جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.11.2009, 20:02


مادر مرحوم رامین پوراندرجانی خطاب به دکتر روح الامینی: جان پسر من به خاطر پسر تو در خطر است

نوروز: درحالیکه فرمانده نیروی انتظامی مدعی می‌شود مرحوم رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه بازداشتگاه کهریزک، خودکشی کرده است، آخرین اطلاعات موثق دریافتی توسط خبرنگار نوروز حاکی از آن است که مادر رامین پوراندرجانی، قبل از رحلت پسرش با دکتر روح الامینی، پدر شهید محسن روح الامینی تماس می‌گیرد و ضمن بیان اینکه محسن توسط رامین پیش از شهادت مورد معاینه قرار گرفته بود به او می‌گوید که جان پسر من به علت بیان حقایقی در مورد شکنجه و شهادت پسر شما در خطر است."

بنا بر اطلاعات دریافتی توسط نوروز که برای اولین بار و پس از اطمینان از صحت خبر آنرا افشا می‌کند، دکتر روح الامینی هم در پاسخ به مادر رامین می‌گوید: "شما می‌خواهید من چه کار کنم؟ اگر رضایت بدهم مشکل شما حل می‌شود. شما با کسانی طرف هستید که متهم پرونده هستند نه من."

تحلیل خبرهای پس از انتشار خبر رحلت دکتر پوراندرجانی مبین آن است که نیروی انتظامی و قوه قضائیه در مورد این خبر بسیار منفعلانه برخورد می‌کنند و غیر از تکرار ادعاهای قدیمی در مورد برخورد با حوادث کهریزک صحبت‌های جدیدی مطرح نمی‌نمایند.

نوروز پس از انتشار گزارش‌های دریافتی در مورد مرگ دکتر رامین پوراندرجانی و متهم نمودن سردار احمدی مقدم- فرمانده نیروی انتظامی، سردار رادان- جانشین وی و سعید مرتضوی دادستان وقت کل کشور که به صورت مستقیم در حوادث کهریزک دخالت داشتند، با پاسخی از سوی آنان مواجه نمی‌شود که با توجه به سوابق افراد فوق در متهم کردن افراد به جرم‌های خودساخته و ارتباط دادن اکثر حوادث به نیروهای خارجی امری بسیار بعید به نظر می‌رسد.

برخی اطلاعات مبین آن است که از افراد فوق درخواست شده است در مورد این پرونده صحبت نکنند تا با موج فشارهای بیشتری مواجه نگردند. امری که آنها نیز تاکنون سعی دارند مطابق آن عمل کنند و صحبت‌های زیادی در مورد نقش خود به خصوص در مورد پرونده مرگ رامین پوراندرجانی بیان نکنند.

صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی که از کشف وصیت نامه مرحوم پوراندرجانی و طرح ادعای خودکشی وی می‌گوید از معدود مواردی است که فرمانده نیروی انتظامی به عنوان عالی‌ترین مقام این نیرو به صورت مستقیم مطرح می‌کند تا فشارهای زیادی را که این روزها نیروی انتظامی کشور با آن مواجه است کاهش دهد. ادعایی که به علت طرح اتهاماتی چون دخالت مستقیم وی و جانشینش در این پرونده غیرقابل باور و ساختگی به نظر می‌رسد. به خصوص که توجه داشته باشیم مرحوم رامین قبل از رحلت و طی صحبت تلفنی با یکی از دوستانش به او گفته بود که سه شنبه به تبریز خواهد رفت. برای اثبات دروغین بودن ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی می‌توان به دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها آلمان توسط رامین پوراندرجانی هم اشاره کرد. او قصد داشت جهت ادامه تحصیل و گرفتن تخصص به این کشور برود.

نوروز بازهم سئوال‌های مطرح شده در مورد این پرونده را که پیش از این مطرح شده بود به عنوان راهی برای پی بردن به ابعاد جنایات کهریزک و شهادت افرادی چون محسن روح الامینی و رامین پوراندرجانی می‌داند و منتظر پاسخ روسای قوه مجریه و مقننه و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و اعضای کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات است.

