌ها و دانشگاه آزاد هم ساکت نبودند»

تجمع مخالفان دولت در روز ۱۶ آذر مختص تهران نبود. به گزارش پایگاه اینترنتی امیرکبیر، دانشگاه رازی کرمانشاه در این روز محل تجمع و سر دادن شعار توسط دانشجویان علیه دولت احمدی‌نژاد بوده است.

این سایت خبری همچنین از حمله نیروهای بسیج به دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان خبر داده است.

مرتضی سیمیاری، عضو دفتر تحکیم وحدت، همچنین می‌گوید که دانشگاه تبریز، دانشگاه مشهد و نیز دانشگاه شیراز در این روز محل تجمع دانشجویان معترض بوده است. البته وی تاکید می‌کند که با توجه به قطع بودن اینترنت و نیز تلفن‌های همراه، به دست آوردن جزئیات بیشتر از شهرستان‌ها ممکن نیست.

شاهدان عینی همچنین از اعتراضات دانشجویان دانشگاه آزاد نقل می‌کنند. دانشجویان دانشکده زبان‌های خارجی واحد تهران شمال، امروز با تجمع در محوطه دانشکده و سر دادن شعار به حمایت از جنبش دانشجویی پرداختند.

به گزارش سایت موج سبز آزادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز روز ۱۶ آذر محل اعتراض دانشجویان به دولت احمدی‌نژاد بود.

دانشجوی دانشگاه سوره، مشخصه جنبش کنونی دانشجویی را پیوستن دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به آن می‌داند: «چیزی که امروز در جنبش دانشجویی هست، که در گذشته اکثراً مختص دانشگاه‌های دولتی بود، در این دوره که دوره‌ی بلوغ و رشدش است، الان کشیده شده به دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی که نشان از یک ترکیب جدید را می‌دهد و امیدواریم که آینده‌ی بسیار خوبی در انتظار این جنبش باشد».



بازداشت‌های گسترده در تهران

بی بی سی: شاهدان عینی می گویند که مأموران امنیتی و انتظامی ایران در روز دانشجو تعداد زیادی از دانشجویان و تجمع کنندگان معترض را بازداشت کرده‌اند.

یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) شاهد بوده است که ده ها دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر تهران توسط پنج اتوبوس که ظاهرا به نیروی ویژه پلیس تعلق داشته، از این دانشگاه به مکان دیگری منتقل شده اند.

او گفت که حدود ساعت ۳ بعد از ظهر در خیابان ولی عصر، جلوی در ورودی دانشگاه امیرکبیر حدود ۱۰۰ مأمور ویژه پلیس و تعداد زیادی از مأموران "لباس شخصی" را دیده است که به هنگام خروج اتوبوس های مذکور، از ورودی دانشگاه محافظت می کرده اند.

این شاهد عینی گفت که پس از خروج اتوبوس ها و کاسته شدن از تعداد مأموران ویژه مستقر در محل، میان گروهی از معترضان و مأموران باقی مانده درگیری رخ داد.

شاهد عینی دیگری به بی بی سی فارسی گفت که در خیابان مظفر، در نزدیکی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، دانشگاه آزاد و هنر، ردیفی از وانت های نیروی انتظامی را دیده که یکی از آنها پر از بازداشت شدگان بوده است.

به گفته او، روی سر این بازداشت شدگان با کیسه های سیاه پوشیده شده بود.

دانشجویان دانشگاه های مختلف در سراسر ایران و گروهی از هواداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" کوشیدند با استفاده از مراسم روز دانشجو (که هر سال در روز ۱۶ آذر در دانشگاه های ایران برگزار می شود) اعتراضات خود را مطرح کنند.

مقامات نیروی انتظامی از قبل هشدار داده بودند که با تجمع های اعتراضی در خارج از دانشگاه ها "به شدت" برخورد خواهند کرد.

