سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.11.2009, 17:05


ایران: احکام اعدام متهمان نوجوان را لغو کنید
سه مرد که به انجام عمل لواط متهم شده اند درانتظار اعدام هستند

(نیویورک - ۴ نوامبر ۲۰۰۹)- دیده بان حقوق بشر امروز از دولت ایران خواست که فورا سه حکم اعدام برنامه ریزی شده برای سه نفری که به انجام عمل همجنس گرایی در زمانی که زیر هجده سال داشتند متهم هستند را متوقف کند.

مهدی پ. از تبریز، محسن ق از شیراز و نعمت صفوی از اردبیل در پرونده های جداگانه ای به انجام اعمال همجنس گرایانه در زمانی که کمتر از هجده سال داشتند متهم شده اند. هنوز زمانی برای اعدام این افراد در نظر گرفته نشده است اما وکیلی که دو نفر از این افراد را نمایندگی می کند نگران آن است که هر روزی این احکام اجرا شود.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه وشمال آفریقای دیده بان حقوق بشر در این زمینه گفت: "کشتن افراد برای انچه که در کودکی انجام داده‌اند اشتباه و زننده است و کشتن انها با ادعای اعمال همجنس گرایی به همان اندازه زننده و اشتباه است. حکومت ایران با اجازه دادن به چنین احکام اعدام بی رحمانه ای پایه ای ترین تعهدات حقوق بشری خود را به مسخره گرفته است. "

مهدی پ. و محسن ق. اتهامات یاد شده را انکار کرده اند و هیچ شاهدی علیه آنها شهادت نداده است. صفوی در سن 16 سالگی و در سال ۲۰۰۰۶ دستگیر و در دادگاهی در شهر اردبیل محاکمه شد، جایی که هم اکنون در آنجا نگهداری می شود.

دادگاه این سه تن را برخلاف قانون مجازات اسلامی که منطبق بر شریعت اسلام است و در آن اثبات چنین عملی را منوط به چهار بار اعتراف متهم و یا شهادت چهار شاهد بالغ می کند به اعدام محکوم کرد. اگر چه این قانون به قاضی اجازه می دهد که براساس علم خودش در زمانی که هیچ مدرکی برای انجام جرم وجود ندارد استفاده کند که خود یک قید بسیارخطرناک و باز به شمار می رود. قاضی براساس چنین دانشی و اگاهی مهدی پ. و محسن ق. را به اعدام محکوم کرد. هیچ اطلاعاتی در خصوص منبع چنین مدرکی برای چنین قضاوتی در دسترس نیست.

ایران پیشگام همه کشورهای جهان در اعدام متهمان نوجوان با ۷ اعدام در سال ۲۰۰۸ و ۳ اعدام تا کنون در سال ۲۰۰۹ به شمار می رود. اعدام متهم نوجوان صفرانگوتی که به قتل متهم شده است برای ۲۱ اکتبر برنامه ریزی شده بود که در اخرین لحظه برای یک ماه به تعویق افتاد. در ماه فوریه، مجمع عمومی سازمان ملل از ایران خواست تا قانون اعدام کسانی را که زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم می شود را لغو کند.

مجازات مرگ برای نوجوانانی که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم می شود طبق قوانین بین المللی ممنوع شده و این ممنوعیت مطلق است. هم کنوانسیون حقوق کودک و هم کنوانسیون حقوق سیاسی ومدنی به صورت خاص مجازات مرگ برای افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال دارند را منع کرده است. این قوانین منعکس کننده این حقیقت هستند که کودکان و نوجوانان با بزرگسالان متفاوت هستند چرا که فاقد تجربه، قضاوت، بلوغ و دیگرخودداری های بزرگسالان هستند. ایران کنوانسیون حقوق کودک را در سال ۱۹۹۴ کنوانسیون حقوق مدنی وسیاسی را در سال ۱۹۷۵ به تصویب رساند.

لواط، که به معنی عمل جنسی میان مردان است، چه دخول صورت بگیرد یا نه طبق قوانین ایران با مجازات اعدام مواجه می شود. ماده ۱۱۱ قانون مجازات اسلامی تاکید می کند که "لواط در صورتی موجب قتل می شود كه فاعل و مفعول بالغ و عاقل و مختار باشند."

براساس ماده ۱۲۱ و ۱۲۲ قانون مجازات اسلامی تفخیذ یا مالیدن باسن وران یا دیگر اشکال غیردخولی بین مردان تا ۱۰۰ ضربه شلاق برای طرفین به همراه دارد. اگر چنین اعمالی برای چهار بار اتفاق بیافتد مجازات مرگ را به همراه خواهد داشت. به علاوه، ماده ۱۲۳ قانون مجازات اسلامی از این حد فراتر می رود هر گاه دو مرد كه با هم خویشاوندی نسبی نداشته باشند بدون ضرورت در زیر یك پوشش به طور برهنه قرار گیرند هر دو تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیر می شوند . مواد ۱۲۷ تا ۱۳۴ تصریح می کند که مجازات رابطه جنسی بین زنان صدضربه شلاق است واگر این عمل سه بار تکرار شود مجازات مرگ است.

کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی وسیاسی بیان می کند که کشورهایی که مجازات مرگ را منسوخ نکرده اند باید آن را تنها در مورد "جرم های بسیارجدی" به کار برند. کمیته حقوق بشر که به تفسیر کنوانسیون می پردازد گفته است که مجازات اعدام باید "کاملا یک استثنا باشد". کمیته حقوق بشر در تصمیم سال ۱۹۹۴ خود در پرونده تونن علیه استرالیا اعلام کرد که مجرم کردن عمل هم جنس گرایانه ناقص حقوق شخصی و ناقض چارچوب های حمایتی تبعیض علیه افراد است.

درسال ۲۰۰۸، معاون دادستان کل اعلام کرد که مقامات قضایی مجازات مرگ را برای کودکان ونوجوانان برای جراپم غیر از قتل ممنوع می کنند. دیده بان حقوق بشر با مجازات مرگ در هر شرایطی به دلیل طبیعت بی رحمانه وغیرانسانی آن مخالف است. اصول حقوق بشر برای حمایت از شان انسانی ایجاد شده اند. این اصول با مجازات مرگ به دلیل بی رحمانه بودن وقطعیت آن هیچ نزدیکی وآشتی ندارند.

ویتسون در این زمینه گفت: "این سه حکم مجازات اعدام قول هایی را حکومت ایران پیش از این به جامعه بین المللی و مردمش داده تا مجازات مرگ را برای کسانی که درزمانی کودکی مرتکب جرم شده اند متوقف نماید نقض می کند."


برای گزارش های بیشتر درمورد ایران به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.hrw.org/en/middle-eastn-africa/iran

برای اطلاعات بیشتر با افرادزیر تماس بگیرید:


درنیویورک، بده شپرد(انگلیسی): 9416-377-212-1+

در بیرون رشا مومنه (انگلیسی- عربی): 323484-71-961+

در نیویورک اسکات لانگ (انگلیسی): 5655--641-646-1+ یا 1297-216-212-1+

در نیویورک سارا لی ویتسون (انگلیسی): 1230-216-212-1+



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024