در عین حال نوروز آمادگی دارد جواب‌های فرمانده نیروی انتظامی یا جانشین وی و حتی سعید مرتضوی را به این پرسش‌ها منتشر کند. همانگونه که قبلاً هم گفته شده است پرسش‌های قابل طرح به قرار زیر دوباره به اطلاع می‌رسد:

۱- تاخیر طولانی در قرائت گزارش كمیته ویژه و عدم برگزاری دادگاه متهمان كهریزك، به چه علت و با فشار چه اشخاص و نهادهایی بوده است و ارتباط مرگ مرموز دکتر پوراندرجانی با این تاخیرها و خصوصا متن قرائت نشده گزارش كمیته ویژه مجلس چیست؟

۲- با توجه به حضور و شهادت دادن دکتر پوراندرجانی در جلسه كمیسیون امنیت ملی و كمیته ویژه و با توجه به اینكه بارها این مرحوم قبل از مرگ نسبت به عدم امنیت جانی خود هشدار داده بود، چرا از وی محافظت نشد و او همچنان در اختیار نیروی انتظامی كه مقامات عالی آن از متهمان اصلی پرونده جنایات كهریزك هستند، قرار داشت تا شب هنگام، در سن ۲۶ سالگی و در خواب سكته داده شود یا مرگ وی خودکشی تلقی گردد؟

۳- در حالی كه خانواده این مرحوم ساكن تبریز هستند و او نیز در نهایت در تبریز دفن شده است، علت برگزاری مراسم تغسیل و تکفین در تهران چه بوده است؟

۴- علت مخالفت مقامات امنیتی با كالبدشكافی جنازه این شهید توسط پزشكان مستقل که از حقوق مسلم خانواده متوفی بوده است چیست؟

۵- اگر شهید پوراندرجانی به مرگ طبیعی فوت شده است و یا خودکشی کرده است به چه دلیل مراسم ترحیم وی با حضور نیروهای امنیتی و در شرایطی غیرعادی برگزار شده است به طوری ‌که حتی دوستان نزدیک این مرحوم هم جرات حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند؟

۶- ارتباط مرگ مشكوك رامین پوراندرجانی با متهمان اصلی جنایات شكنجه‌گاه كهریزك و به طور مشخص احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی، رادان جانشین فرمانده این نیرو و مسئول بازداشتگاه كهریزك و سعید مرتضوی دادستان وقت تهران كه متهمان با دستور وی و معاونانش قاضی حداد و قاضی حیدری فر به كهریزك منتقل شده‌اند ،چیست؟ (اطلاعات نوروز مبین آن است که شخص احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی بارها رامین را مورد تهدید قرار داده و دستور به سکوت او داده بود)

۷- آیا شباهت عجیب نحوه اعلام شدن مرگ این جوان۲۶ ساله یعنی ایست قلبی در هنگام خواب با قتل‌های سیاسی در سال‌های گذشته، سوال برانگیز نیست؟

گزارش تکميلی درباره مرگ مشکوک پزشک‌ وظيفه کهريزک و افزايش نگرانی‌ها در مورد امنيت ساير شاهدان عينی

در حالی‌که کمتر از يک هفته از مرگ مشکوک دکتر رامين پوراندرجانی، پزشک وظيفه بازداشتگاه کهريزک می‌گذرد، سوالات و ابهامات جدی در مورد علت مرگ وی همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.

به گزارش موج سبز آزادی، مرحوم رامين پوراندرجانی پيش از مرگ در جلسه کميته ويژه مجلس جزئيات مرگ شهيد روح الامينی و جنايات کهريزک را فاش کرده بود و به همين دليل زنده ماندن پزشک وظيفه کهريزک به معنای فاش شدن نام بسياری از عاملان جنايت‌های مخوف بازداشتگاه کهريزک بود. دوستان و خانواده مرحوم رامين پوراندرجانی، پزشک وظيفه زندان کهريزک می‌گويند: رامين در جلسه‌ای با حضور اعضای کميته ويژه رسيدگی به وضعيت آسيب‌ديدگان حوادث پس از انتخابات و برخی از نمايندگان کميسيون امنيت ملی مجلس، جزئيات جنايات کهريزک و شهادت محسن روح الامينی را فاش کرده بود و پس از آن نيز به شدت نسبت به امنيت جانی خود نگران بود.

