جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 22.11.2009, 16:45


سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ منطقه خلیج‌فارس آهسته آهسته به سوی هسته‌ای شدن می‌رود و نگرانی‌ها از مسابقه تسلیحاتی در آینده، بسیار محتمل است.

سایت خبری «العرب آنلاین» در گزارشی جهت‌دار به بررسی روند رو به رشد هسته‌ای شدن کشورهای حوزه خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس پرداخته و با پررنگ کردن موضوع بالا می‌نویسد: عربستان سعودی در آستانه ساخت و بهره‌برداری از چند نیروگاه هسته‌ای با همکاری آمریکاست. امارات نیز با آمریکا پیمان هسته‌ای امضا کرده و از سوی دیگر، کویت نیز با فرانسوی‌ها برای یک پیمان هسته‌ای به توافق رسیده و مصر با روسیه برای احداث چهار نیروگاه هسته‌ای توافقنامه امضا کرده است.

در ادامه می‌نویسد: این سناریو تا ترکیه و اردن هم امتداد داشته و نقشه هسته‌ای خاورمیانه در حال تکمیل شدن است. برآیند این تحولات اتمی و فعالیت‌های ایران نشان می‌دهد که ایران سرانجام پای قدرت‌های بزرگ هسته‌ای را به منطقه باز خواهد کرد و تهران به پایگاه هسته‌ای خاورمیانه تبدیل خواهد شد و اگر این تئوری را بپذیریم که ایران هسته‌ای را برای دفاع خود خواسته باشد، این فرضیه به این معناست که کشورهای دیگر منطقه نیز به انرژی هسته‌ای به عنوان عامل بازدارنده در منطقه خواهند نگریست و این به معنای آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه است.

از سوی دیگر، اگر نگرانی‌های کشورهای عربی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای واقعی باشد، بدون شک این کشورها خود را برای مقابله و توازن قدرت آماده خواهند کرد که این فرضیه نیز منجر به مسابقه آرام تسلیحاتی در خاورمیانه عربی خواهد شد.

العرب آنلاین می‌افزاید: مرکز پژوهش‌های سلطنتی «چتم‌هاوس» لندن در این باره می‌نویسد: اگر کشورهای عربی به این نتیجه برسند که هسته‌ای نیز می‌تواند در دفاع مورد استفاده قرار گیرد، بدون شک از این انرژی برای دفاع از خود بهره خواهند برد تا به صورت بالقوه از توازن منطقه‌ای برخوردار شوند و البته نشانه‌های این اقدام از هم اکنون در امارات متحده ظاهر شده و امارات با برخورداری از امتیاز چهارمین کشور تولید کننده نفت و نخستین کشور دارای ذخایر زمینی و وارداتی گاز، قرارداد غنی‌سازی اورانیوم در خاک امارات را با ایالات متحده آمریکا به امضا رسانده و مفهوم این قرارداد، تمایل این کشور به برخورداری از اورانیوم غنی شده است که تنها می‌تواند در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای مورد استفاده باشد.

آنچه در تحلیل این رسانه عربی همانند دیگر تحلیل‌های اعراب منطقه خودنمایی می‌کند، پیش فرض گرفتن نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است؛ موضوعی که تا به امروز با همه فضاسازی‌های مخالفان برنامه هسته‌ای ایران، هیچ دلیلی برای اثباتش عرضه نشده است.

نکته دیگری که یک واقعیت را آشکار می‌کند، اعتراف العرب آنلاین به روی آوردن اعراب به استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد نظامی و بازدارندگی در قبال ایران است؛ مسأله‌ای که اعراب هیچگاه آشکارا از آن سخن نمی‌گویند.البته این کشورها به سبب نگرش تاریخی ضد ایرانی‌شان، تا به امروز نتوانسته‌اند به این درک درست برسند که ایران هسته‌ای به واسطه بسیاری از ملاحظات هیچ خطری برای اعراب و کشورهای اسلامی منطقه نخواهد داشت. البته باید این موضوع را افزود که ما نیز در توجیه و رفع دغدغه اعراب نسبت به این واقعیت، تلاش لازم را به خرج نداده‌ایم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024