پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.11.2009, 15:38


دویچه وله: وبسایت دانشجویی "بامداد خبر" گزارش داده، نیروهای امنیتی عصر روز پنجشنبه (۲۸ آبان/۱۹ نوامبر)، به منزل احسان دولتشاه، عضو تشکل "دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاههای ایران"، هجوم برده و دست‌کم هفت عضو این گروه را بازداشت کردند. به نوشته‌ی "بامداد خبر"، این بازداشت‌ گروهی، از قبل برنامه‌ریزی شده بود. ‌

بنابراین گزارش، مهرداد بزرگ، سورنا هاشمی، علیرضا موسوی، فرزان رئوفی، احسان دولتشاه، سینا شکوهی و البرز زاهدی، شش نفری هستند که بعد ازظهر پنجشنبه بازداشت شده‌اند و گفته می‌شود احتمال بازداشت اعضای دیگر گروه "دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال" نیز وجود دارد.

وبسایت "بامداد خبر" همچنین گزارش داده شامگاه پنجشنبه ماموران امنیتی، به همراه مهرداد بزرگ و سورنا هاشمی، به منزل این دو مراجعه کرده و اقدام به تفتیش منزل و لوازم شخصی آنها کرده‌اند.

بازداشت مجدد عباس حکیم‌زاده

عباس حکیم‌زاده، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیز صبح پنجشنبه ۲۸ آبان بازداشت شد. به گزارش "خبرنامه امیرکبیر" ماموران وزارت اطلاعات ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه با مراجعه به منزل حکیم‌زاده وی را بازداشت کرده و وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر وی را نیز با خود بردند.

عباس حکیم‌زاده به همراه ۷ دانشجوی دیگر پلی تکنیک در بهمن و اسفندماه سال گذشته بازداشت و به مدت ۴ و نیم ماه در زندان بودند. به نوشته‌ی "خبرنامه‌ امیرکبیر" حکیم‌زاده از ۱۳۴ روز بازداشت خود در زندان اوین، ۱۲۰ روز را در سلول انفرادی بود. این فعال دانشجویی روز ۱۷ تیرماه گذشته با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده بود.

بازداشت ۵ دانشجوی کرد

بنابر گزارش‌های انتشار یافته در وبسایت‌های خبری دانشجویی، روز پنجشنبه ۲۸ آبان، پنج دانشجوی کرد دانشگاه تهران نیز بازداشت شده‌اند. بازداشت این عده در پی تجمع‌های اعتراضی دانشجویان کرد دانشگاه تهران علیه اعدام "احسان فتاحیان" صورت گرفته است. احسان فتاحیان روز چهارشنبه ۲۰ آبان (۱۱ نوامبر) در زندان سنندج اعدام شد.

احسان فتاحیان متهم به "اقدام عليه امنيت ملی كشور از طريق عضويت در احزاب مسلح اپوزيسيون" بود که در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شود، اما دادگاه تجدیدنظر با افزودن اتهام "محاربه"، این حكم را به اعدام تغییر می‌دهد. گفته می‌شود این اقدام دادگاه تجدیدنظر خلاف قانون بوده است. تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اعدام این جوان به جایی نرسید. خانواده‌ی احسان فتاحیان گفته‌اند، احسان با اینکه عضو یک سازمان در کردستان بود، اما هیچ اقدامی علیه دولت جمهوری اسلامی انجام نداده و هرگز مسلح نبوده است.

احمد اسماعیلی، آمانج رحیمی، سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی ۵ دانشجوی کردی هستند که هنوز از محل بازداشت آنها خبری در دست نیست.

بازداشت در شهرستان‌ها

همز‌مان با بازداشت گروهی از دانشجویان در تهران، در تبریز و شیراز نیز چند نفر بازداشت شده‌اند. در تبریز دو فعال دانشجویی دانشگاه تبریز به نام‌های رسول عالی‌نژاد و بهروز فریدی شامگاه چهارشنبه ۲۷ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این دو دانشجو بعد از ظهر پنجشنبه در تماسی با خانواده از حضور خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات خبر داده‌اند.

به گزارش فعالان حقوق بشر، این بازداشت‌ها هم‌زمان با حضور محمود احمدی‌نژاد در تبریز صورت گرفت. در آستانه‌ی سفر احمدی‌نژاد به تبریز فشارها بر فعالان دانشجویی در تبریز افزایش یافته و چندین نفر بازداشت شده‌اند که کماکان برخی از آنان همچنان در بازداشت به سر می برند.

در شیراز نیز دو دانشجوی دختر بازداشت شده‌اند. به گزارش "خبرنامه امیرکبیر" ندا اسکندری، دانشجوی رشته علوم سیاسی، و خدیجه قهرمانی، دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه شیراز که به کمیته انضباطی دانشگاه برای پیگیری احکام صادر شده علیه خودشان مراجعه کرده بودند، توسط مامورین وزات اطلاعات بازداشت شدند.

ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی توسط کمیته انضباطی دانشگاه شیراز به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. از محل و وضعیت نگهداری این دو دانشجو اطلاعی در دست نیست.

هفته‌ی گذشته نیز دو تن از اعضای سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم) بازداشت شده بودند. سلمان سیما، عضو کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان و دانشجوی دانشگاه آزاد بود. او روز ۲۳ آبان ماه توسط نیروهای امنیتی که دم در خانه او در کمین بودند، بازداشت شد.

کوهزاد اسماعیلی، مسئول شعبه گیلان سازمان دانش‌آموختگان نیز روز ۲۵ آبان بازداشت شد. او اخیرا به قید وثیقه آزاد شده بود اما در دادگاه به ۴ ماه حبس محکوم شد. چندین عضو برجسته‌ی سازمان دانش‌آموختگان ایران، از جمله دکتر احمد زید‌آبادی، دبیرکل و عبدالله مومنی، سخنگوی آن در بازداشت به‌سر می‌برند. عبدالله مومنی اخیرا به ۸ سال زندان محکوم شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024