بر اساس اخبار دريافتی از منابع آگاه و موثق در مجلس هشتم و خانواده و دوستان مرحوم رامين پوراندرجانی، نمايندگان مجلس در کميته ويژه بررسی حوادث پس از انتخابات هنگامی که از رامين پوراندرجانی در مورد نحوه شهادت محسن روح الامينی سئوال می‌کنند، با پاسخ‌های تکان‌دهنده وی مواجه می‌شوند. پزشک وظيفه درگذشته کهريزک در آن ديدار، محل شهادت محسن روح‌الامينی را بازداشتگاه کهريزک و علت شهادت او را بر اثر شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گويد: «محسن را با وضعيت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شديد دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسيار وخيم بود و امکانات پزشکی من هم بسيار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهريزک تهديد شدم که در صورت توضيح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهريزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند».

اين شهادت مرحوم پوراندرجانی در حضور اعضای کميته ويژه مجلس در حالی عنوان شده بود که مسئولان نيروی انتظامی به دروغ به کميته ويژه مجلس گفته بودند که پزشک بازداشتگاه کهريزک، ابتلای روح الامينی به مننژيت را تاييد کرده است.

ساير رسانه‌های داخلی در روزهای پس از شهادت محسن روح‌الامينی خبر داده بودند که مسئولان نيروی انتظامی بعد از بازديد از کهريزک و قبل از ارائه گزارش خود از اين بازداشتگاه به مجلس از اين پزشک وظيفه کهريزک خواسته بودند که دليل شهادت محسن روح الامينی را ابتلا به مننژيت عنوان کند. اما لازم به توضيح است که رامين پوراندرجانی حاضر به انجام اين کار نشد و به بازگويی وقايع ناگوار بازداشتگاه کهريزک برای نمايندگان ملت پرداخت. بخشی از گفته‌های شهيد پوراندرجانی که در بالا ذکر شد، يکی از مهم‌ترين بخش‌های گزارش قرائت نشده کميته ويژه مجلس هم هست که با فشار مسئولان نيروی انتظامی و قضائی و افرادی چون احمدی‌مقدم، مرتضوی و رادان تاکنون اجازه انتشار پيدا نکرده است و با مرگ مشکوک اين پزشک، بر احتمال سانسور و حذف آن بخش از اظهارات او از گزارش اصلی افزوده می‌شود. دليلی که می‌تواند انگيزه کافی برای به قتل رساندن وی را نيز فراهم کند.

خبری که از مرگ مشکوک پزشک وظيفه کهريزک منتشر شد، خبر بازداشت وی توسط نيروی انتظامی قبل از مرگش را نيز آورده بود. گفتنی است مرحوم رامين پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نيروی انتظامی، بارها به دوستان نزديک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنايت‌های کهريزک وجود دارد. او همچنين گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهريزک رخ داده است تحت فشار است اما بنابر اظهارات خانواده اين مرحوم، او قصد داشت در دادگاه بر عليه مجرمان کهريزک شهادت دهد. او اين نکته را به دوستان و خانواده خود گفته بود و به همين دليل هم نسبت به جان خود بيمناک بود.

اين پزشک وظيفه، با تمام بيمناکی از جان خود به خاطر تهديدهای صورت‌گرفته، در روز سه‌شنبه در استراحت‌گاه خود در ساختمان بهداری نيروی انتظامی فوت می‌کند و دليل مرگ وی سکته قلبی تشخيص داده می‌شود. پزشکی قانونی معمولا در مواردی که علت مرگ سکته قلبی تشخيص داده می‌شود، در صورت درخواست خانواده مرحوم، دستور کالبدشکافی را صادر می‌کند. اما اين حق از خانواده مرحوم پوراندرجانی به دلايل نامعلوم سلب می‌شود. بر خلاف عرف معمول خاکسپاری که معمولا تغسيل و تکفين در محل دفن(تبريز) صورت می‌گيرد، مراحل تغسيل و تکفين مرحوم پوراندرجانی در تهران انجام می‌شود و سپس جنازه تحت تدابير شديد امنيتی برای دفن به تبريز منتقل می‌شود. شست و شو، غسل و کفن کردن جسد اين پزشک وظيفه در تهران و دفن وی در تبريز تحت شرايط شديد امنيتی و همچنين عدم اجازه به خانواده‌اش برای کالبد شکافی جسد، از جمله موارد ابهام برانگيز اين پرونده است که نيروی انتظامی و مقامات قضايی تاکنون دلايل قابل قبولی برای آن ارائه نداده‌اند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024