جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.12.2009, 17:52


دویچه وله: مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور که هر دو از فعالان دانشجویی هستند، روز چهارشنبه ۱۱ آذر توسط تعداد زیادی مامور بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. مهدیه گلرو اخیرا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

روز چهارشنبه ۱۱ آذر همچنین فواد شمس، دانشجوی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به هنگام خروج از دانشکده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سه روز پیش نیز (‌دوشنبه ۹ آذر)، سعید جلالی‌فر و سعید کلانکی دو تن از فعالان دانشجویی بازداشت شدند. سعید کلانکی پیش از این به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم و اخراج شده بود. منابع خبری دانشجویی همچنین از بازداشت "محمد یوسف رشیدی" فعال دانشجویی دانشگاه امیر کبیر خبر داده‌اند.

خبرنامه دانشجویی امیرکبیر نیز گرازش داده است، جمع گسترده از فعالین دانشجویی دانشگاههای چمران وعلوم پزشکی اهواز در روزهای اخیر به وزارت اطلاعات استان خوزستان و حراست دانشگاه احضار شده‌اند.

بازداشت ۹۰ دانشجو در سه هفته اخیر

روز دوشنبه ۹ آذرماه، همچنین میلاد اسدی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در منزل خود بازداشت شد. بهاره هدایت، مهدی عربشاهی و فرید هاشمی، سه عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند. عباس حکیم‌زاده، عضو دیگر شورای مرکزی دفتر تحکیم که هفته پیش بازداشت شده بود همچنان در بازداشت است.

بابک غیاثی، دانشجوی کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، در روز ۱۰ آذرماه بازداشت شد. این دانشجو ممنوع‌الورود بود اما این ممنوعیت سه روز قبل از بازداشت وی به اتمام رسیده بود. بابک غیاثی در حالی که می‌خواست در جشن دانشجویان ممتاز شرکت کند، توسط افراد ناشناسی که گفته می‌شود عوامل اطلاعاتی سپاه بودند، بازداشت شد.

گفته می‌شود که در سه هفته‌ای اخیر نزدیک به ۹۰ دانشجو در ایران بازداشت شده‌اند. افزون بر این ۱۲ دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد مجموعا ۱۸ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در یاسوج ۱۱ دانشجو حکم انضباطی دریافت کرده‌اند که دو نفر از آنها اخراج و بقیه جمعا ۱۲ ترم از تحصیل محروم شده‌اند. در دانشگاه شهر کرد نیز ۲۳ دانشجو حکم انضباطی از کمیته این دانشگاه دریافت کردند.

تلاش برای جدایی رهبری از بدنه

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اطلاعیه‌ای، هدف این بازداشت‌ها را "تلاش برای جدایی بدنه جنبش دانشجویی از تیم رهبری آن" اعلام کرده است. اما این نهاد حقوق بشری می‌گوید، «بعید است که نقض حقوق بنیادین دانشجویان باعث بشود که آنها از خواسته‌هایشان منصرف بشوند و دست بکشند.»

به گفته‌ی "ارون رودز" سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، این بازداشت‌ها از نظرقوانین بین‌المللی "غیرقانونی" است و باید توسط گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد مورد نظارت و بررسی موشکافانه قرار بگیرد.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: «برای ایده آل آزادی علمی این ننگ است که دانشگاه استقلال خودش را واگذار کند و دانشجویان را بخاطر بیان عقیده و فعالیت‌های برحق‌شان مورد آزار و اذیت قرار بدهد.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی فوری همه دانشجویانی شده است که به گفته‌ی این سازمان، "غیرقانونی" بازداشت شده‌اند. این کمپین همچنین خواستار لغو همه احکام انضابطی دانشگاه‌هاست، چرا که این احکام نقض حق دانشجو در آموزش است.

تدارک ۱۶ آذر شدت گرفته است

با همه‌ی فشارهایی که بر دانشجویان و دانشگاه‌ها وارد می‌شود، تدارک دانشجویان برای برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها شدت گرفته است. گروهی با نام "جنبش سبز دانشجویی" در بیانیه‌ای از تمام دانشجویان ایران دعوت کرده است تا در بعد ازظهر روز ۱۶ آذر، در مراسمی هم‌زمان شرکت کرده و شعار "اتحاد، مبارزه، پیروزی" سر دهند.

در این بیانیه همچنین "از تمام مردم در همه شهرها" دعوت شده که با پیوستن به فرزندان دانشجوی خود در مراسم امسال در دانشگاه‌ها، آنان را تنها نگذارند. نویسندگان این بیانیه از دانش‌آموزان مدارس نیز دعوت کرده‌اند که با سردادن شعارهای جنبش سبز در روز دانشجو، در مدارس و یا هنگام خروج از آنها، همبستگی خود را با دانشجویان اعلام نمایند.

گروه دیگری با نام "دانشجویان سبز دانشگاه‌های ایران" با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در روز ۱۶ آذر "مطالبات راستین ملت ایران را همگام با ملت فریاد" خواهند کرد.

این گروه مطالبات ملت ایران را ‌چنین برشمرده است: «ما خواهان ابطال انتخابات غیر قانونی دهمین دوره ریاست جمهوری دهم، رسیدگی، اعاده حقوق، و جلوگیری از پایمال شدن خون صدها شهید جنبش سبز ملت ایران هستیم. به راستی كه ندا، سهراب، ترانه موسوی‌ها را فراموش نخواهیم كرد. ما خواهان و محاكمه عاملین فجایع رخداده در بازداشتگاه كهریزك و نظایر آن هستیم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024