جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.11.2009, 15:59


ایران امروز - احسان فتاحیان صبح روز چهارشنبه، 20 آبان 1388، در زندان سنندج اعدام شد.

با وجود تلاش های سازمان های حقوق بشری و فعالان مدافع حقوق بشر و خانواده ی احسان برای توقف اجرای حکم اعدام، مسئولین قضائی در تهران و سنندج واکنشی به ناعادلانه بودن اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان نشان ندادند و گامی جهت تعویق اجرای حکم اعدام انجام ندادند.

جرم احسان فتاحیان بطور مشخص و دقیق معلوم نبود و گفته می شد که به اتهام عضویت در یکی از گروه های کرد اپوزیسیون حکومت زندانی شده است.

احسان فتاحیان در دادگاه اولیه به ده سال زندان محکوم شد. نکته ی عجیب در مورد پرونده احسان اینست که پس از اعتراض احسان به حکم اولیه، دادگاه تجدید نظر به جای کاهش میزان مجازات، آن را افزایش داده و حکم اعدام برای وی صادر کرد.

وکیل احسان فتاحیان تسخیری بوده و حاضر به بیان جزئیات پرونده با خبرنگاران و همکاری با مدافعان حقوق بشر نبود. این وکیل حتی تلفن همراه خود را در آخرین روزهای پیش از اعدام احسان خاموش کرده بود تا مورد پرسش خبرنگاران قرار نگیرد و از تماس با مدافعان حقوق بشر که برای نجات جان احسان می کوشیدند پرهیز نماید.

پدر احسان در تلاش برای نجات جان پسرش به دفتر ریاست قوه قضائیه در تهران رفت و با نامه ی سربسته ای برای دادگستری کردستان بازگشت. اما ظاهرا این نامه تاثیری نداشته است.

روشن نیست که آیا احسان فتاحیان امکان یافته است که از کمیسیون عفو و بخشودگی تقاضای عفو نماید.

گفته می شود که چندین تن از فعالان سیاسی کرد در ایران محکوم به اعدام هستند گرچه شمار دقیق آنها روشن نیست. حکم اجرای اعدام احسان فتاحیان ناگهانی صادر شد و فرصت چندانی برای تلاش جهت نجات جان وی به مدافعان حقوق بشر که فقط سه روز پیش از خبر اجرای این حکم آگاه شدند، نداد. بیم آن می رود که سرنوشت مشابهی در انتظار دیگر فعالان سیاسی کرد محکوم به اعدام باشد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024