پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2009, 1:51


سه شنبه، ۳ آذر، ۱۳۸۸
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حکم اعدام شیرکو معارفی و حبیب الله لطیفی ملغی اعلام شد و پرونده آنان جهت دادرسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارسال شده است.

طی دیدار و نامه نگاری های آقای جلال طالبانی رئیس جمهورعراق فدرال با مسئولان جمهوری اسلامی و دیداری غیر رسمی وی با آیت الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، دستورعفو و بخشودگی در خصوص حکم اعدام حبیب الله لطیفی و شیرکو معارفی را صادر کرد.

یک منبع مطلع در دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق به خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گفت پیشتر نیز رئیس جمهور عراق در خصوص لغو احکام فعالان کرد با مسئولان نظام از جمله آیت الله لاریجانی صحبت کرده بود که این بار نیز رئیس جمهور عراق در یک دیدار غیر رسمی و در فضای کاملا دوستانه با رئیس دستگاه قضایی در خصوص وضعیت حبیب اله لطیفی و شیرکو معارفی با آیت الله لاریجانی به گفتگو پرداخت که نتیجه این گفتگو ها عفو این دو متهم و لغو حکم اعدام آنها بوده است.

لازم به یادآوری است که تا لحظه تنظیم این خبر هیچگونه خبری از سوی دستگاه قضایی در این خصوص منتشر نشده است.

***

راديو فرانسه: جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق دیروز یکشنبه در تهران خواستار رهائی دو شهروند کرد ایرانی از حکم اعدام شده است.

خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان هم امروز دوشنبه نوشت که حکم اعدام شیرکومعارفی وحبیب الله لطیفی ملغی شد و پروندۀ آنها جهت دادرسی دوباره به یکی ازشعب دیوان عالی ایران ارسال شد.

پیش از آن سایت اینترنتی روزنامۀ "آئینه" خبرداده بود که جلال طالبانی در سفری غیر رسمی و از پیش اعلام نشده به تهران از طریق محمود احمدی نژاد همتای ایرانی اش از رئیس قوۀ قضایی جمهوری اسلامی خواستار لغوحکم اعدام آنها شده بود.

دیده بان حقوق بشرکردستان توضیح داده است که رئیس جمهوری عراق قبلاً پیرامون لغو"احکام فعالان کرد با مسئولان نظام از جمله آیت الله لاریجانی، رئیس قوۀ قضایی" صحبت کرده بود. ولی این باردر دیداری "غیررسمی و در فضایی کاملاً دوستانه با رئیس قوۀ قضائی ایران گفتگو کرده، نتیجۀ آن عفو این دو متهم و لغو احکام بوده است". این دو از جمله به مبارزۀ مسلحانه علیۀ دولت ایران متهم شده بودند.

این خبر هنوز تائید شده است.

هفتۀ پیش نیز دو تن از نمایندگان اقلیت کرد مجلس شورای اسلامی خواستار لغو حکم اعدام شده، نسبت به خطرایجاد شکافی درمیان کردها و حکومت هشدار داده بودند. آنها به دنبال اعدام شهروند کرد احسان فتاحیان، نامه ای به آیت الله لاریجانی ارسال داشته بودند.

کردستان ایران واقع در مرزعراق غالباً دستخوش نا آرامی است. از جمله اعضای "جنبش جدائی طلب پژاک" نزدیک به حزب کارگران کرد پ ـ کا ـ کا، غالباً علیۀ رژیم ایران دست به عملیات مسلحانه می زنند. 7 درصد از جمعیت ایران کرد بوده اکثر آنها سنی مذهب هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024