سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.11.2009, 20:00


تابناک: انتشار خبر تعداد درگذشتگان ناشی از بیماری آنفولانزای نوع A در ایران ، حکایت از فاصله قابل تامل کشور ما با دیگر کشورهای منطقه از حیث توانایی در کنترل شیوع این بیماری کشنده دارد.

به گزارش "تابناک"، اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از هموطنانمان جان خود را بر اثر این نوع بیماری از دست داده اند، موضوعی است که هر ایرانی را متاثر ساخته و همچنین با پرسشی بزرگ روبرو می کند.

آیا به واقع توان نظام سلامت کشور ما در پیشگیری و درمان از دیگر کشورهای منطقه پایینن تر است؟ و اینکه چرا از این بیماری که می توان با روش های متعدد و بعضا ساده از شیوع آن جلوگیری کرد و با وارد کردن به موقع و توزیع مناسب واکسن آن در کشور، از چنین مرگ و میرهایی جلوگیری کرد غفلت شده است؟

این گزارش می افزاید: اما با نگاهی به میزان تلفات این بیماری در سایر کشورهای منطقه عمق فاجعه بیشتر مشخص می شود، زیرا که در میان کشورهای منطقه بیشترین تلفات را ـ با کمال تاسف ـ در ایران شاهد هستیم .

یکی از کشورهای منطقه که به عنوان کانون بیماری آنفولانزای نوع A در آسیا نیز شناخته شده هنوز آمار تلفات به 50 نفر نرسیده است.

در کشور مصر که میزان آلودگی در آن غیرقابل کنترل اعلام شده میزان تلفات ۹ اعلام شده است، این آمار برای مجموعه کشورهای آسیای میانه ۴۰ نفر و در عربستان سعودی که شاهد مناسک حج بوده و ۳ میلیون زائر بیت الله الحرام را میزبانی می کند تا کنون فقط ۴ نفر براثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و ایران؟

هرچند اخیرا یکی از مسئولین وزارت بهداشت و درمان در گفتگویی تلفنی با رادیو، دلیل تفاوت آمار چشمگیر تلفات در ایران نسبت به دیگر کشورها را شفافیت و سرعت ایران در اعلام وضعیت شیوع این بیماری به مراجع بین المللی نسبت به دیگر کشورها ذکر کرد اما چنین ادعاهایی چه درست و یا غلطت هیچ باری از دوش مردم برنداشته و سبب تبرئه وزارت بهداشت در این خصوص نمی شود.

اما به واقع چرا وقتی که ما از ماه ها پیش نسبت به احتمال شیوع چنین بیماری مهلکی آگاهی داشته و وزارت بهداشت نیز از آمادگی کاملش برای مقابله با موج این بیماری در کشور خبر داده بود اکنون باید شاهد چنین وقایع تلخی باشیم؟

سیستم درمانی کشور چه برنامه ای برای جلوگیری از همه گیر شدن بیماری ها دارد و معاونت پیشگیری وزارت بهداشت کدام ماموریت را انجام می دهند که کشور شاهد فجایعی اینچنینی است ؟

بنا براین از وزارت بهداشت و درمان و شخص خانم وحید دستجردی انتظار احساس مسئولیت بیشتری در قبال سلامت جامعه می رود.فراموش نکنیم که یکی از ابعاد دیگر شیوع این بیماری در ایران که نگرانی ها را بیشتر می کند میانگین سنی کسانی است که بر اثر این بیماری فوت شده اند.هرچند آمار دقیق و رسمی از سوی وزارت بهداشت منتشر نشده است اما با نگاهی به مواردی چون فوت ۱۴ دانش آموز می توان پی برد که این بیماری برخلاف دیگر جوامع که کودکان و افراد سالمند را بیشتر از پای در می آورد در ایران جوانان و نوجوانان را هدف گرفته است.

البته هرچند نباید به تلاش های وزارت بهداشت و درمان با نگاهی صفر و یکی نگریست و باید گفت که اقداماتی نیز صورت گرفته است اما نتیجه کار نشانگر آن است که این اقدامات یا کافی نبوده و یا کارایی لازم را نداشته است.نکته دیگر اینکه به نظر می رسد برخورد با این موضوع باید فراتر از هشدارهای تکراری مانند شستن دست ها برای بارهای متوالی در طول روز و استفاده از مایعات و میوه های تازه باشد، موضوعی که از وزیر بهداشت و صداو سیما گرفته تا روزنامه ها و معلمین مدارس و شهروندان معمولی بارها و بارها تکرار شده است اما نتوانسته جلو مرگ و میر هموطنانمان را بگیرد.

سخن پایانی اینکه ؛نخست با مردم شفاف تر و صادقانه تر از میزان تلفات و کاستی های نظام سلامت سخن گفته شود تا در مواقعی که از دست دولت کاری ساخته نیست مردم خود اندیشه کار خویش کنند.

دوم اینکه وزارت بهداشت با پیشبینی کانون های اصلی این بیماری در شرایط موجود و آینده میزان آمادگی هموطنان را در این مناطق بالا ببرد.

سوم اینکه هر روز شاهد کشف مقادیر متنابهی واکسن جعلی آنفلوآنزاری نوع A هستیم، چرا وزارت بهداشت در این مدت نتوانسته است آمپول های استاندارد را وارد کند؟در نهایت این اتفاق کی خواهد افتاد؟ مدیران وزارت بهداشت فراموش نککند که مردم اکنون نیازمند این واکسن ها هستند و پس از سپری شدن موج بیماری بود یا نبود این واکسن ارزشی نخواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024