درگیری در دانشگاه ها

بر اساس گزارش ها از ایران، از صبح روز ۱۶ آذر نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف دانشگاه ها و خیابان هایی که معمولا تجمع های اعتراضی در آنها برگزار می شد، حضور یافتند و تلاش کردند که مانع از شکل گیری تجمع ها شوند.

این گزارش ها حاکی است که مأموران برای متفرق کردن معترضان در تهران، در مواردی از گاز اشک آور و تیراندازی هوایی استفاده کرده اند.

همچنین به گفته شاهدان عینی، در داخل بعضی دانشگاه های تهران هم درگیری هایی رخ داد.

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زیادی از نیروهای بسیجی از صبح روز ۱۶ آذر در داخل دانشگاه تهران حضور یافته بودند و مانع از حرکت دانشجویان معترض به سوی درهای خروجی دانشگاه می شدند.

به گفته او افراد بسیجی ابتدا دانشکده فنی دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجویان معترض توانستند پس از مدتی درگیری، در این دانشکده مستقر شوند.

به گزارش وبسایت بازتاب، "نیروهای لباس شخصی" در این درگیری از گاز اشک آور و دستگاه وارد کننده شوک الکتریکی استفاده کردند.

برخی شعارهای دانشجویان معترض این ها بود: "یا حسین، میر حسین"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه"، "نداییم، سهرابیم، ما همه یک صداییم"، "بسیجی حیا کن، دانشگاه را رها کن".

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم از برگزاری نشست بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران (دانشکده فنی) این دانشگاه خبر داده و نوشته است که در این نشست این شعارها داده شد: "ما همه سرباز توایم خامنه ای، گوش به فرمان توایم خامنه ای"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر این سه نوکر ابلیس، منافق و آمریکا و انگلیس" و "دانشجو بیدار است، از آمریکا بیزار است".

در این حال یک شاهد عینی دیگر به بی بی سی گفت که دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر تهران، یکی از درهای اصلی این دانشگاه را (در خیابان ولی عصر) شکسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود.

به گفته او، کمی بعد پلیس ضد شورش این در را دوباره مسدود کرد.

درگیری بیرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنین پیام های منتشر شده در سایت های اینترنتی از برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.

بنا بر این گزارش ها، نیروهای دولتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که علیه دولت شعار می دادند، به پرتاب گاز اشک آور و تیراندازی هوایی در میدان انقلاب دست زده اند.

خبرنگاران رسانه های خارجی در ایران از تهیه گزارش از سطح شهر تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند و ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه این شهر هم دچار اختلال است.

با این حال گزارش هایی از تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، علم و صنعت، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، خواجه نصیر (واحد سیدخندان و واحد میدان ونک)، دانشگاه هنر در تهران و دانشگاه هایی در مشهد، شیراز، کرمان، همدان، ساری، سنندج و اصفهان منتشر شده است.

وبسایت "خبرآنلاین" از مشهد گزارش داده است که جلسه "تریبون آزاد" دانشگاه فردوسی این شهر که با حضور نماینده نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه برگزار می شد، با شعارهای "تند" دانشجویان معترض همراه شد.

بر اساس این گزارش، دانشجویان معترض دانشگاه فردوسی پس از این جلسه در محوطه دانشگاه تجمع کردند که نهایتا "با پخش گاز اشک آور به اتمام رسید".

وبسایت "خبرآنلاین" صبح روز دوشنبه هم از رها شدن بادکنک های سبز توسط دانشجویان دانشگاه شریف در تهران خبر داده و نوشته بود که "مأموران نیروی انتظامی امور را تحت کنترل دارند و رفت و آمد مردم ادامه دارد".

یک ویدیوی منتشر شده در وبسایت "یوتیوب" فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی را در میان دانشجویان معترض در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد در پونک نشان می دهد.


گزارش تصویری خبرگزاری دولتی «ایرنا» از درگیری‌ها در یکی از خیابان‌های تهران در روز ۱۶ آذر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024