جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.12.2009, 20:58


۱۴ آذرماه ۱۳۸۸- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که امروزنیروهای امنیتی ۱۵ نفر از مادران عزادار را در تهران بازداشت کردند.

مادران عزادار توسط مادرانی که فرزندانشان در جریان اعتراضات پس از انتخابات کشته شدند و حامیان آنها تشکیل شده است. مادر ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی از جمله اعضای مادران عزادار هستند. آنها هر هفته به نشانه اعتراض در پارک لاله تهران تجمع می کنند و خواستار پاسخگویی نسبت به قتل فرزندانشان و محاکمه مسئولین و مسببین قتل فرزندانشان هستند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در باره بازداشت مادران عزادار گفت: " از نظر اخلاقی بسیار شرم آور است که مادران عزادار بازداشت می شوند در حالیکه قاتلین فرزندان آنها از مصونیت نامحدود برخوردارند."

به گفته شاهدین عینی، تعداد بسیار زیادی پلیس و ماموران لباس شخصی امروز پارک لاله را به اشغال درآورده بودند، و مانع ورود مادران عزادار و حامیان آنها به پارک می شدند. هر کسی که بالاخره توانست وارد پارک بشود، بازداشت شد. گزارش شده است که حداقل ۱۵ نفر بازداشت شده اند.

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی همچنین اقدام به آزار و اذیت و بازداشت فعالان حقوق زن کردند که در کمپین یک میلیون امضا برای تغییر برای تغییر قوانین تبعیض آمیز فعال هستند. به گزارش وب سایت تغییر برای برابری، امروز هدیه تابش توسط ماموران امنیتی در اصفهان بازداشت شد.

در روز دوم آذر ماه نیز مهرنوش اعتمادی، یکی دیگر از زنان فعال در کمپین یک میلیون امضا در اصفهان در منزل خود بازداشت شده بود. مهرنوش تاکنون فقط یکبار اجازه ملاقات با خانواده خود داشته که در این ملاقات مهرنوش به خانواده اش اطلاع داد که "تحت فشار" است. مینا جعفری؛ وکیل مهرنوش، تا کنون موفق به ملاقات با او نشده است. تنها اتهامی که تاکنون در باره مهرنوش گزارش شده است "عضویت در کمپین یک میلیون امضا" است که طبق قوانین ایران جرم تلقی نمی شود.

هادی قائمی در مورد بازداشت فعالان حقوق زن تاکید کرد که "مثل روز روشن است که بازداشت فعالان حقوق زن غیر قانونی است. آنها حتی از نظر همین قوانین نیز به هیچ جرمی متهم نمی توانند بشوند."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضائیه خواستار آزادی فوری همه بازداشت شدگان حقوق زن و مادران عزادار شد. این کمپین از قوه قضائیه خواست که به بازداشت های غیر قانونی و آزار و اذیت فعالان حقوق زن و مادران عزادار پایان دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024