سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.11.2009, 12:48


عصر ایران – سایت " آمریکن ثینکر" ( AMERICAN THINKER.COM) با چاپ گزارشی درباره جابجایی دنیس راس از میز ایران وزارت امور خارجه آمریکا ، و جایگزینی "جان لیمبرت" به جای او پرداخته است.

به گزارش عصر ایران ، در این گزارش ادعا شده است که شورای روابط ایرانیان و آمریکاییان (NIAC) در این کار دست داشته و احتمالا جابجایی دنیس راس از میز ایران وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل اختلافاتی بوده است که او با اعضای این شورا درباره سیاست "تماس" دولت اوباما با ایران داشته است.

در این مطلب با اشاره به نقش پنهان و آشکار نماینده سابق کنگره "لی همیلتون" به عنوان یکی از حامیان برقراری رابطه ایران و آمریکا و نقش بی بدیل او در مشاوره به پرزیدنت اوباما در امور ایران ادعا شده است که ممکن است برکناری دنیس راس بی ارتباط با فعالیت های لابی ایران در آمریکا نباشد.

آمریکن ثینکر با اشاره به ارتباطات نزدیک همیلتون با "تریتا پارسی" و "سیامک نمازی" دو عضو موثر لابی "نیاک" در آمریکا ادعا شده است که همیلتون ممکن است با توجه به برنامه های دنیس راس برای ایران و اینکه راس چندان معتقد به سیاست امتیاز دهی به ایران نبوده است (راس بیشتر به سیاست ارتباط با ایران از طریق فشار های سیاسی و اقتصادی و تشدید تحریم ها اعتقاد داشت) فکر تغییر و جابجایی پست او را در وزارت امور خارجه آمریکا به اوباما یا دیگر اعضای بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا انتقال داده باشد .

در این گزارش آمده است: "همیلتون همان کسی بود که در کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره جنگ عراق به همراه جیمز بیکر ( وزیر خارجه اسبق آمریکا ) گزارشی را در سال 2006 تهیه کرد که به گزارش " بیکر - همیلتون " معروف شد . در این گزارش به دولت بوش توصیه شده بود که برای سامان دادن ثبات در عراق با ایران وارد معامله شود و از نفوذ تهران در عراق بهره بگیرد . پس از ارایه این گزارش رویکرد دولت بوش نیز نسبت به ایران نرم تر شد و سیاست تحریم و فشار بر سر برنامه هسته ای ایران عملا در دو سال پایانی دولت بوش به ابزاری غیر موثر تبدیل شد . "

گزارش آمریکن ثینکر درباره میزان نفوذ شخص همیلتون در زمینه مسایل مربوط به ایران روی اوباما می نویسد : " اگر کسی بپرسد که چه کسی موثر ترین نفوذ را روی اوباما درباره سیاست آمریکا در قبال ایران دارد آن شخص بدون شک " لی همیلتون " نماینده سابق ایالت ایندیانا در مجلس نمایندگان آمریکا و مدیر مرکز تحقیقات کارشناسان بین المللی وودرو ویلسون در واشینگتن است . "

در این مطلب آمده است: "همیلتون درباره سیاست های آتی دولت اوباما در قبال ایران توصیه هایی را به او کرده است ( در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ) که این توصیه ها شامل : اذعان صریح واشنگتن به احترام گذاشتن به مردم ایران ، از دستور کار خارج کردن سیاست " تغییر رژیم " در ایران ، قبول و اعتراف به منافع ملی و دغدغه های امنیتی ایران در منطقه خاورمیانه و اذعان به حق دست یابی ایران به دانش هسته ای صلح آمیز".

آمریکن ثینکر می نویسد : " تمامی این شروط برقراری روابط با ایران دقیقا همان شروطی هستند که مورد تاکید و تایید لابی شورای آمریکاییان و ایرانیان (نیاک) و حتی دولت جمهوری اسلامی هستند. ارتباط نزدیک همیلتون با لابی نیاک به قدری است که تمامی سخنان و اظهار نظرها و مقالات وی به سرعت در وب سایت این شورا درج می شود ".

همیلتون یکی از مشاوران مهم سیاست خارجی کمپین باراک اوباما در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است و عده زیادی در واشنگتن معتقدند که او هنوز در زمینه مسایل خاورمیانه و به ویژه در زمینه مسایل ایران به اوباما مشاوره می دهد.

وی که مدیر موسسه "وودرو ویلسون" در واشنگتن است، در زمان دستگیری هاله اسفندیاری (یکی از کارشناسان امور ایران در این موسسه) به اتهام جاسوسی در ایران ، حتی نامه ای به دفتر رهبر ایران ارسال کرد و خواستار آزادی خانم اسفندیاری از زندان شد .


***
درباره جان لیمبرت

جان لیمبرت (John Limbert) که اکنون مسئول اتاق ایران در وزارتخارجه آمریکا شده، از کارمندان سفارت آمریکا در تهران به هنگام اشغال آن توسط پیروان خمینی در سال ۱۳۵۸ ایران است. او ۴۴۴ روز در ایران در گروگان بود. اخیرا فیلمی در یوتیوب منتشر شده که علی خامنه‌ای به دیدار وی در محل زندانش رفته است. خامنه‌ای از او درباره امکانات و شرایط زندان می‌پرسد و او که فارسی را براحتی صحبت می‌کند، گله‌ای جز از زندانی بودن ندارد.

جان لیمبرت از دانشگاه هاروارد دکترا دارد و مدتی نیز در دانشگاه شیراز تدریس کرده است. دو کتاب در باره ایران نوشته است به نام‌های «ايران در جنگ با تاريخ» و «شيراز در عصر حافظ».

«... زندگی جان لیمبرت آمریکایی به گونه‌ای بوده است که می‌توان آن را سراسر عشق به ایران توصیف کرد. جان لیمبرت اولین بار در سال ۱۹۶۲ به ایران سفر کرد. در آن زمان والدین او برای «برنامه کمک‌های خارجی آمریکا» در ایران مشغول به کار بودند.

دو سال بعد جان پس از فراگرفتن زبان فارسی به ایران بازگشت. این بار در قالب عضوی از «سپاه صلح».

سفر بعدی او به ایران در دهه ۱۹۷۰ بود: به عنوان محقق و استاد دانشگاه و برای پایان دادن به مطالعات خود در مورد ایران.

در سال ۱۹۷۹ و اشغال سفارت آمریکا در تهران جان لیمبرت نیز جزو گروگان‌ها بود. او چندی پیش از آن واقعه، به عنوان کارمند وزارت خارجه آمریکا، به تهران اعزام شده بود. جان لیمبرت به همراه سایر گروگان‌ها بیش از یک سال در اسارت بود.

جان لیمبرت اکنون کاملا به زبان فارسی تسلط دارد و با یک بانوی ایرانی ازدواج کرده است. او سال‌ها در وزارت خارجه و در سطح سفیر مشغول به کار بوده و اکنون یکی از استادان شاخص روابط بین‌الملل در دانشگاه نیروی دریایی آمریکا ست.
...»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024