پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.12.2009, 7:56


آینده: هاشمی رفسنجانی در دیدار چهار تشكل دانشجویی در مشهد اظهار داشت: از شرایطی كه در كشور می‌گذرد راضی نیستم و مناسب نیست قشر نوپا و نخبه از نظام جدا شود.

مخالف افراط و تفریطم

وی با بیان اینكه همیشه با افراط و تفریط مخالف بوده ام ادامه داد: اگر اعتدال در جامعه حاكم باشد بسیاری از مسائل قابل حل است. اما همیشه یك جریان افراطی گاهی در راست و گاه در چپ نمی گذارد مسائل حل شود در حالی كه اكثریت جامعه ما اعتدال را می خواهد.

برخی رای مردم را زینتی می دانند

هاشمی تصریح كرد: شرايط کشور به گونه اي است که تحمل اظهارنظرها و انتقادات سازنده را ندارند و برخي عکس العملها نيز در برابر اظهارنظرها مفسده برانگيز است.

وی با اشاره به نماز جمع خود در پس از انتخابات افزود: بنده دیدگاه خودم را در نماز جمعه كه اقامه كردم گفتم كه آن هم مبنایش قرآن است.

وی ادامه داد: انقلاب ما براساس اسلام و قران بوداما برخی اصولگرایان این صحبت ها را قبول ندارند و فكر می كنند رای مردم زینتی است .

به گفته هاشمی پیامبر اكرم زمانی به حضرت علی فرمودند كه شما حق ولایت از طرف خدا داری ولی اگر مردم قبول نكردند تو خودت را تحمیل نكن. امام خمینی هم مدام تاكید داشتند اگر مردم جمع شدند ما می توانیم كاری كنیم .

هاشمی ادامه داد: بعد از ۱۵ خرداد هم كه رژیم پهلوی مردم را قتل عام می كرد بعضی ها پیشنهاد حمله های مسلحانه را دادند ولی امام نمی پذیرفتند. مردم بودند كه انقلاب را پیروز كردند. در جنگ هم اگر مردم نمی آمدند ارتش شكست می خورد.

هاشمی با اشاره به رفراندم قانون اساسی جمهوری اسلامی در پس از پیروزی انقلاب گفت: در الجزایر ۲۰ سال بعد این كار انجام شد. ضمن اینكه تمام اركان حكومت در جمهوری اسلامی مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.

وی اظهارداشت: مردم ایران معتقد و مسلمانند اگر ما را می خواهند حكومت می كنیم و اگر نمی خواهند می رویم.

وی در پاسخ به دانشجویی درباره اینكه از نظر شما در انتخابات تقلب شده است یا نه گفت: دوستان قاطع می گویند تقلب شده ولی من گفتم تردید دارم. اما بعدا به من خرده گرفتند چرا چنین حرفی زده‌ام. معتقدم راه درست آن بود كه به تردیدها جواب دهیم لذا با توجه به تجربه ۵۰ ساله ام پیشنهاد كردم زندانی‌ها آزاد شوند و از آسیب دیدگان دلجویی شود.

هاشمی تصریح كرده است: ما برای همه چیز قانون داریم البته خیلی از قوانین نیازمند اصلاح است اما اگر همه همین قانون را بپذیرند و به آن عمل شود مشكلات قابل حل است.

سلام هر روز ما را نقد می‌كرد

هاشمی با اشاره به حوادث پس از انتخابات ادامه داد: حكومت پول دارد. نیرو دارد می‌تواند در خیابان آدم جمع كند ولی گروه مقابل یك عده استاد، دانشجو، كارگر، مدیر، صنعت گر هستند و درست نبود كه بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند.

وی درپاسخ به اینكه آیا در زمان ریاست جمهورش رسانه‌های جرات نقد داشتند افزود: بحث این دولت و آن دولت را ندارم اما روزنامه سلام در دوران ما تقریبا هر روز همه چیز ما را زیر سوال می برد ولی من چیزی نمی‌گفتم.

هاشمی در پاسخ به دانشجویی كه سوال كرد آیا تلویزیون در پس از انتخابات می توانست ادعاهای ساختارشكنانه را پخش كند گفت: حرف بنده آن بود كه در چارچوب قانون دیدگاه ها مطرح شود. این حرف های كه آنها زدند مال بعد از دعواهایی دوران انتخابات بوده است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی امروز مثل سابق نیست هر حرف كوچكی كه زده می شود سریع منتشر می شود آیا این خوب است كه مردم اخبار خود را از ماهواره ها بگیرند و بعد هم این مسائل به نام امام و اسلام تمام شود.

به گفته هاشمی در حال حاضر خبرها به وسیله رسانه‌های اجنبی زودتر به دست مردم می‌رسد تا رسانه های خودی .

باید مردم را قانع كرد

هاشمی تاكید كرد: سانسور در جامعه ما جواب نمی دهد. اگر رسانه ها آزاد باشند و مردم قانع شوند و دیگر به خیابان نمی آیند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد:نظر من این بوده است كه صاحب نظران بیایند بحث كنند وموارد مورد اختلاف را در مناظره ها به بحث شود تا مردم گوش دهند و تصمیم بگیرند.جامعه ای كه سه چهار میلیون دانشجو دارد را نمی شود با فریب اداره كرد.

هاشمی با اشاره به حضور چشمگیر زنان در دانشگاه ها گفت:در تجمع ها و تظاهرات نمی شود با خشونت با زنان برخوردكردو ترس من این است كه این تجمع ها به جمع خانم ها هم سرایت كند.

وی گفت:امروز اكثریت جامعه ما استدلال را می پذیرند مشكلی كه من غصه می خورم این است كه چه دولت و چه برخی مبلغان خام هر حرفی میزنند همه را به پای رهبری گذارند .

هر جور می خواهند اجرا می كنند

وی با اشاره به وجود زندانیان سیاسی اظهار داشت: این زندانیان سیاسی پای چه كسی است سپاه می گوید ما پیرو رهبریم اما فرمان را هر جور كه دلشان می خواهند اجرا می كنند نه آن جور كه رهبری فرمودند.

وی تاكید كرد:این صف بندی به مصلحت نیست. این گونه كه به ما اخبار می رسد گروهی در دانشگاه معترض به نتایج انتخابات هستند. . اینكه وزیر كه به دانشگاه می رود نمی تواند سخنرانی كند این نشان دهنده آن است كه لابد چیزی شده است.ولی این مسائل با شعار و اهانت حل نمی شود.

هاشمی درباره تخلفات منصوبین به خود هم گفت:مهدی ما خارج از كشور است و خیالش از پرونده هایش راحت است چون درباره او دیوان محاسبانت ،وزارت نفت و وزارت اطلاعات دو سال كار كرند و گفتند مبرا است. ضمن اینكه هیچ دادگاهی او را احضار نكرده و او هر وقتی كه لازم باشدمی تواند بیاید ولی تاكنون لازم نشده است .فعلا هم دارد دكترایش را می خواند.

وی ادامه داد:در ماجرای استات اویل هم پول بین خودشان ردو بدل شد و پشت قضیه اسرائیل بود كه می خواست ما را خراب كند.

مهدی در انتخابات دخالتی نداشته است

هاشمی درباه دخالت فرزندش در انتخابات هم تاكید كرد: مطمئن هستم مهدی در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.او تنها كاری كه كرده این بوده كه تجربه خودش در مورد كمیته صیانت از آراء را در اختیار دیگر دوستان قرار داد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024